Nekromanti Ny ras (alv) konstruktiv kretik

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Jag har burit en idee om en ras av alver länge. Första gången jag fick ideen var när jag läste Elfquest (www.elfquest.com) som barn (13 ca) och min bror spelade rollspel. Han kom hekm med Elfquest rollspelet där en massa andra alvstammar var representerade. En typ av alver var plain-elves. Alver som var nomader på stepperna. Typ som inianerna. Fast mer inriktade på att springa ikapp sitt byte (typ, jag mins inte allt) Jag tyckte att de skulle vara coola med korta spjut, självklart skulle de se ut som japanernas spjut ( de var inte riktigt spjut, men ändå) Där det igentligen var ett svärd med en meter långt skaft.

Döm av min överraskning när Robert Jordan skapade min fantasi med Aiel (mer igenomtänkt men ändå). Jag övergav då min tanke igen, men när jag kollade igenom Eonboken så såg jag att många alvraser var kopior av människosläkten i den riktiga världen (och nej, mundana e faktiskt bara fiktion) Då återupstod min idee. Alver från Muhadområdet som lever som nomader. De har alla arbeten som andra har. Förutom att yrket krigare ersätts med Ga-nosh (eller nått) som är spjutkrigare på savannen.

Den nya rasen alver kallar jag för Kovora alver. Vilket betyder Fiende. Namnet Apache betyder fiende på ett indianspråk.

Kovora alver var spejare för den alviska armeen innan förbannelsen. När väl förbannelsen intredde, ansåg kovora att det var stridsherrarnas fel, och försökte hämnas. De lyckades inte helt och blev fördrivna. Kovora flydde åt väster tills de kom till muhad savannen. Längre orkade och kunde de inte fly då öknen stoppade dem. (kovora alverna på den tiden ansåg att det ända sättet att fly var att gå motsatt håll från alverna, ok jag filar fortfarande på detta)

Men väl där delades kovora upp i klaner som slog sig på nomadlivet. Klanerna har inbördes strider, men sällan några blodiga sådana.

Kovora har insett sitt misstag och traktar inte längre efter hämd på de som de anser är ansvariga för förbannelsen. Visserligen har det lätt för att bli uppkäftiga mot andra alver, men längre än så gr det inte… för det mesta.

Kovora alver:
Sty –2
smi +1
tål +3
psy
per +1
bil -2
vil
syn -1
hör +2


Ga-nosh är vanliga krigare, men är lättfotade, använder bara dolk och spjut.

Ga-nosh spjut

Ca 1.5 meter vara 0.5 meter består av en rak klinga med förstärkningar av alvglas.
Träet är även det förstärkt med en stomme av alvglas.
Kan ni hjälpa mig med skadan och räkvidden för kast. Plus skadan för attak. Ganosh spjutet gör det en nivå (-ob1t6) lättare när man attakerar, men vid försvar så är det normal svårighet. Spjutet är gjort för stickskada. Spjutet används i melee genom att högerhanden skuter fram och tillbaka spjutet, medans vänsterhanden balanserar det. (omvänt för vänsterhänta)

2X används för vapnet.

Varför jag postar detta är för att jag vill ha er hjälp med att utväckla denna ras, yrke och vapen så att det passar in i mundana
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
Jättekul idé. Synd bara att den suger så. Den är inte direkt rolig och spela tror jag och dessutom så är det där spjutet rätt överdrivet. Det låter ungefär som Krilles jävla Dar-Zhon spjut, som är överdrivet bra... Grattis! Du har skapat en typisk tråkig koboldras och en typisk tråkig spelare.

Ad Malam Crucem!
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Eh, kallar du det där konstruktiv kritik?

