Nekromanti Ny på SF-fronten, lite hjälp kanske?

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Hej alla

Jag har funderat på att börja SL:a ett SF-rollspel i sommar/höst, men jag är inte så väl bevandrad i vilka spel som är värda att satsa på i den nuvarande rollspelsfloran...

Det jag vill ha är:
1. Mycket planeter att resa omkring på
2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)
3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång
4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan
få tag i lite tillbehör
5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning,
annars anser jag att det är tråkigt att spela.

Tackar ödmjukast för all hjälp,



Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har funderat på att börja SL:a ett SF-rollspel i sommar/höst, men jag är inte så väl bevandrad i vilka spel som är värda att satsa på i den nuvarande rollspelsfloran...

Jag skulle rekommendera Alternity (system) och StarDrive (värld). Se nedan.

Det jag vill ha är:
1. Mycket planeter att resa omkring på


Grundboken beskriver sju planetsystem ingående (14-24 sidor)och ytterligare elva ytligt (en sida var). De flesta system innehåller dessutom mer än en planet.

2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)

Man kan spela Fraal (klassisk "Grey", småväxt, stort huvud, stora svarta ögon, telepatisk), T'sa (liten, reptilist, snabb, hyggligt bra på teknik), Mechalus (rätt människolik men med mycket cybernetik, bra på datorer), Sesheyan (nattlevande, flygare, de flesta mer eller mindre förslavade av en av de stora Stjärnnationerna) eller Weren (stor, biffig, hårig, klor, primitiv) förutom människor. Förutom dessa spelbara aliens så finns det en kasse andra - de flesta mer av "djur"-typ som bara finns på en planet, men även några raser som man precis upptäckt och inte riktigt vet var de kommer från, och de verkar inte direkt vänligt inställda.

3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång

Alternity har rätt snabba stridsregler, men risken finns dock att man dör knall och fall, i alla fall om man använder tillräckligt stora bössor och/eller RP är för klena. Det är dock en rätt liten risk i de flesta fall, men däremot kan man bli utslagen på en gång.

4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan
få tag i lite tillbehör


Alternity och StarDrive gavs ut i ungefär två år, och det finns en hel del saker att få tag på.

Generella produkter som funkar bra till StarDrive:
Alternity PHB (nödvändig)
Alternity GMG (nödvändig)
Starships
Dataware (om datorer)
Mindwalking (om psionics)
Warships (STORA rymdskepp, gratis på nätet)

StarDrive-specifika produkter:
Star*Drive Campaign Setting (nödvändig)
Alien Compendium (aliens sorterade per planet)
Alien Compendium II (fler aliens)
Arms & Equipment Guide (vapen och prylar)
Outbound (om utforskning, innehåller äventyr)
Threats from Beyond (metaplot, äventyrsidéer)
Star Compendium (tror den beskriver fler planeter, men är inte säker)
System Guide to Aegis (beskrivning av ett visst system)
Lighthouse (mobil rymdstation)
Planet of Darkness, Klick Klack, Last Warhulk (äventyr)

5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning,
annars anser jag att det är tråkigt att spela.


Jag anser i alla fall att beskrivningen i StarDrive-boken är helt OK, och till och med rätt bra.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Oj, tackar för den lååånga förklaring. Underbart!
Jag har hört att "Fading Suns" ska vara bra, vet du nått om det?

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: FS är

Fading Suns är ett härligt spel på många sätt dess regler är enkla och lätta rymdskepps reglerna är inte de bästa men bättre än många andra spel skepps regler är i alla fall.

Spelet ger tillfälle för mycket koboltande vilket kan vara synd men det är i alla fall ett skoj spel tyvär fann jag att idiotismerna som fanns inbyggda i reglerna var i längden väldigt irriterande och frustrerande för mig och jag har nu lagt FS på hyllen för obestämd tid.

Men jag rekomenderar den OM du är en nybörjare på rollspel DÅ är FS ganska bra inte bra men ganska....


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Re: FS är

Hmm, är inte nybörjare... men har spelat (för) lite SF...
Finns det mycket tillbehör till det?

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag skulle faktiskt vilja pusha för Traveller av någon del. Jag är själv en gammal Traveller fantast. Det har en väl genom arbetad "värld."

Det jag vill ha är:
1. Mycket planeter att resa omkring på


Tja, Jag vet inte hur många planeter det finns. Men det är MÅNGA!

2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)

Vet inte om de är slemmiga, men Aliens finns det. Och man kan spela dem.

3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång

De Traveller regler jag spelat så har de varit enkla. Även GURPS reglerna är ju ganska slimmade. Däremot har jag inte hunnit spela med dem så jag kan inte säga hur de funkar i praktiken.

4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan få tag i lite tillbehör

Tja, Traveller är ju det äldsta... Det finns väldigt bra och välskrivet material till GURPS Traveller. Det finns ju även Traveller Classic. Jag skulle kunna tänka mig att det är som första utgåvan av Traveller.

5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning, annars anser jag att det är tråkigt att spela.

