Nekromanti Ny neotech modul

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Nä men vad trevligt neogames sidor är uppdaterade(lite lustigt att de bara nämnde det i EON forumet men men) och där står det att det kommer att släppas en ny modul, Neotech America, det är väll den första nya neotech modul på evigheter. Dessutom så finns det ett ett releasedatum för Neotech Ultra, nämnligen den 28 mars(prelimenärt).

Neotech America ska främst tikta in sig på undre världen, äventyrssuppslag och intressanta personer enligt neogames. Dock är innehållet inte helt fastställt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neotech America

Jag är den tilltänkta författaren för Neotech America, och har just påbörjat arbetet med research och disposition. Modulen kommer grovt sett ha samma upplägg som Euro, men förhoppningsvis inrikta sig mycket mer mot samhällets mörkare sidor: slummen, gängen, ödemarkerna. Givetvis skall den även beskriva Nordamerika år 2059, som, om man ska vara ärlig, är en sjuk samling extrema stater.

Jag tar mer än gärna emot idéer, speciellt nu på planeringsstadiet. Jag letar även efter bra "källmaterial", det vill säga filmer, böcker eller andra texter som på olika sätt belyser de lite extremare delarna av dagens eller framtidens Amerika. Exempelvis är William Gibsons böcker mycket trevligt källmaterial (men de har jag ju redan läst).

Så, förslagslådan är öppen!

/RipperDoc
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
We're not i Kansas anymore...

Vilka delar av Amerika kommer modulen behandla ?
Gamla USA ?
Nord Amerika.
Hela Amerikanska kontinenten ? (Nord- och Latinamerika) ?


Jag antar att det hela hanterar Nord Amerika just nu.
Jag vill så väldigt gärna se Kalifornien som Nyliberalernas starkaste fäste. Känslan av att man är helt fri att göra vad som helst (och alla sunkiga konsekvenser där av).
Utah och Texas är säkert superbundisar. Vore lite roligt om dom två inte erkände FN :gremwink:
Liksom, Texas har väl mer eller mindre införst slaveri igen och verkar inte vara så hemskt humanitära med sig, och dom polar med Utah så kan säkert dom bli övertygade till samma sak. Detta skulle innebära att det inte är någon självklarhet att Interpol har någon jurisdiktion i dessa två länder.

Väst Amerika är extremt slutet och i Amerikanska mått mätt relativt totalitärt, men extremt välmående.

Städer. Har fler terroristattentat förändrat några kända städer ?
I mitt neotech så har Hudson floden ledits bort i ett presumtivt terroristattentat, vilket har fått konsekvensen att man verkligen har en "undre" värld i N.Y. :gremgrin:
Folk har alltså bosatt sig i dom extremt skitiga sänkorna där floden förr i tiden fanns.

Man kan säkert leka en hel del med terrängen i städerna.


New England, New Amerika och The Federation som kallas för U.S.A. ser jag som ganska mycket en bild av dagens U.S.A. fast om 60 år. Ingenting konstigt har hänt med dom. Å andra sidan så vore det ju skoj om någonting har hänt. Det är bara det att jag inte har några ideer.

Kanada.
Det står i neotech 1 boken att dom Kanadensiska staterna var extremt rasistiska mot svarta, och inte släppte in några sådana i sina länder.
Jag hajade aldrig det. Det kändes väldigt omotiverat och jag förståd aldrig varför det var så.

/Naug, tänker
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Neotech America

Ett tips kan ju vara att beskriva en speciell typ av plats med fokus på amerika(alltså även ta med lite från resten av världen). Ex tunnelbanor. Det finns ju väldigt mycket som kan hända i tunnelbanor(glöm inte alla som bor i de övergivna tunnlarn). I en vanlig bakgrundsmodul så sveper man över allt men jag tycker det är kul om man gör en fördjupning inom ett område.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
ja!

håller helt med..
dessutom känns neotech lite för snällt..

i mutant berlin 2092 så har de lyckats väldigt bra med att beskriva miljön.. de har helt enkelt raddat upp TUSENTALS olika plattser, och skrivt en-tio rader text om varje platts.. barer, clubbar, plan, barer, resturanger, arkader, porrklubbar, matproduktion, industrier, snuff-klubbar... och lite allmänt om allt möjligt. samt ~100 st mini-äventyrsuppslag.. och en hel massa olika människor och deras personligheter...