Nu bad han faktiskt om konstruktiv kritik...
OK, spjutet är en smula överdivet, om de är primitiva nomader borde de väl ha mer vanliga spjut?
Annars tycker jag iden är intressant. Det är nog inte omöjligt att skapa en intressant Kovorarollperson, i vilket fall borde de kunna bli riktigt skojiga SLP:s.
Funderade lite på attributmodifikationerna. Borde de inte, så slättkrigare och spejare de är, snarare ha plus i SYN? Och inga plus i PER, kanske till och med minus?
Rent bakgrundsmässigt, borde de inte kunna tänkas vara en slättlevande gren av henea? Det föreligger ju vissa likheter.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Eh, kallar du det där konstruktiv kritik?

Jag tycker att ignatius fick med allt väsentligt även om han inte förklarade varför han tyckte som han gjorde.

Den rasen verkar vara otroligt enkelspårig och skittråkig att spela. Sedan att han vill göra hela alvrasen som Aiel gör att ALLA är krigare. Och jag som tyckte att Thism och learam var tråkiga.

Om man vill göra en nomad-krigar-alv så gör man en henea. Vill man inte bo i skog så kommer henean från kamor.

Ja spjutet var överdrivet. Gravt.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Coolt koncept, här är MINA synpunkter...

Bakgrund/Historia
Det här får du ordna själv, jag lägger mig inte i. Det ser ut att gå åt rätt håll i alla fall tycker jag.

Grundegenskaper/Attribut
Byt plats på SYN/HÖR-bonusen. Jag tror att god syn är viktigare än god hörsel på savannen. Kanske ska du låta bonusarna vara +1/+1, men de ska nog inte ha minus på syn.

Flytta pluset från PER till VIL istället. Ok, du säger att alverna försöker komma överrens med alver igen, men också att de har lätt för att bli uppkäftiga. Om detta är sant så borde inte PER vara positiv. Däremot borde VIL vara det. Här har vi alltså ett helt folk skapat ur en revolution. Med en sådan ärorik historia borde viljestyrka, beslutsamhet och en strikt hållning till sin egna moral vara högt prioriterad och inpräntad sedan barnsben. Så +1 i VIL.

Vapen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ganosh spjutet gör det en nivå (-ob1t6) lättare när man attakerar, men vid försvar så är det normal svårighet.

<hr></blockquote>


Varför? Är spjuten magiska? Har de en osynlig klinga som gör att motståndaren inte ser att den kommer?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ga-nosh är vanliga krigare, men är lättfotade, använder bara dolk och spjut.

<hr></blockquote>


Säg inte lättfotade (om du inte menar att de gärna hoppar i säng med folk de träffar första gången). Menar du att de är lätt beväpnade fotsoldater så kan du skriva det. IMHO, givetvis.

Ganoshspjut
H:+2 K:- S:+Ob3T6+2 STYK: 8 Fattn: 2H BRYT: 12 SI: 3/3
Motivering: Jag baserar detta på ett Jaktspjut men sätter lite högre bonus på Hugg då spetsen mer beskrivits som en svärdsklinga än en spjutspets. Vapnet är lätt och smidigt och kortare än ett vanligt spjut, därför ingen Krossbonus men däremot ett schysstare Snabbhetsindex. Kortare än ett spjut ger lägre förstasiffra, men lättare att komma tillbaka med, så högre andrasiffra. BRYT måste kanske ses över och räknas om med alvglasets inverkan, men jag orkar inte hämta boken just nu.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Re: Eh, kallar du det där konstruktiv kritik?

Men om någon ber om konstruktiv kritik och man inte har något bättre att skriva än "Din ide suger", kan man lika gärna låta bli att skriva något alls.
Om han nu gillar sin ide kan han väl få köra den, och kanske få lite konstruktiva förslag på hur han ska förbättra den. Att bara gnälla på folks ideer gör ju knappast något bättre.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
konstruktiv kritik (OT)

Exakt. Kritik blir konstruktiv först när man förklarar vad det är som är fel men också föreslår hur man ska lösa saken istället. Och det är lite fult att ge någon en sågning när personen uttryckligen efterfrågat just konstruktiv kritik.

