DoD Ny regel: Pressa kroppen - använd dödsslag som en resurs

MattiasS

Warrior

Pressa kroppen​

När du är i strid och har mer än 0 KP kan du kryssa ett misslyckat dödsslag för att pressa kroppen bortom dess gränser. Du kan göra detta innan du slår ett färdighetsslag eller attackslag eller omedelbart efter att du har tagit skada.

Du kan aldrig ha fler än tre ikryssade misslyckade dödsslag samtidigt.

Enkel version​

När du kryssar ett misslyckat dödsslag för att pressa kroppen får du följande effekt:

Desperat kraftansträngning. Du får en fördel på ett slag.​
Om du vill ha en mer riskabel version i ditt spel, använd denna effekt i stället:​
Desperat omslag. Slå om ett slag du just har gjort. Du måste använda det nya resultatet.​

Avancerad version​

När du kryssar ett misslyckat dödsslag för att pressa kroppen väljer du en effekt. Du kan inte välja samma effekt mer än en gång innan dina ikryssade misslyckade dödsslag har tagits bort.

Följ med slaget. Halvera skadan från en attack, avrundat uppåt, men du faller omkull och blir Omtöcknad.​
Desperat kraftansträngning. Du får en fördel på ett slag.​
Rusning. Förflytta dig omedelbart upp till halva din Förflyttning.​
Vägra falla. När skada skulle sänka dig till 0 KP stannar du i stället kvar på 1 KP.​
Desperat omslag. Slå om ett slag du just har gjort. Du måste använda det nya resultatet.​

Om du sänks till 0 KP medan du har tre ikryssade misslyckade dödsslag dör du omedelbart. Inga dödsslag slås.

Ikryssade misslyckade dödsslag tas bort efter en kort vila om du återfår KP under vilan. Annars tas de bort efter en lång vila.

Notering​

Denna regel låter rollpersoner kryssa misslyckade dödsslag och behålla dem även när de har mer än 0 KP. När en rollperson sänks till 0 KP hanteras dödsslag som vanligt, med de misslyckade dödsslag som redan är ikryssade.

Last edited:
Personligen känns detta väldigt ”meta” och blir samtidigt väldigt starkt eftersom det utgör ytterligare en metaresurspool. Starka paralleller till DnDs ”Lucky” (eller vad den nu heter) där man får slå om 3 slag på längre vila (iaf 5e).

Kan inte heller riktigt koppla detta till hur en RP i spelet skulle reagerar på en extern händelse? Som sagt, lite ”metaresursaktig”. Hade snabbt blivit obligatorisk vid strid.

Fördel och omslag är i princip samma sak.

Om resurser används för att kunna rädda livet på rollpersonen används poängen bara till det.

Annars hade jag kunnat tänka mig att detta kan ersätta pressa-systemet men kanske öka antalet dödskryss till fem.

I grunden gillar jag detta väldigt mycket och jag tror även det skulle fungera bra utifrån ett vanligt perspektiv. Jag spelar ju inte hårt stridsfokuserat och vissa spelmöten dyker det inte alls upp strid, vilket gör att det blir enkla resurser då man kan använda dem utan att oroa sig för nackdelar eftersom spelarna är rätt säkra på att strid inte uppstår. Men som sagt var, det är en personlig preferens som inte de flesta spelar med. Jag gillar absolut hur man med metaresurser stärker dramat och jag tror även det kan främja dramatiska skeenden från hjälteepos på ett bra sätt (och det handlar defintivt bärsärksraseri simuleringar bättre än tidigare versioner av DoD).

Bra synpunkter. Jag håller med om att den här regeln absolut rör sig mot metaresurs-hållet, särskilt i versionen med omslag eller fördel. Det är nog också den största risken med regeln: att den upplevs som “tre extra hjältepoäng” snarare än som att rollpersonen faktiskt pressar sig mot döden.

Min tanke är ju att låta spelaren låna från sin egen överlevnad. Det är därför den använder dödskryssen i stället för en separat poängpöl. Du får kraft nu, men när du sedan faller till 0 KP är du redan närmare döden. Har du fyllt alla tre är det slut direkt.

Men jag ser absolut att effekter som fördel och omslag gör det mer abstrakt. Det kanske talar för att den enkla versionen är för “ren”, och att regeln i stället borde ha mer kroppsliga effekter, stå kvar på 1 KP, halvera skadan men falla omkull, slå tillbaka efter att ha blivit skadad, ignorera Omtöcknad en runda och liknande. Då blir det mindre Lucky och mer “jag biter ihop tills kroppen går sönder”.

Jag håller också med om att fördel och omslag ligger nära varandra. Omslag är mer dramatiskt vid bordet, men fördel ligger närmare grundsystemet och är nog lättare att balansera. Jag skulle inte ha båda i samma version.

