Nekromanti Ny rollspelsterm?

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag satt och funderade över en bra samlingsterm på rollspel med mycket kraftfulla rollpersoner (hela World of Darkness-serien plus diverse andra). Är "power-rollspel" en bra term?<p><hr></blockquote><p>Måste vi verkligen sätta etikett på allting? Det börjar vara likna musikindustrin där man satt etikett på även de minsta variationer av en musikstil... Jag vet inte om vi behöver det.

/Honken
 

Lurken

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
9
Location
Skurup & Malmö
Jag brukar kalla rollspel där RPna är omäktiga eller "vanliga" för "low key RPG". Motsatsen kallar jag (faktiskt inte "High key", utan...) "High Adventure".

Skumma termer? Svengelska? Dåliga termer, rentav?
Japp, alltihop. Det är bara så jag säger... har ingen aning hur det började.

------------------------------
Paranoia has enemies...
------------------------------
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
"Supers"

Kan innefatta alla spel där man spelar superhjältar (Marvel?) eller superskurkar (vampire). Power-rollspel ligger så nära powergaming vilket har en liten negativ klang...

Annars kan man göra som en bekant till mig och helt enkelt kalla det för "smurffest" för att illustera det stora djupet i spelen (och naturligtvis att varje smurf har en egen förmåga, Toreador-smurfen kan impa på folk, Redcap-smurfen kan skrämma teknologi o.s.v.) /images/icons/wink.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
har också letat efter en sådan benämning..
power tycker jag inte är en bra.. kanske high power istället.. sen tycker jag man mer ska kalla det för kampanjer istället för rollspel..

Man KAN ju faktiskt spela low powered kampanjer i WOD tex..
Särskitl wraith..

chrull
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
"Rädda-världen-rollspel"? (nt)

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Hur ofta räddar du världen i Vampire? [NT]

Svårt.. Men tyvärr tycker jag de flesta spel tenderar att bli rädda världen rollspel. Personligen har jag lite svårt med de episka äventyren men de flesta spelare gillar dem. Dessutom tenderar rollpersonerna att bli mäktigare och mäktigare. I slutändan drabbar det kanske världens grundvalar skakas om när de dör..

Vampire kanske det är svårt att rädda världen ur den synpunkten men ändå.

Det jag ville komma feam till var: Rollspel är rollspel. I början vill de flesta spelare ha episka berättelser. Så varför inte ge dem det? Detta brukar sedan försvinna med åren. (Jag är till och med evinnerligt trött på all episk fantasylitteratur. Tacka vet jag sword & sorcery)


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag vill fortfarande ha episka berättelser

"I början vill de flesta spelare ha episka berättelser. "

Tja, jag vill fortfarande (efter 18 år) ha episka berättelser. Det ger i alla fall mig mer känsla av att spela någon roll. Evinnerligt intrigerande är IMHO nästan lika tråkigt som daglig dungeonbashing.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Jag vill fortfarande ha episka berättelser

Jo, de flesta vill det. Man vandrar i olika miljöer och smaken är som baken. Jag gillar oxå episka berättelser liksom mina gamla spelkamrater. Det jag tycker är lite tråkigt är när det bara är rädda världen. Jag föredrar intriger och miljöer där man inte kan lita på någon....

Alla spelar det man gillar och anpassar det efter de man spelar med skall gilla det. Det är ju liksom vitsen.

Förövrigt räddade vi faktiskt världen i Vampire men skillnaden är att människorna inte kommer veta det...




Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Beredd att hålla med. Det mesta är upp till Spelledare och spelgrupp vad som händer. World of Darkness är verkligen usla spel regelmässigt men världen är enorm. I grunden (nu säger jag inte att detta är rätt eller att man inte kan förändra saker. detta är min åsikt) är Vampire mer komplext än något fantasyspel jag någonsin kikat i. Men som Krille nämnde i ett inlägg tidigare, bara intrigspel är tröttsamt och intrigspel är det i World of Darkness..


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kobold spel?

Om du visste hur god lust jag har att sätta den stämpeln på Vampire, men skulle jag så skulle jag förmodligen råka ut för samma sak som Salman Rushdie. /images/icons/wink.gif

- Krille, som inte behöver superkrafter för att intrigera
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Krille on 2000-12-11 09:08.</EM></FONT></P>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Re: Kobold spel?

har visserligen inte någon aning om vem du pratar om.. men jag skulle nog läxa upp dig lite :o)

Dessutom så tycker jag att kampanjer där man spelar high power karaktärer har en tendens att bli mindre koboldiga...

sådeså...

chrull
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Jag vill fortfarande ha episka berättelser

Det är väl på grund av intrigerna så mycket kvinnor/tjejer/flickor spelar Vampire??? Hela den kvinnliga delen av mänskligheten älskar intriger. Bara träffat ett fåtal kvinnliga rollspelare före jag började spela Vampire. Sedan öppnade sig det en hel ny värld.


Allt du inte gillar kan du göra om!
 
Top