Är det månne dags för Eon-forumet att rycka upp sig vad gäller uppförande och trivsel? Eller är alla Eon-spelare verkligen trista typer med mindrevärdighetskomplex? (Retorisk fråga: Jag antyder att så är fallet men förväntar mig varken motargument eller att någon undersökning ska göras för att utdröna hur det i själva verket står till.)

/Baldyr
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*nickar gillande*

mmm /images/icons/smile.gif

Det här ser riktigt bra ut, jag har självt suttit och tänkt på alver i Mûhad och västlanden.

Det enda som jag har som invändning är några speltekniska punkter.
Kovora alver:
Sty –2
smi +1
tål +3
psy
per +1
bil -2
vil
syn -1
hör +2


Sty -2Detta är självklart, dom är små. Som Henéa
Smi +1Detta känns också naturligt.
Tål +3Ett + till Tål känns motiverat, men så mycket ?. Jag skulle ta +2 istället.
PsyIngen skillnad, bra.
Per +1Varför en personlighets plus ? Alver har i mindre PER än vanligt folk. Detta beroende på att dom är så pass störda av förbannelsen och där av lite små otrevliga. Jag tycker att Kovora borde ha Per -1 istället.
VilVarför inte ett Vil + ? Dom bor på slätten och förhållandena är mycket knappa. Tålamod krävs.
Syn -1Detta var det som jag reagerade starkast emot. Varför ett Syn minus ? Du säger själv att dom är spejare, och om man bor på en slätt så lär man bannemig behöva synen för att klara sig bra. Jag säger ge dom Syn +3 och Hör -1 istället.
Hör +2Se om Syn.


Lycka Till.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Håller absolut med

Är det månne dags för Eon-forumet att rycka upp sig vad gäller uppförande och trivsel?

Jag håller verkligen med! Eon-forumet är det enda av rollspel.nu:s forum där jag känner av den här fientliga stämningen som du tar upp. Man ska ju inte behöva bli hånad eller utskälld för att man kommer med idéer eller förslag på forumet.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: konstruktiv kritik (OT)

Alla på detta forum är så jäkla snälla och ingen vågar klaga. Forumet är sig inte likt. För i tiden kunde man ha hetsiga debatter, nu kan man inte säga något utan att få massor av var snäll, varför är du så elak eller annat fjantigt. Och dessa jäkla smiles! Jag hatar smiles!!!

Klart man ska såga ideer. Då försöker de bättre nästa gång.

/images/icons/love.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Håller med, men lite fler synpunkter

Grundegenskaper/Attribut
Byt plats på SYN/HÖR-bonusen. Jag tror att god syn är viktigare än god hörsel på savannen. Kanske ska du låta bonusarna vara +1/+1, men de ska nog inte ha minus på syn.


+2/+0 på SYN/HÖR känns som det vettigaste. Sen så borde de också ha rörliga öron som Henea (de verkar vara släkt på ett eller annat sätt).

Flytta pluset från PER till VIL istället. Ok, du säger att alverna försöker komma överrens med alver igen, men också att de har lätt för att bli uppkäftiga. Om detta är sant så borde inte PER vara positiv. Däremot borde VIL vara det. Här har vi alltså ett helt folk skapat ur en revolution. Med en sådan ärorik historia borde viljestyrka, beslutsamhet och en strikt hållning till sin egna moral vara högt prioriterad och inpräntad sedan barnsben. Så +1 i VIL.

Definitivt. -1 i PER och +1 i VIL, ett nomadfolk av det slaget är knappast då trevligaste personerna att stöta på och de lär vara envisa som få. Och jag håller med om att att TÅL-bonusen ska vara lägre (+1 eller +2) men kanske så borde de ha fler utmattningskolumner (TÅL+VIL/3 istället för /4?).

Ganoshspjut
H:+2 K:- S:+Ob3T6+2 STYK: 8 Fattn: 2H BRYT: 12 SI: 3/3
Motivering: Jag baserar detta på ett Jaktspjut men sätter lite högre bonus på Hugg då spetsen mer beskrivits som en svärdsklinga än en spjutspets. Vapnet är lätt och smidigt och kortare än ett vanligt spjut, därför ingen Krossbonus men däremot ett schysstare Snabbhetsindex. Kortare än ett spjut ger lägre förstasiffra, men lättare att komma tillbaka med, så högre andrasiffra. BRYT måste kanske ses över och räknas om med alvglasets inverkan, men jag orkar inte hämta boken just nu.