Angående att det skulle bli obligatoriskt i strid, jo, det är en risk. Motvikten är att det inte är en resurs du får tillbaka gratis om det går fel. Använder du den två eller tre gg har du gjort nästa fall till 0 KP extremt farligt. Men om det ändå känns som ett självklart val kan effekterna behöva bli smalare eller alltid ge en konkret nackdel också.

Att låta effekterna bli mer personliga och bara hjälpa dig om du är attackerad eller blir skadad tar ju också bort lite av problemet med att en hel grupp optar och använder dödskryss för att alpha strika ett monster med fördelar etc.

Så just nu lutar jag nog åt att behålla den som en farlig hjälteregel, men ta bort omslag/fördel och bara använda kroppsliga effekter.
Målet är egentligen att ge spelarna ett tydligt “det här kan rädda scenen, men det kan också döda mig senare”-val.

Intressanta val är ju alltid bra att ha ;)

Last edited:
Jag gillar det! Ja, det är väldigt meta men det tycker jag inte stör. Det finns ju redan andra meta-element i i DoD23 lite i samma anda, som till exempel detta med att man kan använda KP för att kasta besvärjelser eller aktivera hjälteförmågor istället för VP när dessa är slut.

Jag tycke förmågan känns lite för mäktig och det är risk att den kommer att överanvändas. Det är inte så stor risk i allmänhet att rollpersonerna dör tycker jag och detta minskar risken ännu mer. Om jag var en spelare och kunde använda den hade jag använt den direkt om jag missar med en attack i viktig strid (om jag hade en krigarroll och min attack kunnat göra stor skillnad). Hade utan att tveka även kryssat i box #2 i en typ bosstrid vilket gör att det till gratis omslag och det tycker jag inte spelet behöver.
Hade jag använt regeln hade jag nog gjort återhämtningen längre så det är en rejäl risk med att använda det, typ att de återhämtas mellan spelpassen eller efter äventyrets slut. Men det kanske bara gör att folk inte använder det istället så då funkar det ändå inte.

Jag tycke förmågan känns lite för mäktig och det är risk att den kommer att överanvändas. Det är inte så stor risk i allmänhet att rollpersonerna dör tycker jag och detta minskar risken ännu mer. Om jag var en spelare och kunde använda den hade jag använt den direkt om jag missar med en attack i viktig strid (om jag hade en krigarroll och min attack kunnat göra stor skillnad). Hade utan att tveka även kryssat i box #2 i en typ bosstrid vilket gör att det till gratis omslag och det tycker jag inte spelet behöver.
Hade jag använt regeln hade jag nog gjort återhämtningen längre så det är en rejäl risk med att använda det, typ att de återhämtas mellan spelpassen eller efter äventyrets slut. Men det kanske bara gör att folk inte använder det istället så då funkar det ändå inte.
Jo, kom fram till att omslag och fördel inte var en bra ide också.
Folk har föreslagit att det skall finnas en Tillståndströskel med ett visst antal man skall ha så att man inte kan använda det förrän man är stressad. Även förslag om att ha förlorat mer än halva sin KP.
Att göra återhämtningen längre är något jag också har tittat på, men det är lite lurigare.
Skall fortsätta pilla

Last edited:
Vad sägs om att ta ett automatiskt misslyckat dödsslag mot att automatiskt lyckas med kämpa på?

Pressa Kroppen
version 2

Regel ide
Låta spelaren låna från sin egen framtida överlevnad genom att låta misslyckade dödslag symbolisera man tar kraft ifrån kroppen och sinnet i desperata situationer.

Mekanik
När du är i strid och har mer än 0 KP kan du kryssa ett misslyckat dödsslag för att pressa kroppen bortom dess gränser. Du kan göra detta närsomhelst.
Du kan aldrig ha fler än tre ikryssade misslyckade dödsslag samtidigt. Om du sänks till 0 KP medan du har tre ikryssade misslyckade dödsslag dör du omedelbart. Inga dödsslag slås.

Återhämtning
Ikryssade misslyckade dödsslag tas bort efter en kort vila i detta nya system. De nollställs inte när man går från 0 to 1+ KP.

Effekter
När du kryssar ett misslyckat dödsslag för att pressa kroppen väljer du en effekt. Du kan inte välja samma effekt mer än en gång innan du återhämtat dig genom vila.

Stålsättning Ta bort effekten av en skräckattack.
Dra med dig i döden. När du sänks till 0 KP får du omedelbart göra en attack innan du faller.
Följ med slaget. Halvera skadan från en attack, avrundat uppåt, men du faller omkull och blir Omtöcknad.
Vägra falla. När skada skulle sänka dig till 0 KP stannar du i stället kvar på 1 KP.
Rusning. Förflytta dig omedelbart din Förflyttning.

Last edited:
Jag tror att det här är en obra idé. Dödsslagen har man för att hålla liv i rollpersonerna längre, och kan man börja bränna av dem till annat kommer folk att höra det och sedan dö mer.

Back