...glömde jag att säga att berlin 2092 är en av mina klara favoriter.. mutant GÅR att spela, om man tar bort mutanterna! :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Neotech America

Jag skulle rekommendera Fallout 2. Inte för post-apokalypsens skull, utan för intrigerna och storyn. Det finns en hel del mycket bra mekanik i berättelserna där.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
BAMA och megastäder [Inslag av OT]

BAMA verkar ju vara en stor del av Nord Amerika år 2059, så den skulle man ju gärna vilja ha en grundlig beskrivning av. Men hur går detta då det redan är tänkt att staden ska beskrivas i Neotech Metroplex?

Jag måste för övrigt säga att jag tycker att Neotech Metroplex bör prioriteras mer än vad som hittills verkar ha gjorts. Jag menar; det lär vara en stor majoritet bland kampanjerna som är stadskampanjer när man spelar Neotech, men det är lite problematiskt för spelledaren då man, som mej, har en ganska dålig bild av Neotech's megastäderna. Det är helt enkelt svårt att beskriva dem eftersom de är så komplexa, enorma och livliga, för det händer ju saker hela tiden.
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Re: Neotech America

Håller med.
Dessutom är F2's nordamerika en värld med extremt typerande städer. Det är skönt. En av N2's svagare sidor är nämligen att hela världen har en tendens att gröta ihop tycker jag personligen. Om stämningen i de olika miljöerna kan betonas och beskrivas och några exempel kan plockas in så skulle det förändra hela N2 mot det bättre.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: We're not i Kansas anymore...

Nu kommer en hel radda svar, jag börjar med det här :gremwink:

Gamla USA ?
Nord Amerika.
Hela Amerikanska kontinenten ? (Nord- och Latinamerika)?


Ja, ja, nej, i den ordningen.

Jag vill så väldigt gärna se Kalifornien som Nyliberalernas starkaste fäste. Känslan av att man är helt fri att göra vad som helst (och alla sunkiga konsekvenser där av).

Tja, det antyds i boken att Kalifornien inte är fullt så fritt, och förmodligen kör jag vidare på den linjen. Visserligen är de officiellt sett liberalistiska till max, men det finns en mängd metoder för staten att ändå kontrollera medborgarna. De håller invånarna i schack med hjälp av åtalspunkter som "Olaga frihetsberövande", "Inskränkande av annans frihet", "Olaga tvång" och annat :gremlaugh:

Utah och Texas är säkert superbundisar. Vore lite roligt om dom två inte erkände FN

Superbundisar är att ta i. Utah befolkas av religiösa fanatiker, och de tycker inte direkt att Texas invånare är särskilt renläriga. Å andra sidan kan de två länderna bli vänner tack vare att de båda har något emot Nordamerikas övriga stater.

Väst Amerika är extremt slutet och i Amerikanska mått mätt relativt totalitärt, men extremt välmående.

Slutet och totalitärt? Jag vet inte. De släpper ju in en mycket begränsad mängd immigranter, men det rör sig inte om en kontrollerande statsapparat. Blanda svensk välfärd med amerikansk förortsromantik så börjar det likna Västamerika.

Städer. Har fler terroristattentat förändrat några kända städer ?

Mycket möjligt! Men terrorismen kommer inte att ges någon dramatisk fokus, det räcker med att läsa dagstidningarna för att få inspiration till sådant. Däremot kommer det ju finnas spår av terrorismen som format Nordamerika år 2059.

I mitt neotech så har Hudson floden ledits bort i ett presumtivt terroristattentat, vilket har fått konsekvensen att man verkligen har en "undre" värld i N.Y.

En helt klart intressant idé, men jag tror inte att just Hudson-floden skulle vara rätt ställe. Det förstör hela idén med Manhattan.

New England, New Amerika och The Federation som kallas för U.S.A. ser jag som ganska mycket en bild av dagens U.S.A. fast om 60 år. Ingenting konstigt har hänt med dom.

Tja, lite distinktioner kan man allt hitta. New England är tämligen identiskt med dagens USA. De har knappt insett, eller vill inte inse, att Amerika är splittrat och att resten av världen inte längre bryr sig om att fråga USA innan de gör något.
New Amerika är den amerikanska mellanvästern återuppstånden, med levande landsbygd, industristäder och annat. De drar inte helt jämt med resten av Unionen och många vill förklara staten självständig.
Federationen är till stora delar drabbad av brottslighet, miljöförstöring (atombomben i Everglades) samt stora mängder invandrare. Har haft många gränsdispyter med Texas.

Det står i neotech 1 boken att dom Kanadensiska staterna var extremt rasistiska mot svarta, och inte släppte in några sådana i sina länder.