Jag skulle minska stickskadan till S+Ob3T6 och öka huggskadan till H+Ob1T6, det är sämre att sticka med än ett vanligt spjut om det har den konstruktionen. Och jag skulle skippa alvglasbiten, det känns inte riktigt som att en grupp flyende soldater skulle få med sig alla de saker och den kunskap som behövs för att tillverka alvglas uta på slätten (och hur förstärker du trä med alvglas? Borrar hål rakt genom skaften och trycker in en glasstång? Knappast någon bra idé).

/Henrik
 

FraggelIngo

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
19
Ok, Först och främst måste jag ta hand om missnöjes idioterna. För det är presis vad de är. Jag bad om konstruktiv kretik. Inte en massa ordbajs. Och om ni tycker att min ras e koboldaktig så är det inte konstigt. jag har bara haft lösa (ej sex connected) tankar om denna ras. Så visst verkar de som superhjältar. men det är där NI KOMMER IN!!!! jag ville ha hjälp att göra dem roliga att spela.

Sen, linelsen med aiel går inte så långt att alla e krigare. Tvärt om. De flesta är som medeltida människor i allmänhet. Bönder (eller liknande) med vapen och ingen koll på hur de skall användas.
Därimot är Ganosh killarna elitsoldater och är ca 100 stycken på 1000 Kovora alver. DVS ca 10% Förutom krigare är de understöds jägare.

Ok atrributen. jag kan hålla med om att +3 på TÅL kanske var förmycket. men jag ville ha uthålliga springare. För det var apachefolket som stått mall för alverna. De kunde springa snabbare eller lika snabbt som en häst, (tänk på att hästtaveln har utveklats sedan kolonialtiden) Och inte helt ovanligt var det att apache kunde springa i dagar, med stopp ändast för att äta och dricka.

Sen synen. Öknen och savannen är en oerhört ljus plats. Och ögon blir sämmre av mycket ljus. Så därför tycker jag att minuset är motiverat. Sen kanske bara +1 på hör. Längden är ca 160 cm.'

Vapnet. Ok vad är det som är så oerhört bra med det vapnet. Kastlängden är inte mer än 4-9-12-20. 20 meter för ett skadande kast är visserligen ovanligt för såpass korta spjut. Men de lever ju med sina spjut. Alvglas förstärkningen i skaftet kanske var lite för mycket. Så den kan vi ta bort. Sen varför de får en nivå lättare är för att tekniken är snabba jabbar med spjutet. fram tillbaka, fram tillbaka osv.Sen kanske stick skadan skall minskas pga att de är så korta. och att man inte får samma kraft i dem. sedan är de ju helt oanvändbara som attak mot hästburna. Kovora har inte hästar, och ser dem på samma sätt som Indianerna gjorde. Konstiga skräckinjagande djur. DVS överdriven respekt för djuret.

Förutom ganosh finns även Kovora- ,snickare, köpmänn, valiga soldater, ädlingar (hövdingasöner osv) och allt utom möjligtvis lönnmördare.

Sen till den konstruktiva kritiken (tacka gud för den) Likheten med Henea är intressant, och kan utvecklas. Om det är någon som älskar (så som jag) att berätta historier, och har lite mer tid än jag i de närmaste dagarna, så får ni gärna börja spinna på uppbrottet mellan henea och Kovora. Sen persolighet. De är i mångt och mycket mcyket trevliga och karismatiska mot ickealver. Då dessa inte hade något att göra med förbannelsen. Så ett plus i PER är motiverat, men kanske ett tvång på -ob1t6 när PER skall användas för andra alver.

