Nekromanti Ny rollspels idé, ett dagis.

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
När jag och mina polare för ett tag sedan snackade om gammla dagis minnen kom jag ihåg vilken speciel värld man levde i då. Man skulle ju kunna göra en rollspelsvärld som inte liknade någon annan (förutsatt att ingen har gjort dagisrollspelet förut, vilket jag betvivlar). Alla har vi våra unika minnen från tiden som barn som vi tillsammans skulle kunna bygga dagiset med.

En annan sak som lockar väldigt mycket är hur man bygger upp regelsysyemet, för en gångs skull behöver man inte ha de obligatoriska grundegenskaperna o 'hp'. Man kommer ändå aldrig skadas på samma sätt som i andra rollspel, på sin höjd få lite skrubbsår när man snublar eller om man har riktigt otur bryta armen när man trillar ner från klätterstälningen.

Det största problemet jag ser nu är rollspelandet. Dels kanske det kan bli enformigt att spela, riktigt surt kanske. Sen är ju ett barns tankesätt lite annorlunda, men man vet ju inte före man testat. :gremwink:

Fast jag kanske bara e ute o cyklar. Vad tycker ni? Tanken var, om konceptet håller att vi gör det tillsammans (en Wiki, så som tex Skymningshem: Andra Imperiet fungerar) men inte alls lika omfattande. Det är ju inte så jättemycket som behövs skrivas.

Hade inte så mycket att göra den här lördagsförmidagen, därför skrev jag ner vad jag hade i huvudet förtillfället.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Hur menar du att det hela skulle fungera - som ens bild av hur dagis fungerar, med en massa spring, skrik och färgkladd?
Eller menar du att man skall försöka leva sig in i hur barn har det på riktigt? Hur deras tankevärld och världsbild är?

Jag är inte så säker på att något av alternativen låter så där väldigt hållbart. Fast försök sälja idén.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Tänkte tillbaka på den mystiken som fanns under den tiden. Som under min dagistid fanns det några speciella ställen som tex hemliga berget, fästingbuskarna (gick man in där fick man garanterat fästingar, även om man inte riktigt hade kläm på vad fästingar var för nått), kastanjelunden mm. Det var en så speciel värld man levde i, inga bekymmer o problem. Värsta som kunde hända var att man inte fick någon gunga på rasten.
Men förmodligen är det nog rätt tråkigt att rollspela... Det som var lockande var hur man gjorde regelsystemet. Men var spelar det för roll om det sedan suger att spela.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Det som var lockande var hur man gjorde regelsystemet. Men var spelar det för roll om det sedan suger att spela.

Äh! Ibland gäller det att tänka mer på själva problemlösningen, än på huruvida man kommer att kunna tillämpa resultatet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Dagis-HP

Man ska ju indvika att lipa, det kan ju ge dålig status. Se där, HP kanske behövs på nåt sätt? Eller förresten: Strid ska inte delas in i rundor. De ska finnas två färdigheter, Nypa och Undvika att lipa. Slå motståndsslag!

Kanske vore nåt?

:gremwink:
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Rollspel i det LILLA formatet

Tja, varför inte!? Problemet blir kanske att hitta på några spännande episoder att spela ut... om man nu inte BARA vill sitta och improvisera hela tiden. Ser redan fram mot spännande äventyr i stil med "Matkrig vid frukostbordet", "Den kaotiska sagostunden" och "Tumvanten som försvann". :gremsmile:
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Dagis-HP

Barn kan vara elaka på fler sätt än så... färdigheter som håna, sätta krokben, smocka till och sparka borde ju finnas med. Och ja, det är klart att lipa borde ge mindre status... kanske en poppis-skala som sjunker då... och som höjs om man gör nåt riktigt tufft, som att bygga värsta bästa kojan i kuddrummet. :gremcool: Då måste man ju ha ett värde i hur lätt (eller svårt) man har för att börja lipa... typ som chockvärde i andra rollspel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Även om jag spontant gillar iden så tror jag att det ganska fort blir jobbigt med en spelgrupp som tävlar i att regrediera till barnstadiet.