N1 har helt rätt. Det är inte så svårt att motivera, även om det är ett kontroversiellt beslut. Kanada såg hur hela USA slets sönder av rasoroligheter, och att alla upplopp tycktes starta i de svarta ghettona. Fr att i möjligaste mån kunna behålla "the old way of living" valde de att förvägra alla svarta inträde i länderna. Det har till stor del fungerat, även om det förstås är inhumant.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: ja!

Har faktiskt bara bläddrat kort i den boken, inte läst den. Får se om jag kan lägga vantarna på den ngnstans.

Neotech America kommer att innehålla fler beskrivna platser och äventyrsuppslag. Exempelvis beskrivning av tunnelbanor, som swazze nämnde. Dessa texter är dock inte fundamentet i modulen, utan följer med för att inspirera och ge tips. Grunden kommer fortfarande vara längre löpande texter om länderna och andra större företeelser.

Metroplex och Ultra kommer att innehålla mer uppstyckad information likt den i Berlin 2092.

/RD
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neotech America

Ja, just det! Spelade det för länge sedan, men installerade det återigen nyligen. Nu får jag se till att spela det också :gremlaugh:

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Neotech en gröt?

En av N2's svagare sidor är nämligen att hela världen har en tendens att gröta ihop tycker jag personligen.

Tack och lov, säger jag (om jag inte missuppfattade dig nu). Neotech känns IHMO trovärdigare och verkligare just tack vare att världen inte är en bunt med totalt motriktade extremer. Neotechs stämningen bygger på att en mängd olika genrer och stämningar kan flyta ihop och kombineras valfritt.

Det finns andra cyberpunk-spel som tar extremerna till nya höjder.

Men det är klart, Neotech America kommer att bestå av mycket fler extremer än ex. Euro. Det finns fortfarande gott om utrymme i Neotechvärlden för extremer.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
America vs. Metroplex

Nu är ju varken America eller Metroplex särskilt utförligt planerade, och det går inte att säga vad som kommer med i den ena och inte i den andra.

Metroplex skall, som jag förstått det, inrikta sig helt på städer, och kanske med mer generisk information, som går att använda överallt. America skall innehålla mer specifik information om specifika platser.

Sedan så finns det ingen prioriteringsfråga mellan America och Metroplex. De kommer att skrivas helt separat från varandra, och de skulle bra konkurrera om tiden ifall de båda blev klara för layoutning samtidigt :gremsmile:

Vilken av dem som kommer ut först kan jag inte sia om, men de kommer nog att komplettera varandra bra.

/RipperDoc
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Re: Neotech en gröt?

Jag menade mer att atmosfären i varje stad är glasklar i Fallout 2 snarare än att de är väldigt olika. Det gör n2 helt klart realistiskt att det inte bygger på extremiteter (om man bortser från rik-fattig-motsatsen) och det ser jag också som något väldigt positivt. Det jag har lite svårt för är att hitta är rollspelets själ: atmosfären. Utan atmosfär så blir en värld så tom...
På sidan 218 i n2 hittar du ett av de mer givande blocken i boken om du frågar mig. Det ger en väldigt klar bild av hur världen fungerar, på vilka punkter den skiljer sig från dagens och hur mycket. Tyvärr finns det inte många sådana block i n2. Ett litet block eller två tre sjuttiofem med små textsnuttar här och där skulle vara så välkomna så. Om man kunde få fragment från tid på puben, hos vapenhandlaren, hos frisören, i klädaffären, hos doktorn, vardagen på InterOrbit, kontrollen i förorten, kanske till och med ett par rader om hur någon tar hissen till sextiofemte (om det skulle skilja sig något från dagens hissåkande) så skulle man få så en mycket större insikt i världen. Allting bli så mycket klarare och dessutom mycket mer inbjudande att spelleda.


*tillägg: Jag har inte Euro än, så om jag säger något dumt så skyller jag på det. *tittar bort*
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Neotech en gröt?

"kanske till och med ett par rader om hur någon tar hissen till sextiofemte (om det skulle skilja sig något från dagens hissåkande)"

Klart att det ska skilja från nuet! Det ska vara som i The Jetsons. Helt klart bland de intresantare hissarna jag hört talas om.

Vidare så måste jag hålla med dej; Vardagen måste skilja sej på flera punkter 60 år i framtiden, och dessa punkter borde förtydligas med "spelexempel", eller snarare scenarier där dessa punkter tas upp. Även om dessa punkter bara är små detaljer så är det ändå en del av N2s själ. Dock så tycker jag att vardagslivs-kapitlet i Neotech Euro var mycket bra, men några punkter kvarstår dock, främst sådana som verkligen behövs inom äventyrande, t.ex:

[*] Hur det går till när man handlar på ett snabbköp.
[*] Hur man ska gå tillväga för att resa (med tåg/Mag-Lev/flygplan/fartyg) inom ett land, och vilka säkerhetsåtgärder som tar samt vilken identifiering som krävs.
[*] Samma som ovan, fast internationellt (förstår att det kan variera här rätt kraftigt beroende på destination, men i stora drag)
[*] Det här med inloggning på nätet (krävs ett konto för att ens "komma ut"? Kan dessa kommas åt från i princip vilken dator som helst?)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Neotech en gröt?