Och tillsist: Alla ni som snackar om kobolder: Om det är någon som har koboldmetalitet så är det ni. För ni tycker fan inte att andra kan prestera bättre än er. Och då ser ni er själva som bättre. DVS koboldmentalitet. Och jag undanber mig svar på mina inlägg från koboldmani nissar. Och om ni ändå måste svara så ber jag er (mitt tålamod börjar tryta) att inte dömma utan hjälpa. Ush vad tråkiga ni är. Och silversurfer och ignatius. Ni har intet på ett forum att hämta.
Skaffa flickvänn!

Och tillsist de modifierade attributen:

Sty -2 Detta är självklart, dom är små. Som Henéa
Smi +1 Detta känns också naturligt.
Tål +2
Psy Ingen skillnad, bra.
Per +1se ovan om persolighet.
Vil +1 Eftersom (som ett svar sade) de var rebbelliska och har kämpat sig genom världen. Så lite pågåanda borde vara motiverat.
Syn -1 Detta var det som jag reagerade starkast emot. Varför ett Syn minus ? Du säger själv att dom är spejare, och om man bor på en slätt så lär man bannemig behöva synen för att klara sig bra. Jag säger ge dom Syn +3 och Hör -1 istället.

Svar till syn: Jag har skrivit om orsaken ovan. Men jag tycker att det kan tas igen. Stark sol påverkar ögat. Med mycket sol behövs inte någon bra syn. de ser det mesta ändå. Altså får de dålig syn på natten. Men hur som helst är inte -1 så kraftig sänkning. bara som en fingervisning till karaktärsspelandet. (ush vad mörkt. nej jag tycker inte om mörker. ni får inte in mig i den håla om ni så hade 10 starka hästar som drog mig!!!) Ok kanske inte så kraftigt. Men lite fobi för mörker kan inte skada.

Hör +1 "Se om Syn." precis se om syn


Tack för all den konstruktiv kretik som faktiskt kom in.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Som sagt, ett plus på VIL skulle vara på sin plats. Ska de verkligen ha alla yrken tillgängliga? Om de lever ett liv som nomader har de antagligen bara helare/shamaner/trollkarlar, jägare, möjligen svedjebrukande bönder, stamkrigare och kanske några "köpmän/diplomater" som sköter kontakterna med omvärlden. Alvglas låter inte troligt för ett relativt primitivt folk som kovora, det är ju annars bara de ytterst sofistikerade och civiliserade sanarialverna som kan tillverka det. Frågan är om ett plus på PER verkligen behövs, om de ska påminna om apacherna (vilka inte var särskilt öppna) och dessutom ska leva under inverkan av Förbannelsen är nog -1 eller +/-0 vettigare. Deras köpmän kan lägga fokus på Diplomati och liknande, om det verkligen behövs.
 
G

Guest

Guest
Re: konstruktiv kritik (OT)

Klart man ska såga ideer. Då försöker de bättre nästa gång.

Eller så vågar man inte ta upp det igen p.g.a. att man inte vill få det slängt rakt i ansiktet på en.
Då skulle man ju slippa allt detta. OCH TA BORT DOM DÄR JÄVLA SMILIESARNA. JAG HATAR DOM!!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Sen, linelsen med aiel går inte så långt att alla e krigare. Tvärt om. De flesta är som medeltida människor i allmänhet. Bönder (eller liknande) med vapen och ingen koll på hur de skall användas.
Därimot är Ganosh killarna elitsoldater och är ca 100 stycken på 1000 Kovora alver. DVS ca 10% Förutom krigare är de understöds jägare.


Om de är nomader så är det betydligt fler som är vapenföra, framförallt om kvinnorna också tränar med vapen. 20-30% av befolkning i det första fallet, 40-50% i det andra. Nomader har ju inga bönder, och jägare är så illa tvungna att kunna använda vapen.

Av samma anledning så har de knappast några elitsoldater - alla vuxna personer måste hjälpa till med matförsörjningen så det finns inte resurser för att låta en markant del av befolkningen träna till soldater på heltid (vilket behövs för elitsoldater).

