Nekromanti Ny snabbt påkommen Alkoholsregel

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
När jag spelade Western så var jag besviken över en sak: alkoholsregler. Det fanns nämligen inga. Därför har jag kommit på en själv:

1. Ens Fysik är lika med ens AT (alkoholtålighet). Om man dricker så att det går över AT så får man -5 på alla handlingar, ATx2 blir -10 etc.

2. När man dricker så får man AS (akoholskada). Här är några exempel:
Starköl, 1l, ger 5 i AS (½l ger 3)
Grogg, ca 5cl, ger 6 i AS
Lättöl, 1l, ger 3 i AS (½l ger 2)
Vin , ett glas (ca 2dl), ger 4 (hel flaska, ca 1l, ger 20 AS)
Fickplunta (med grogg), ca 1,5 dl), ger 18i AS.

3. Räkna ut hur 'alkoholskadad' man blir. Exempel: Bob har 16 i Fysik, det blir 16 i AT. Han bestämmer sig för att gå in på baren å ta sig ett par glas. Efter tre grogg så är han uppe i 18 AS och det är mer än hans AT (som är 16), där för får han -5 på alla saker han försöker att göra tills det att han inte är lika berusad längre.

4. AS går ner med 1/h om man är uppe men 2/h om man sover och vilar.

!VIKTIGT! Jag är blott 15 år och har ingen erfarenhet av att dricka alkohol. Detta var bara en idé som jag fick när jag funderade på bristerna med Western. Ideén har alltså aldrig testats utan kom ur min hjärna för 10 minuter sedan. Men det brukar inte vara så livat här på Western-forumet så någon blir väl glad över detta :gremtongue: !VIKTIGT!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag är blott 15 år och har ingen erfarenhet av att dricka alkohol.
Det kanske är det som spökar men din tabell över alkolholhaltiga drycker saknar den mest westernaktiga av dem alla; nämligen starkspriten. Vad vore en saloon utan möjligheten att svalka sin dammtorra strupe med ett glas whiskey? Vad skulle annars den gamle guldgrävaren ha i sitt krus (som det ofelbart står XXX på) om inte moonshine? Hur skulle den snobbige yrkesspelaren på flodbåten kunna imponera på sina motspelare med sina dyra vanor om han inte kunde beställa in ett glas av den exklusiva, franskimporterade konjaken? Eller är det det du menar med grogg? Grogg är ju annars någon form av starksprit utblandad med något icke alkoholhaltigt för att smaka bättre/inte vara så starkt.

/Anders
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Om jag inte minns helt fel så skrev jag typ: Här är några exempel på drycker.

En 'XXX'-dryck skulle kanske ha hela 8 (för ett stop, om man nu använde sånt då :s ) och en fin konjak skulle kanske ha 5 för ett normalt konjaksglas...

//Emil Nises
 
Top