Nekromanti Ny spelare, är detta något för mig?

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
Hej!
Jag är en ny rpg-spelare och undrar vilket rollspel jag som nybörjare skall börja med?

MVH Robin
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Svårt att säga. Själv började jag med Drakar och Demoner, vilket jag tror väldigt många andra startade med också. Det är ett bra spel med rätt enkla regler och en trevlig värld som räcker i många år. Tyvärr är det svårt att idag få tag i något annat än DoD Chronopia, vilket jag inte gillar själv. Sedan finns det många andra bra rollspel också. Det kan vara bra att bestämma sig för om man vill ha ett fantasy rollspel eller något annat. Gemini som disskuteras på det här forumet tror jag inte är ett bra spel att börja med som nybörjare, men jag kan ju ha fel. Världen är en mörk medeltid fylld av intriger. Om man vill ha ett framtidsspel finns alltid Mutant Chronicles. Många gamla spelare skulle väl säga att det leder dig in på fel vägar men jag tycker att det är ett kul spel med lätt stämning.

Ett spel som jag tror kan vara bra att börja med, och fortsätta med också för den delen är Västmark som finns att ladda hem gratis på Rollspelssmedjan (www.foxtail.nu)

Lycka till!




[Hobert]
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Vad vill du ha för typ? Om man begränsar sig till spel på svenska som det fortfarande ges ut prudukter till (förutom alla gratis spel) så blir det så här:

Fantasy: Gemini (Cell), Eon (NeoGames) och Gondica (Rävspel).

Science Fiction: NeoTech (NeoGames).

Övrigt: Western (Rävspel).

Till Eon och NeoTech finns det mycket material ute men regelsystemen är lite krångliga. Det finns inte lika mycket material ute till de övriga. Gondica och Gemini har lagom svåra regelsytem. Gondicas värld är kanske lite enklare.

Drakar och Demoner Chronopia, är fortfarande lätt att få tag på men det kommer nog inte mer material. Likadant med Mutant Chronicles.

www.hobbyspel.com finns många begangnade spel. Hoppas detta hjälpte dig något.

/Korp
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag tycker att du ska börja spela gemini, för att det är bra och lätta regler att lära sig.
sen kommer ju det nya drakar och demoner ut, det kan nog vara köpvärt tror jag
 
Top