Sen synen. Öknen och savannen är en oerhört ljus plats. Och ögon blir sämmre av mycket ljus. Så därför tycker jag att minuset är motiverat. Sen kanske bara +1 på hör.

Men alver är magiska varelser redan från början. Det är knappast otänkbart att de tagit några genvägar i evolutionen för att anpassa sig på bästa sätt. Det verkar ju alla andra alvraser gjort.

Sen varför de får en nivå lättare är för att tekniken är snabba jabbar med spjutet. fram tillbaka, fram tillbaka osv.

Det funkar inte. I sådana fall borde det vara bortåt -Ob2T6 på fäktningssvärden (typ Lelldorin och det Sabriska svärdet, vad det nu hette), men det är det ju inte eftersom Neogames bestämt att vapnet aldrig påverkar träffchansen.

Kovora har inte hästar, och ser dem på samma sätt som Indianerna gjorde. Konstiga skräckinjagande djur. DVS överdriven respekt för djuret.

Err... De krigade mot folk som hade hästar, tillsammans med folk som hade hästar, och de möter på folk som har hästar inte alltför sällan där de lever nu, och är ändå rädda för hästar???

Stryk den biten. Den är inte trovärdig.

De är i mångt och mycket mcyket trevliga och karismatiska mot ickealver. Då dessa inte hade något att göra med förbannelsen. Så ett plus i PER är motiverat, men kanske ett tvång på -ob1t6 när PER skall användas för andra alver.

Det låter vettigare, men jag har svårt att se att ett nomadfolk skulle vara så trevliga mot främlingar. Sätt hellre PER till +0.

Och tillsist: Alla ni som snackar om kobolder: Om det är någon som har koboldmetalitet så är det ni. För ni tycker fan inte att andra kan prestera bättre än er. Och då ser ni er själva som bättre. DVS koboldmentalitet. Och jag undanber mig svar på mina inlägg från koboldmani nissar. Och om ni ändå måste svara så ber jag er (mitt tålamod börjar tryta) att inte dömma utan hjälpa. Ush vad tråkiga ni är. Och silversurfer och ignatius. Ni har intet på ett forum att hämta.
Skaffa flickvänn!


1) INGA PERSONANGREPP!!!
2) Det här är knappast en "koboldras". Det enda som var överdrivet var spjutet, i övrigt kan jag egentligen inte se något fel på dem (ja, bortsett från de detaljer som jag tycker "känns fel", men det har ju inte nödvändigtvis något att göra med att de är "för bra").

/Henrik
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mera synpunkter...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen varför de får en nivå lättare är för att tekniken är snabba jabbar med spjutet. fram tillbaka, fram tillbaka osv.

<hr></blockquote>


Tekniken ja, men den ska nog inte vara inbyggd i spjutet. Det är helt ok att dessa krigare har en stridskonst där olika moment ingår som ger denna effekt. Men i den första beskrivningen lät det som om spjutet i sig var lättare att attackera med. Det tycker jag skulle vara fel.

Personlighet. Modifieringen på +Ob1T6 svårare när de har att göra med andra alver låter som en lagom nivå tycker jag. Kör på det.

Se även Sabelkattens kommentar på min kommentar nedan om hur spjutet kan modifieras ytterligare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lite kritik (förhoppningsvis konstruktiv)

"Den nya rasen alver kallar jag för Kovora alver. Vilket betyder Fiende. Namnet Apache betyder fiende på ett indianspråk."

Det ska kanske påpekas att apacherna själva kallade sig för "indé" eller "diné", vilket helt enkelt betyder Folket. Termen "apache" kommer förmodligen från ordet "apachu" eller fiende på zuñi-indianernas språk, eller möjligen uté-indianernas namn på apacherna, "awa'tehe".

Jag finner det rätt otroligt att något folk medvetet kallar sig för "fiende". Möjligen kan de kallas för fiende av någon annan, varefter man själv tar upp deras ord som namn på sig själv i sitt eget språk. Det bör alltså inte vara det alviska ordet för fiende ("kovora"), utan något annat - förmodligen muhadinska eller jargiska.