Tja, det finns rätt mycket bakgrund till Traveller. Även om det mesta är rätt generellt så går det att jobba med.


Den populäraste sättet att spela Traveller är nog att spela "Free Trader", men det finns även möjlighet att spela kampanjer med militär bakgrund. Jag kan iofs säga att Traveller är ingen "Space Opera" direkt.

/Honken - Traveller fantast!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Tackar, tackar!

Har en kompis som gillar Traveller kom jag just ihåg... ska prata med honom.

Finns det inte risk för att gamla rollspel som Traveller blir... ja, gamla helt enkelt :gremsmile:
Det jag menar är: är inte reglerna gammelmodiga?

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Trinity

Trinity, utgivet av White Wolf är ett helt klart schyst spel

<B>1. Mycket planeter att resa omkring på</B>

Oh ja, de flesta planeterna i vårat solsystem är koloniserade. Det finns kolonier på månen, mars och flera stationer i geostationer bana runt både jorden och andra planeter. Det finns även flera kolonier i andra solsystem massor av ljusår bort.

<B>2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)</B>

Slemma aliens och elakingar i överflöd. Men man kan inte spela alien. Men däremot så kan man spela psions (människor med psykiska krafter). Spelet är ju f.ö gjort för att man skall spela dessa psions, men självklart kan man spela vanliga människor också.

<B>3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång</B>

Om du har spelat White Wolfs andra spel, Vampire, Werewolf osv så känner du definitivt igen dig. Samma system, med alla dess fördelar och nackdelar.

<B>4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan
få tag i lite tillbehör</B>

Ett gäng tillbehör finns. Och själva rollspelet kostar ju bara 149 kr på Tradition.

<B>5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning,
annars anser jag att det är tråkigt att spela.</B>

Definitivt en kul världsbeskrivning finns, och en kul meta-plot också. Nackdelen med om man bara har grundboken är att det är skrivet såpass lite om så mycket så man vet inte var man skall börja. Trinity går att spela som allt ifrån postapokalyptisk SF, till cyberpunk eller rymdopera. Allt är upp till SL och spelarna. Cyberpunk blir det definitivt i USAs gigantiska arkologier eller i Japans högteknologiska städer. Vill man ha lite efterkatastrofenkänsla kan man placera sina äventyr i europa, som har råkat ut för diverse otrevligheter; bland annat en rymdstation som kraschade rakt i Paris.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det finns bara ett rollspel värt att sattsa på och som följer din beskrivning rakt av. Fading Suns. Köp det, läs det och njut bara.

Shadow -2001 (When life treats you bad)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Babylon Project

Det är väl lika bra att slå ett slag för en gammal favorit för min del, Babylon Project. Spelet bygger på Babylon 5 (recension här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/testat/eng_babylon_project.shtml" target="_new">http://www.alfaweb.nu/testat/eng_babylon_project.shtml</A>

"1. Mycket planeter att resa omkring på"

Earth Alliance har 24 kolonier i 14 solsystem, plus ett antal utposter. Utöver det finns en större kasse League of Non-Aligned Worlds (ett tjugotal mindre rymdfarande arter med en kasse kolonier styck), samt de andra fyra av de fem Stora: Minbar, Narn, Centauri och Vorlon. Åsså Shadows förstås...

"2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)"

Som sagt var, utöver de Fem Stora (varav man kan spela människa, minbari, centauri eller narn) så finns också Non-Aligned Worlds, vilket innebär ett tjugotal arter till.

"3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång"

Snabbt, ja för fan! Trots en detaljnivå och grisighet som inte ligger Neotech långt efter är Babylon Projects strids- och skadesystem bland de snabbare jag någonsin har sett. Det är farligt att slåss, men det går att överleva även slaskiga skador, men då krävs akutläkarvård snabbt.

"4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan få tag i lite tillbehör"

Dessvärre finns det bara tre produkter i linjen: regelboken, "Earth Force Sourcebook" och "Gamemaster Resource Kit". En "Earth Colonies Sourcebook" var i princip klar när samarbetet mellan Wireframe och Chameleon Eclectic upphörde. Wireframe lyckades inte hitta en ny förläggare, så det kom inte mer.

"5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning, annars anser jag att det är tråkigt att spela."

Duger fem säsonger TV-serie, ett dussin böcker, fyra långfilmer, fem säsongsguider, ett antal serietidningar, 27 soundtracks och ett par tre olika "A to Z of Babylon 5"?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Har en kompis som gillar Traveller kom jag just ihåg... ska prata med honom.
Finns det inte risk för att gamla rollspel som Traveller blir... ja, gamla helt enkelt :gremsmile:
Det jag menar är: är inte reglerna gammelmodiga?


Välskrivna regler blir aldrig gammelmodiga. Traveller classic är väldigt genomtänkt men ändock i grunden väldigt enkla regler. Däremot kanske utbyggnaderna kan bli lite mer avancerade, och kunskap i matte är aldrig fel. :o)

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 
Top