Jag misstänker att det kommer att urarta till vuxen lömskhet kamouflerad under något som liknar Staffan Westerberg på LSD som framför Flugornas Herre.

Samtidigt så tycker jag att det ÄR en kul ide som du borde göra något av. Kanske något för Dogma-formatet?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Rollspel i det LILLA formatet

Man ska inte tro att barndomens värld bara är skoj. För det första är världen en farlig plats för någon som nyss lärt sig gå, och för det andra så ligger det gott om sanning i uttrycket att "barn kan vara så grymma".

Man behöver ju inte göra äventyr av barns vardagstillvaro, på samma sätt som man sällan låter vardagens rutin prägla äventyr med äldre rollpersoner. Den minsta lilla komplikation kan bli ett enormt hinder i ett barns ögon. Försätt ungarna i en farofylld situation. Låt dem gå vilse i stadens mer nedgångna kvarter. Låt dom snubbla på en smugglarliga. Låt dom stöta på ett farligt monster i skogen. Det behövs mycket lite för att ett äventyr med barn i huvudrollerna ska bli något mycket farofyllt.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Re: Rollspel i det LILLA formatet

Dnalor skriver.
Man behöver ju inte göra äventyr av barns vardagstillvaro,

Min erfaring er at barn ikke har noen "hverdager". De lever svært spennende liv, fulle av emosjoner og utfordringer, både fysisk, mentalt og sosialt.

Utfordringen for et rollespill som dette måtte være å fange den spenningen barn lever i, og skape identifikasjon for voksne spillere som kanskje har glemt hvor sterkt og stort alt var da de var barnehagebarn.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
"Azk3r" (?) skriver:
Det som var lockande var hur man gjorde regelsystemet. Men var spelar det för roll om det sedan suger att spela.

Bra!

Liker denne innstillingen. Først stormer man ideer og lager spill, siden finner man ut om det er kult å spille det. På den måten kan man tillate seg å være mer nytenkende, og man kan lære av mange flere feil enn man ellers ville gjort!

Et utmerket prinsipp!
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Re: Rollspel i det LILLA formatet

andra roliga senarior är "locka in en anka i matsalen", "hälla salt i fröknanas kaffe" och "klättra upp på taket".

En annan sak som skulle kunna bli riktigt bra är o lägga in nått Call of Cthulhu inspirerat, när spelarna blivit lite varma i kläderna o tror att allt som händer ligger på dagis nivån. Så stöter de på nått hemskt, nått riktigt hemskt. "nej Agust det finns inga monster, du har bara livlig fantasi." "jahapp, du bara tjatar om dina monster hela tiden nu! Det blir ingen TV för dig på två veckor! och räkna med att du inte får träffa dina kompisar."
Kan se maktlöshetan och förtvivlan i spelarnas ögon :gremgrin:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Låter bekant...

Var det inte någon som hade ett rollspelskoncept som var någoning om att man spelade bäbisar? Man jagade boogiemannen under sängen, och letade monster i gaderoben och sånt?

/Mask - har vaga minnen av något sådant, tyckte det var en kul idé..
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Låter bekant...

Nisse Nytt anordnade ett scenario på ett UppCon för ett antal år sedan som hette Johan eller den fantastiska ballongfärden där man spelade Johan som var lämnad ensam hemma för första gången. Övriga karaktärer var Johans osynlige kompis, snuttefilten, monstret under sängen, ormmonstret i toaletten, monstret under trappan, det farliga trädmonstret utanför fönstret, en teddybjörn och nåt mer gulligt. Skulle ha spellett det först, men fick spela det istället och det var tokkul. Första gången jag blivit utskälld av en sl för att vi rollspelade för mycket också. ;]

Vill minnas nåt gammalt förslag på ett minilajv i en gammal Fëa Livia också, där man skulle spela en femteklass på skolutflykt eller nåt sånt, har för mig att det var många sjuka idéer där. =]
 
Top