Nekromanti Ny spelvärld

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Hej alla,

Jag är igång med att bygga idéer för en spelvärld. Alltså inte ett regelverk utan bara en värld. Det är "mörk fantasy" som gäller. Vad är mörk fantasy var min första fråga till mig själv. Hur kan man skapa en värld som har alla episka inslag som fantasy kan ha men ändå har en känsla av verklig kamp och bäcksvart mänskligt lidande. Då menar jag inte fattigdom och pest och sånt även om det självklart kan va ett inslag.. Utan snarare de andra formerna av lidande vi har; det existentiella lidandet.. Att vi gör som vi gör, maktfullkomlighet, brustna hjärtan som tar onda val i sin förtvivlan, förtryck mot andra som grundar sig i dom mörkaste platserna i en man/kvinnas hjärtan, att allt det hemska vi kan göra ändå sker för att vi är mänskliga och kanske så förtvivlat förslavade av våra känslor.. Sålänge vi inte kör massterapi på mänskligheten och folk slutar skaffa barn tills de förstår hur man tar hand om dom hehe. Ja, hur iscensätter man allt det där mörka; Allt det där man önskar var annorlunda, fast i en fantasy setting och gör det till en central del av rollspelsvärldens drivande kraft.. Hoppet om att kanske ta sig ur/bekämpa den misär av grå moral, ingen moral, hopplöshet osv. Eller att vara en del av det hängivet.

Så en slags realism, människan och människans beteende och existens som centralt tema i världen. Men blandat med det fantastiska, episka, storartade i både det lilla och stora som vi har i klassisk fantasy. Jag tänker fokusera på en mindre kontinent i en större värld, alltså utspelar sig världen bara i en del av världen, mycket som invånarna på kontinenten inte vet, som vad som ligger långt norr eller bortom havet med andra ord. En gammal värld men ändå mycket plats för mysterium. Kanske en svunnen tid där kontinenten var ett stort imperium, utvecklat, civiliserat.. Men nått hände och lite som gamla Mutant (fast i fantasy version) så finns stora städer och giriga kungar, onda härskare, intresse fraktioner, osynliga krafter, ordnar, hemliga sällskap men den civilisation och det framtidshopp och teknologi som tidigare fanns är delvis bortglömd. Så världen är inte ociviliserad eller outvecklad men hoppet och mycket av det goda är försvunnet sen länge.

Några tankar om detta tema? Eller kanske kritik eller har ni stött på liknande idéer tidigare eller har ni förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Intressant! Mörk fantasy när jag har tänkt på det tidigare har mest fokuserat på det fysiska lidandet med pester och så vidare som du nämner. Men existentialistiskt mörk fantasy, det är något nytt och intressant! :gremlaugh:

Men hur kan man göra det på bästa möjliga sätt? Hmmm.... Du skulle kunna ha en helt och hållet nihilistisk värld där inget egentligen betyder något, det finns inget gott slut, inga belöningar bortom den här världen och inga sätt att göra världen bättre. Det enda man kan göra är att göra sig själv bekväm och fuck alla andra.

Eller så kan man ha en värld som aktivt hatar karaktärerna. De enda gudarna är onda och fruktansvärda monster och de törstar efter din själ. Allt annat är lögner. Lite som Warhammer fantasy fast ännu värre.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Vad sägs om att sno ifrån "Children of men"
Någonting har hänt vilket resulterar i att ingen kan få barn. Detta gör att folk lever i en slags hopplöshet då de vet att de är sista generationen.
De skiter i morgondagen och missbrukar samhället. Droger, alkohol, våld och självmord är vanligt förekommande
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Kul att du gillar idén! Och mycket bra förslag, har hållit på och fnulat på religion och hur det ska fungera. Vad om man tar ditt förslag och gör det till att något reellt och faktiskt har fått invånarna att inse att dom är glömda, faktiskt glömda och övergivna av sina gudar. Eller kanske fanns dom aldrig ens till att börja med, detta p.g.a. att mörka, ondskefulla och parasitiska gudaliknande krafter har manifesterat sig fysiskt och förkunnat sig som de riktiga gudarna. I en värld där allt redan är hopplöst och man helt enkelt inte kan se att det skulle kunna vara på något annat vis, när den hopplöshet som finns runt en även fysiskt finns närvarande med enorm icke tidigare upplevd kraft. Därav Nihilism, total överlevnadsbaserad existens och survival of the fittest.