Mindblow (och DAKRilla), nu talar vi samma språk :gremwink:

Givetvis är sådana beskrivningar viktiga. Vardagslivet är oerhört viktigt, och egentligen skulle det inte skada med en Neotech Every-day-life som tar upp allt sådant. Å andra sidan, vardagen är något som bäst beskrivs av varje spelledare, och han (eller hon) kan i sin tur hämta inspiration från sidor på nätet eller böcker och filmer. På NoGo finns det ett flertal noveller som beskriver ytterst vardagliga händelser.

Så fram för mer vardag, men det är inte primärt Neogames uppgift att servera denna, det får Neotech-communityn göra. I Neotech America slänger jag gärna med lite specifika beskrivningar som spelledaren kan s.a.s. använda rakt av i spelandet, men det kommer inte att finnas några "scenarier" eller små berättelser för olika företeelser. Sådant kan som bekant skrivas i hyllmeter, men det behöver inte tryckas i bokform.

/RipperDoc
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Neotech en gröt?

Det är väl sånt här jag trodde skulle komma i Ultra?

Hur det går till när man handlar på ett snabbköp.
Går fram till Indiern i kassan och rycker upp hagelgeväret. Gör inte ni så?

Hur man ska gå tillväga för att resa (med tåg/Mag-Lev/flygplan/fartyg) inom ett land, och vilka säkerhetsåtgärder som tar samt vilken identifiering som krävs.
Går fram till vakten i spärren och rycker upp hagelgeväret. Gör inte ni så?

Samma som ovan, fast internationellt (förstår att det kan variera här rätt kraftigt beroende på destination, men i stora drag)
Köper sig försiktigt en flygbiljett och ser till att ha hagelgeväret väntandes på hotelrummet när man kommer fram.

Det här med inloggning på nätet (krävs ett konto för att ens "komma ut"? Kan dessa kommas åt från i princip vilken dator som helst?)
Går fram till en dator och rycker upp hagelgevä... ehm. kanske inte. Okej.

Allvarligt talat så ser jag inga skillnader i användandet av ett snabbköp. Kanske har Shop N Go slagit igenom på alla stora köp. Men ica på hörnet funkar nog fortfarande ungeför som idag. Skillnaden är att de flesta har hemkörning av varor, och att man kan för en liten avgift beställa saker direkt till dörren från sin dator...

Resandet hoppas jag har blivit smidigare. Dvs att du kan beställa en resa i stort sett från vilken plats som helst till vilken plats som helst. På en gång. Och inte behöva som idag, sitta och boka flyg för sig, betala pendeln från flygplatsen i bryssel på tåget. Köpa tågbiljetten från Bryssel Nord till Aachen på tågstationen, och sen dessutom riskera att gå på fel tåg på vägen hem (det här är ett annat bolag än det ni betalat er obokade biljett på. dessutom går vi bara till brussel central och inte nord. Nämnde jag att jag är en dryg konduktör som bara pratar franska och tyska?) och nästan missa flyget tillbaka. (minnen från senast jag var och reste :gremlaugh:)

Säkerhetsrutiner är ju alltid intressanta. Överallt typ.

chrull
 

Attisen

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
51
Location
Lindome
WTC

Jag sökte just genom forumet utan att hitta något om detta (vilket förvånade mig lite).

En sak som jag är nyfiken på är hur New York (BAMA hette det visst år 2059) ser ut efter WTC. Vad har man gjort med ground zero? I ett inte allt för gammalt nummer av illustrerad vetenskap så står det om en mängd olika alternativ till nya byggnader. Kanske en park för att hedra platsen? En staty av George Bush (fy f-n!)? Kanske är marken och titeln ground zero ägt av ett megaföretag numera?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: WTC

Det skulle vara kul om man hade gjort något extremt. Alltså inte gjort några ljuspelare eller nått i den stilen utan som du sa att ett megaföretag hade köpt upp stället och gjort nått jippo av det hela. Hoppas att det blir nått i klass med att ett megaföretag satte blåste och försatte Vatikanstaten i konkurs, så att poven fick gå i exil till Utah.
 
Top