Nekromanti Ny på drakar och demoner här..

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Hej!!
Tänkte köpa drakar och demoner det nyaste av alla. Så jag tänkte om det är värt att köpa, och framför allt är det ett roligt rollspel??

När jag ändå håler på så det kostar väll 290 bara regelboken eller är det jag som är lite korkad kanske....

MVH Jonas
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Den allmänna uppfattning (i alla fall de jag pratat med, inkluderat mig själv) är att reglerna suger och att världen är riktigt bra. Vi spelar Trudvang, men vi använder Västmarks regler. Eftersom jag är en person som värderar värld och stämning mycket mer än regler, tycker jag att DoD är ett bra köp. Tycker man tvärt om är det ett mycket dåligt köp. Vill man ha både och är det fortfarande bra, även om det kunde varit mycket bättre.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jo det är det väl värt.
(Ignorera alla femti miljoner mess du kommer få om att reglerna är värdelösa :gremwink:) Reglerna har visserligen en del att önska men spelvärlden är störtskön.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Men om man inte är ute efter reglerna (och jag håller med Snigel om att de är rätt värdelösa) är det inte grundboken man ska köpa, utan snarare Vildhjarta, Jorges bestiarium och Osthem, i ungefär den ordningen. Grundboken innehåller nämligen ytterst lite världsbeskrivning.


/Dimfrost
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Jag tycker det är ett helt fantastiskt spel som är mer än värt att investera sina surt förvärvade i. Dessutom tycker jag, till skillnad från andra som svarat, att reglerna är bra. RIKTIGT bra blir regelverket dock först när man köper till den första expertboken (den som heter "rollpersonen") som, konstigt nog, inte bara förbättrar utan även förenklar en del onödigt krångliga (i mina ögon i alla fall) bitar, som t.ex. strid.

Håller dock med alla andra om att världen är spelets stora behållning.

/Anders
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Ahh. Det beror väl på vad du vill ha ut av ditt rollspel, jag tycker inte reglerna inte är i närheten av realism som i eon, men det kan gå fortare och göra gubbar, och realismen överträffar ju iaf DnD. Det är ett helt okey nybörjarspel!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jag rekomenderar att köpa DoD6 av den anledningen att det lyckats få till en värld som är riktigt mysig. Om du gillar en värld som är lik Johan Bauers bilder så är det här spelet aldels riktigt för dig.
& om det är roligt, ja det är det ! Jag har iaf jäkligt skoj när jag lirar det. & jag tror att mina spealre har det ganska trevligt åxå..
Sedan så kan jag rekomendera dig att titta på Jorges Bestarium åxå. Där så har du en ruggit skönt monsterbok.

Hoppas att du får lika trevliga upplevelser som jag har haft med det här spelet !!! :gremlaugh:
 
Top