Nekromanti Ny teknik: Avancerad benbryting

Lordpen

Veteran
Inlärningsslag: Anatomi Kunskapskrav: Målpunkter, Benbrytning.
Kunskapskostnad: (2)
Poängkostnad: 3

Denna teknik används endast vid greppning av en motståndare. Först måste rollpersonen lyckad greppa en kroppsdel förutom magen bröstkorgen med två händer. Tekniken funker endast på armar, ben samt halsen. Nästa stridrunda får rollpersonen försöka låsa sin motståndare (regler finns i spelledarens guide). När båda dessa mål är uppfyllda så får rollpersonen försöka bryta kroppsdelen han greppat. Detta funkar som tekniken benbrytning. Rollpersonen gör då sin kross skada varje runda och får alltid extraskadan benpipa. Brytrisk slås med +Ob2t6.
Den enda rustning som skyddar emot denna teknik är plåtrustning då dessa har egna leder som gör det avsevärt svårare att skada offret, brytrisken slås då med endast +Ob1t6. Plus att den reducerar skadeverkan.

Verkar denna teknik balancerad? Om inte så ge förslag!

Tänka sig...

...jag är inte den enda som kommit upp med denna teknik.

Verkar denna teknik balancerad? Om inte så ge förslag!

Ett förslag/en variation på din 'Avancerad benbrytning' som jag tänkte på/var ute efter då jag skapade min men som jag aldrig brydde mig om att skriva ned utan lät det bli lättare på all benbrytning. Det är att ifall man har greppat en motståndares arm eller ben och slår mot armbågen eller knäet så borde det bli lättare att bryta om man träffar rätt.
Jag gör det lätt genom att använda en hafsigt ihopslängd bild
702452-Benbrytning.JPG

Ja nu hoppas jag ni förstår hur jag har tänkt. Det borde iaf ge +Ob2T6 på Brytriskslaget.

Här följer min beskrivning på tekniken fast ärligt talat så tycker jag din idé bättre så om du inte misstycker så *lånar* jag den :gremsmirk:

<table border=1><tr><td>Teknik</td><td>Avancerad benbrytning</td></tr><tr><td>Inlärningsslag</td><td>STY</td></tr><tr><td>Kunskapskrav</td><td>Benbrytning</td></tr><tr><td>Poängkostnad</td><td>3</td></tr><tr><td>Kunskapskostnad</td><td>(2)</td></tr></table>
Avancerad benbrytning: Avancerad benbrytning är en anfallsvariation som man utför med en spark eller ett slag. Den som bemästrar Avancerad benbrytning är väldigt skicklig på att träffa svaga punkter i skelettets uppbyggnad. Kravet för att benbrytningen skall fungera är att man måste träffa det delområde som man siktar på före det att man slår på träfftabellen. Misslyckas man med att träffa valt delområde fungerar inte den avancerade benbrytningen och dessutom halveras skadeverkan. Ett lyckat slag innebär att man har större chans att få in en ren träff som knäcker ett ben i motståndarens kropp. Lyckas anfallet och reducerad skadeverkan blir högre än noll, får offret minst en extraskada även om den vanliga skadeverkan som anfallet gav egentligen inte medförde en extraskada. Benbrytning kan kombineras med Hög Spark. Effekten av en lyckad benbrytning är att offret får resultatet ’benpipa’ på extraskadetabellen (kross) om tar i en arm eller ben, ’revben’ i bröstet, ’inre blödningar’ i magen och skrevet. Tar träffen i ansiktet får offret extraskadan ’brutet kindben’, i skallen ’krossad skalle’ och i halsen ’nackkotor’. Slå eventuell Brytrisk med två tärning högre svårighet (+Ob2T6).

Re: Tänka sig...

Jo det är klart du får låna min teknik, därför jag la upp den här.
Om någon undrar varför vanliga rustningar inte skulle skydda emot denna teknik är så är det för att man lägger armen eller benet I en typ utav hävstångsposition och på så vis pressar den tills den bryts. En ringbrynja eller läder rustning hjälper på så vis inte efter som det inte är ett slag som tar i rustningen.

Back