Frågan är bara hur man kan få det att fungera utan att dessa "gudar" regerar.. Vad gör att dessa krafter inte helt lyckas ta över allt, eller åtminstone inte är lika vanligt påträffade som säg mygg hehe.. Kanske har dom också lämnat kontinenten men gjort enorma avtryck och minnena från deras ankomst finns fortfarande i mannaminne, eller åtminstone bara ett par generationer bakåt. Och misären kan enkelt härledas till denna händelse. Möjligen finns en del demoner och mindre kraftfulla versioner av dessa gudar kvar. Vad tycks?

Gillar även Anchormans förslag.. Eller åtminstone att dra inspiration från Children of Men.. Men vill nog ändå att barnafödande ska vara en del av världen för det finns mycket mörker i att reproducera som att hålla en mäktig släkt vid liv, eller bara faktumet att det finns massa spännande existentiella problem i frågan om huruvida reproduktion är så viktigt.. Speciellt om man tittar på vår tid idag, en överbefolkad planet, så mycket människor som borde ha det bättre, fattiga etc och måste uppfostra sina barn i misär, eller det heteronormativa samhälle vi har i Sverige och västvärlden där många skaffar barn för att "det är det man ska göra" men kanske borde gått i terapi långt innan det skedde t.ex. Jaja, det är en annan diskussion.. Men på nått sätt tycker jag barnafödande ska få finnas i världen. Men det finns nått med stämningen i Children om Men som kan användas absolut.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Anchorman, svarade redan på ditt inlägg innan där, i samband med svaret till God45.. Men tänkte på en till grej till. Att det finns något intressant i dubbelheten att allt är hopplöst, men det kanske ändå finns nått hopp, eller ett hopplöst/galet försök till att förändra.. Eller kanske fraktioner som vill skydda människor/göra gott men måste göra det med moraliskt tvivelaktiga medel.

På det sättet så finns det både något hoppfullt och väldigt sorgligt med ett barn som föds i sådan värld.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
kanske fanns dom aldrig ens till att börja med, detta p.g.a. att mörka, ondskefulla och parasitiska gudaliknande krafter har manifesterat sig fysiskt och förkunnat sig som de riktiga gudarna. I en värld där allt redan är hopplöst och man helt enkelt inte kan se att det skulle kunna vara på något annat vis, när den hopplöshet som finns runt en även fysiskt finns närvarande med enorm icke tidigare upplevd kraft.
Det här är grymt! Demonliknande varelser avslöjar att de var de som låg bakom religionerna och att de tröttnat på charaden. Några håller kvar vid sin tro (som egentligen är demondyrkan) men de vet egentligen att det är poänglöst.

Du skulle kunna köra Children of men grejen med typ alverna. De föder inga fler barn, alls, och har bara gett upp.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
God45 said:
kanske fanns dom aldrig ens till att börja med, detta p.g.a. att mörka, ondskefulla och parasitiska gudaliknande krafter har manifesterat sig fysiskt och förkunnat sig som de riktiga gudarna. I en värld där allt redan är hopplöst och man helt enkelt inte kan se att det skulle kunna vara på något annat vis, när den hopplöshet som finns runt en även fysiskt finns närvarande med enorm icke tidigare upplevd kraft.
Det här är grymt! Demonliknande varelser avslöjar att de var de som låg bakom religionerna och att de tröttnat på charaden. Några håller kvar vid sin tro (som egentligen är demondyrkan) men de vet egentligen att det är poänglöst.

Du skulle kunna köra Children of men grejen med typ alverna. De föder inga fler barn, alls, och har bara gett upp.
Det här blir bara bättre och bättre! Alv idén är redan i anteckningsblocket. Ville hela tiden ha med alver men dom var knepiga tidigare. Du löste precis det tack som in i bengen! Spinner vidare på t.ex. hur dvärgar kan särskilja sig.. Slavhandlare? Dom är giriga och mästarsmeder men vill inte ta riskerna som krävs för att få fram materialen de behöver för att upprätthålla sin rikedom och handel. Dom har alltså mer och mer (eller kanske uteslutande) börjat göra räder på ytan för att kidnappa människor och alver för att förslava dom djupt nere under jorden för att utvinna mineraler och ädelstenar etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dvärgarna som slavdrivare är grymt :gremlaugh: Dvärgarna har negativa kvalitéer i nästan all fantasy men de brukar framhållas som lustiga eller charmiga. Fuck that, dvärgarna är hardcore messed up.