"Kovora alver var spejare för den alviska armeen innan förbannelsen."

Jag finner det ursprunget något osannolikt. Alverna hade inte en särskilt stor armé till att börja med, och spejarna var inte en stor del av den. Det är inte en särskilt stor bas att bygga upp en hel stam på. Vidare bör det vara spejarna som råkar ut för den första kontakten med dvärgarna, så det är stor risk att det är spejarna som råkar ut för "krigsförklaringen" när dvärgarna lade ner vapnen framför sig.

Då tyckte jag att förklaringen som kusiner till henéa var en bättre variant, speciellt som henéa och deras kultur till stor del har inspirerats av skogslandsindianerna i öster och norr. Att dina alver är de stäpplevande kusinerna till de skogslevande henéa passar bara bra.

När det gäller din förklaring på deras syn, så verkar det som att du har gått på en hel kasse myter om indianer (springer snabbare än hästar, kan springa i dygn etc) men skippar en hel del andra (ögon som falken).

"Ca 1.5 meter vara 0.5 meter består av en rak klinga med förstärkningar av alvglas."

Jag håller helt med om kritiken mot detta vapen. Alvglas är en hemlighet som hålls väl gömd i Sunari-skogen. Det är inte troligt att dina alver fått med sig den hemligheten, oavsett om de splittrades vid Förbannelsen eller i samband med henéa, och de har en rörlig kultur med lågt utvecklad teknologi, medan alvglas förutsätter en fast rotad kultur med högt utvecklad teknologi. Faktum är att jag finner det tveksamt om de ens har egen järntillverkning - troligare är faktiskt att de köper eller byter (eller tar) kortsvärdsklingor från kringliggande kulturer och fäster dem på ett meterlångt spjutskaft.

Att de inte använder hästar borde rimligtvis leda till en väldigt farlig jakttaktik. Lever de på stort byte måste de samarbeta inom en grupp för att skilja ut ett lämpligt byte och driva det från hjorden så att det kan dödas. Att fångas i hjorden är komplett livsfarligt. Eld och fällor torde vara de viktigaste vapnen, och en ganosh torde enbart användas för att döda djuret när det väl är fällt eller snärjt.

Som också påpekats bör man ha väldigt lite tid (och framförallt skäl) till att ha specifika krigare, speciellt så många som 10% av befolkningen. Antag att ungefär 40% av befolkningen är för gammal, för ung eller för havande för att göra något så krävande som att kriga eller jaga. Då är det 60% kvar, varav 10% är ute och enbart krigar. Personligen tror jag att det utöver en shaman (motsv) i stammen så finns det inga yrken. Varje medlem i stammen gör det som de är bäst på och hjälper till med allt annat. Endast shamanen har en uppgift som han endast kan utföra, men i övrigt kan alla kriga, alla jaga, alla laga mat etc. Finns det en yrkesuppdelning så är den förmodligen könssegregerad.

"Spjutet är gjort för stickskada. Spjutet används i melee genom att högerhanden skuter fram och tillbaka spjutet, medans vänsterhanden balanserar det."

Det är faktiskt så som så gott som alla andra spjut används, utom lans, ishani och kastspjut.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
kan ni lägga av

men du och din spelargrupp är ju så hård och häftig! vågar sitta och mucka med folk över internet! dessutom, kan man inte ha en hetsig debatt utan att vara elak hör man hemma i riksdagen och inte här. du verkar inte fatta att vissa här är yngre än dig själv och därmed är lite naivare och barnsligare. men även dem har rätt att slippa taskiga nedvärderande kommentarer, och också rätt till respekt. och smiles är inte så farliga, när man väl börjat använda dem /images/icons/smile.gif. se? det var inte så farligt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men ignatus!

Så du säger. Tsk tsk.

<center>Arvidos, förföljer Ignatus! (Fast jag måste erkänna att Ignatus är ett rätt tufft namn ändå..</center>
 
Top