Ny skill-mekanik?

Troberg

Sinister eater
Jag kom på en idé av en slump. Jag höll på med ett karaktärsbladsprogram, och behövde en stapel av en rad klickbara boxar (typ som i Vampire). Men, jag rökade glömma att fylla i alla upp till den klickade, så man kunde fritt klicka vilka mönster man vill.

Då tänkte jag så här:

Säg att man har en rad boxar, en för varje möjligt tärningsutfall. Man slår med tex 3T6, eller någon annan combo som har normalfördelning, men vi antar 3T6 här för exemplet. Det är också viktigt att man har olika bra utfall, tex högt är bättre.

Man får kryssa i så många boxar som man har färdighetsvärde, vilka man vill. Sedan slår man. Om utfallet är kryssat, så lyckas man, annars misslyckas man.

Det innebär att man kan beskriva olika personligheter. Man kan ha vildhuvudet som går all in för de spektakulära träffarna, och satsar på höga tal. Man kan ta den lugna, smarta fightern som tar de sannolika och de lägsta (för att undvika de sämsta missarna). Osv.

Jag har inga planer på att använda den just nu, men tycker den var cool. Kanske någon annan har nytta av den?

Jag kom på en idé av en slump. Jag höll på med ett karaktärsbladsprogram, och behövde en stapel av en rad klickbara boxar (typ som i Vampire). Men, jag rökade glömma att fylla i alla upp till den klickade, så man kunde fritt klicka vilka mönster man vill.

Då tänkte jag så här:

Säg att man har en rad boxar, en för varje möjligt tärningsutfall. Man slår med tex 3T6, eller någon annan combo som har normalfördelning, men vi antar 3T6 här för exemplet. Det är också viktigt att man har olika bra utfall, tex högt är bättre.

Man får kryssa i så många boxar som man har färdighetsvärde, vilka man vill. Sedan slår man. Om utfallet är kryssat, så lyckas man, annars misslyckas man.

Det innebär att man kan beskriva olika personligheter. Man kan ha vildhuvudet som går all in för de spektakulära träffarna, och satsar på höga tal. Man kan ta den lugna, smarta fightern som tar de sannolika och de lägsta (för att undvika de sämsta missarna). Osv.

Jag har inga planer på att använda den just nu, men tycker den var cool. Kanske någon annan har nytta av den?

Otherkind dice är ju lite samma om jag tolkar dig rätt, och lite föregångarens till Moves. Säg du ska smyga dig över en gårdsplan och in de ondas ha slå 3t6 och placera ut:

Du når och tar dig in i byggnaden:
1-3 nej. 4-6 ja.

Vakterna upptäcker dig?
1-2 japp! De är efter dig! 3-4 nej men de misstänker någon är här. 5-6 Nope, och de har ingen aning än att du är här.

Lämnar du spår efter dig?
1-2 japp, något som direkt kan identifiera dig. 3-4 japp, men något som kastar vissa misstankar din väg. 5-6 Inga spår lämnas!

Last edited:
Jag tror egentligen att det system som påminner mest är Settlers (och därmed Machi Koro).

Väldigt Machi Koro, ja. Kul idé! Men, det finns ingen anledning att kryssa låga siffror?

Väldigt Machi Koro, ja. Kul idé! Men, det finns ingen anledning att kryssa låga siffror?
Slår du lågt och har den kryssad får du väl ett mesigt lyckat, men slår du lågt och inte har den kryssad får du väl ett katastrofalt misslyckande. Så den som är försiktig kan ju vilja höra just detta, för att skydda sig mot fummel.

Kul mekanik!

Jag hade kunnat tänka mig detta som en generell mekanik. Warhammer FRPG3 hade en skala där man kunde vara försiktig eller aggressiv och där man kunde förflytta sig på skalan under strid.

Så för att tolka detta utifrån ditt (där högt är bra och lågt är katastrofalt) så kanske man har en skala för alla färdigheter, man slår ett pölsystem (eller bästa tre av av XT6) och så har man redan en ifylld skala på formuläret som gäller för allt. Förmågor hade kunnat hantera tärningarna i efterhand, som "ändra valfri tärning till 3".

Man skulle kunna också koppla vissa utfall till särskilda effekter så du bokstavligen väljer bort möjligheter om du inte kryssar dessa. Intressanta val för spelaren.

Man skulle kunna också koppla vissa utfall till särskilda effekter så du bokstavligen väljer bort möjligheter om du inte kryssar dessa. Intressanta val för spelaren.
Hm, skulle kunna funka för ett småformatsspel jag funderat på, Postapokayfabe, där brottande champions rör sig över ett laglöst wasteland. Varje utfall blir då ett move. De sannolika blir då "stadardmoves" som dropkick, irish whip eller clothes line, medan de osannolika är finishers. Man kan då också lägga på mekanismer i stil med "dubbla på slaget gör att motståndaren inte kan svara med moves som innehåller den siffran (så, typ dubbel 3 gör att alla moves som har en tärning som är tre misslyckas), eller att moves bara funkar om de innehåller en tärning som motståndarens move hade (typ irish whip till dropkick).

Back