Dvärgar är giriga: De kidnappar folk från ytan för att utvinna material från djupt under jorden. På de farligaste ställena. Få slavar överlever ett år utan att dö av lungsjukdomar, många fler bränns till döds vid utvinningen av syra eller krossas av ras eller kokas av vulkaniska ådrar. Dvärgarna offrar också slavar till saker de fann när de grävde djupare än alla andra. Demoniska monster från underjorden som kräver själar och kött i utbyte mot rikedomar.

Dvärgar är alkoholister: De är inte roliga och dricker en massa mjöd och rapar och ramlar runt. Dvärgar är ständigt kemiskt påverkade till en sådan grad att de inte känner något. De uppfostrar sina barn från barnsben med drogerna och dryckerna och dvärg är så beroende av sina gift att utan dem löper de bärsärka gång och dödar alla runt sig. Berusning är det enda sättet att döva smärtan.

Dvärgar älskar yxor: inte de där stora yxorna som finns i alla fantasy. Små yxor. Yxor som sätts i leder och skrev och tarmar. Dvärgar älskar sina yxor eftersom de inte dödar direkt, de drar ut på sina fienders lidande så att de kan offras eller arbetas till döds istället.

Dvärgar hatar alver: De är helt enkelt en ras som tycker att en annan ras inte förtjänar att existera. Ingen fantasy gullighet. Dvärgar släpar kedjade alver i kedjor efter sina vagnar över steniga vägar. Dvärgar torterar alver eftersom det är kul att höra dem skrika. Dvärgar gör tvål och knappar av kropparna från alv slavar.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Spinner vidare så gärna mer feedback på allt.

Dvärgarna bryr sig inte om problemen på ytan, dom var aldrig troende ändå. Dom tror på stenen och det som dom skapar av stenen, och dom är beredda att fortsätta så till vilket pris som helst. Hur de olika dvärgfraktionerna sen förhåller sig till olika kungadömen är olika.. Vissa har dom fullt stöd av (monetära fördelar i det) och andra försöker hopplöst överleva i en tid där ett fritt liv inte verkar värderas särskilt högt.

Alverna, på grund av deras förlorade reproduktion har splittrats. Den del av alvernas kultur som finns kvar, har kvar sin elegans, stolthet men den har förvridits till en aggressiv och hatisk, mörk form av sin forna skönhet och visdom. Dom är farliga och har inget att förlora längre, dom är bittra och har tappat all ödmjukhet och välvilja. Vissa hyr ut sig som dödliga legosoldater, andra härjar, vissa vittrar bort i ruinerna av deras tidigare rike som nu är mer som ruiner jämfört med vad dom var, andra vandrar hopplöst och fångas upp av dvärgfraktioner som behöver slavar.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Måste sova nu, jobb, jobb. Men gillar flera av dina punkter ang. dvärgar. Skriv gärna mer om du hinner läsa det senaste jag skrev. Najs brainstorm!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Skulle själv bara skippa "dvärgar" och köra på Dokkalfar istället. Dvs mörkeralver (som är dvärgar men också alver). Medans ljosalfar (ljusalver) är symboler för apati, så är dokkalfar symboler för materialism utan spiritualism. De har helt övergivit all tro på någonting högre än hedonism och materiell rikedom.
För att ansamla sig mer rikedom och samtidigt inte riskera sina egna kära liv i gruvorna (som är i princip uttömda och där dokkalfar jagar de sista malmstrimmorna, något som har ökat rasrisken markant) så kidnappar de (genom list framför allt) människor och ljosalfar för att använda dem som slavar.

I utseende tänker jag mig att Dokkalfar ligger någonstans emellan alver och dvärgar.
De har kraftiga och lätt satta kroppar med enorma axlar, öronen är spetsiga (som på alla övernaturliga varelser) och lätt håriga, med tufsar av hår vid öronspetsarna. Trots deras grådaskiga skin så skulle deras ansikten ha varit vackra och välformade om de inte hade speglat en total avsaknad av empati, godhet och medmänsklighet.

P.S: De är inte onda per se. De bara totalt saknar någon lust att göra någonting gott eller altruistiskt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag älskar ideen med onda Dvärgar.

Om gudarna nu är demoner som det spekulerats om ovan, så tycker jag att dvärgarna skall vara strikt troende (på sin egen gud/demonfurste).

Här har man en anledning till att de hatar alver, som är ett ateister. Dvärgar menar att anledningen till att Alverna inte får barn är de övergivit gudarna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Swedish chef said:
Jag älskar ideen med onda Dvärgar.

