Nekromanti Ny NT! fråga.

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det är som mycket annat, upp till spelledaren. Kan tänka mig att det finns information i Offensiv som jag dock tyvärr inte äger.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Vapentillgänglihet?

Under våra spelmöten brukar det inte vara särskilt svårt att få tag på vapen, dock är det bl.a. i Europeiska Federationen numera möjligt att spåra ammunitionen tillbaka till vapen/ammunitionsförsäljaren som sålde ammo till rollpersonerna..

Om inte annat kan rollpersonerna säkert utnyttja någon inflytelserik kontakt i den undre världen och få tag på stöld/smuggelgods (Pistoler, K-pistar och automatkarbiner och lite oregistrerad ammunition osv) ?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om du har Offensiv så står det ganska tydligt där.

Annars så finns det två sätt att köpa vapen - lagligt eller illegalt :gremlaugh:

VIll man köpa vapen lagligt så måste man ha en licens. För enkelskottsvapen (halvautomatiska alltså, d.v.s. pistoler, jaktgevär, etc) får man alltid en licens såvida man inte upptäcks med fiffel kring sina ID-handlingar eller liknande. För tyngre vapen måste man söka licens hos polisen som bara ger vapen om det finns en god anledning, ex. för att man behöver ett sådant vapen i yrket (yrkesmördare räknas vanligtvis ej). En muta till rätt person, på kanske Ob1T6x1000 euro kan dock förenkla denna process.

Vill man köpa vapen illegalt kan man söka på internet, gå ut i slummen eller köpa via kontakter. Här kan kvalitén på vapnen variera mycket (det är alltid lika kul att sälja RP:na en jättebilligt automatkarbin som får pipsprängning så fort de använder den...brukar resultera i kris) och priset varierar också - ibland betydligt billigare än vad det står på vapenlistorna, ibland tio gånger så dyrt (de bättre vapnen är så gott som alltid dyrare än vad som står på listan). Det är inte så svårt att hitta någon som vill sälja vapen illegalt, däremot är det många som säljer skrot, försöker råna köparen eller på annat sätt jävlas.

/RipperDoc - vapenhandel i snabbsammanfattning
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Helt upp till dig som SL!

I min skruvad värld, som iofs inte är n2 men iaf så kan man köpa pistoler utan licens. K-pistar kräver typ en namnundrskrift och att man inte varit dömd för något brott, karbiner och liknande kräven en licens för hemmabruk... Tar typ en vecka att få den [kraven är som för k-pistar] sen kan du köpa karbiner över disk hur mycket du vill... Men som sagt, för "hemmabruk"

Rätt så libererala vapenlagar :)

Men det är oxå den stämmningen jag är ute efter. ALLA går beväpnade... ALLA är rädda och vill skydda sig...

Dessutom är svara marknaden överfull av bössor... Bara att gå ner till snubbarna som hänger utanför ditt block... Dom säljer allt från .22:or till automathagelbrakor!

MVH
NecTech
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Visserligen vill inte jag spela med samma liberala vapenlagar som du har, men den situationen du beskriver är exakt den som gäller i stora delar av Nordamerika, Sydamerika och Afrika i Neotech. Man kan kolla i Neotech Ultra för att se vilka lagar som tillämpas. Står det Interpol är det det som jag beskrev i mitt andra inlägg nedan, annars är det som du beskriver det (eller så saknas vapenlagar helt i praktiken, d.v.s. inga underskrifter alls).

/RipperDoc - Neotech, det flexibla rollspelet
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Ok tack för svaren. har inte offensiv ännu, men då undrar man ju hur fan man ska få en licens till en bla bla bla minugun, dom har ju så långa namn!!! det kan ju inte finas många polare som needar sånna i yrket. och ammunikion FAN Jag kan ju inte stava!! men iaf amunition finns det i massor eller finns det bara hel och halvmantlade typ? Ha det bra!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ok tack för svaren. har inte offensiv ännu, men då undrar man ju hur fan man ska få en licens till en bla bla bla minugun, dom har ju så långa namn!!! det kan ju inte finas många polare som needar sånna i yrket."

Nä, exakt.

Och slutsatsen av detta är?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För att fylla i Krilles något andefattiga svar:
Extremt få organisationer använder miniguns. För det mesta sitter de monterade på fordon. Om man vill ha en minigun ansöker man inte om licens, man köper den illegalt. Då lär den kosta hutlöst (>10x mer) och ta lång tid att hitta. "Enklare" är att stjäla den från en militärbas eller dylikt, förutsatt att man har någon insider där. Det är så rånarligorna i Sverige förser sig med automatvapen.

Köper man ammunition lagligt, d.v.s. i butik och man kan visa licens för vapnet man ska köpa ammo till, finns i stort sett alla ammunitionstyper att få tag på (det finns många fler i Offensiv). Köper man på gatan får man nog för det mesta helmantlad, hålspets eller några andra, billigare ammunitionsvarianter.

/RipperDoc
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Ja slutsatsen är att man inte köper dom! men dom fins där och blir tilverkade av typ Martin powers eller nåt. jaja Tack ska ni ha! Ha det bra!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
INTE köpa offensiv utan få vettiga svar här eller? På så sätt sparar han 200 spänn eller vad det nu kostar och kan köpa godis för pengarna...

MVH
NecTech
 
Top