Om gudarna nu är demoner som det spekulerats om ovan, så tycker jag att dvärgarna skall vara strikt troende (på sin egen gud/demonfurste).

Här har man en anledning till att de hatar alver, som är ett ateister. Dvärgar menar att anledningen till att Alverna inte får barn är de övergivit gudarna.
Det här låter grymt bra :gremlaugh:
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Gillar det du skriver. Får se.. Jag gillar också idén om dokkalfar, men jag måste fnula lite på det om dvärgarna ska ersättas till att bli dokkalfar. Jag är också ganska förtjust i min vidaretanke från att alverna inte kan reproducera till att därav i princip blivit mörka alver (dokkalfar) fast inte tappat sin skönhet. Men min inspiration för alverna kommer lite från japanska samhället. En slags besatthet av perfektion men också nått brutalt i den där skönheten, tänker blodiga ninja och samurai filmer. Det finns något ambiguous/dubbelt som jag gillar med något som är både vackert och ont samtidigt. Det gör att ersättningen av dvärgar till dokkalfar inte passar in helt.


P.S: De är inte onda per se. De bara totalt saknar någon lust att göra någonting gott eller altruistiskt.
Men framförallt så gillar jag hur du tänker kring dubbelheten som upstår om det onda kommer från girighet och apati istället för att bara vara genom onda när det kommer till dvärgarna. Det är i dom banorna jag tänker med.

Tror jag kommer tona ner blodtörsten något som du beskriver God45, men definitivt inget fantasy gull! Men det blir för enkelt att bara göra dvärgarna genom onda känner jag.. Dom är mera som riktigt giriga affärsmän. Dom blundar för det otrevliga så att dom kan få ännu mer rikedomar. Men gillar hur alkoholism går att jobba med (hur det skapar status quo och ingen förändring också, men mera som ett samhälleligt problem än något så starkt att tar över helt, man vill ju att dom ska kunna vara spelbara och inte helt galna haha :)). Dom är kanske inte genom onda, men definitivt mycket LÅNGT ifrån gulliga och roliga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Men det blir för enkelt att bara göra dvärgarna genom onda känner jag.. Dom är mera som riktigt giriga affärsmän.
Låter coolt :gremsmile:
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Nästa tankegång är hur man kan få in rasism, missunnsamhet, vidskeplighet, främlingsfientlighet etc som ett tema. Men det är väll bara att lägga in det som något centralt i samhället mellan raser och områden och låta det vara det vidriga och trångsynta som det är, medan vissa andra områden och fraktioner inte bryr sig om sådant men utnyttjar dom kulturella problemen och människors trångsynthet för att vinna något på det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
jascon said:
Nästa tankegång är hur man kan få in rasism, missunnsamhet, vidskeplighet, främlingsfientlighet etc som ett tema. Men det är väll bara att lägga in det som något centralt i samhället mellan raser och områden och låta det vara det vidriga och trångsynta som det är, medan vissa andra områden och fraktioner inte bryr sig om sådant men utnyttjar dom kulturella problemen och människors trångsynthet för att vinna något på det.
Jag hade lagt in en hög mänskliga nationaliteter också som uppenbart alla är människor... Men folk i världen ser dem lika mycket som olika arter som alverna är från människorna. Förhållanden mellan de olika folken är skamliga och barn från sådana "onaturliga" parningar sätts ut is skogen för att dö eller kastas från klippor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
jascon said:
Nästa tankegång är hur man kan få in rasism, missunnsamhet, vidskeplighet, främlingsfientlighet etc som ett tema.
Hur kan man INTE få med rasism och missunnsamhet när man har slavdrivardvärgar, apatialver och småsinta och självcentrerade människosamhällen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kul tråd! Förslag:

Alla kan inte klara sig. Det här tror jag är bra för att råda bot på små samhällen där folk finner lyckan i varandra. Typ att demonerna kräver tribut och offrar du inte din fru får du offra din granne. Samhällen som lever under demoniskt förtryck får själva välja vem som ska offras varje år/månad/vecka (beroende på storlek), men om ingen offras eller om demonen inte är nöjd med offret (en skröplig gammal gumma som ändå skulle dö) så drabbas byn av pest och missväxt.

Kanske inte alla samhällen i världen (det blir för mycket), men sprid ut dem här och där. Helst på riktigt bördiga och rika platser så att folk inte vill flytta därifrån. De har det bättre än andra som måste slita för att få upp sina rovor ur jorden, så länge de utför sina människooffer.

Man vill inte vara främling och övernatta i en sådan stad i offertider ...
 
Top