Nekromanti Ny magiteori för dvärgarna och religioners framtid i Eon IV

Joined
27 May 2014
Messages
90
Då präster fått en rejäl boost i Eon IV så passar jag på att kika tillbaka till dvärgarna. De ska ju vara begränsade till de fyra elementen enligt beskrivningen av dem, plus psykotropi om jag minns rätt. Men då mysteriereglerna blivit så pass mycket bättre och verkar kunna mäta sig med magi så borde väl dvärgiska mystiker kunna vara bara präster, och deras prästerskap har mysterier som rör sig bland effekter inom just de aspekterna.

Det intressanta vore om Drezin då är undantaget, att det är dvärgaklanen som rör sig utanför Vontars mysterier och därmed har en fungerande magitradtition, vilket helt enkelt ger tillgång till fler aspekter än bara de fem som dvärgar i vanliga fall brukar. Jag undrar om det kommer komma en ny religionsbok till Eon IV, eftersom den gamla förmodligen är en av de sämsta rollspelsmoduler någonsin som knappt berättar något alls om religionerna i världen. Detta vore relevant eftersom mysterierna i så stor utsträckning utpräglar religionen, men också för det verkar som att det har tillkommit mer kunskap och insikt bland skaparna om vilken roll religionerna ska spela i Mundana. Frågan är dock om en bok om alla religioner och kulter vore på tok för tjock, för i min mening behöver det beskrivas både kultens/religionens utsträckning och planer, gudarnas förhållning till varandra, hur gudarna som väsen fungerar och intrigerar samt vad för godsaker i form av heliga artefakter och mysterier varje religion har tillgång till.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Mitt stora problem med Drezins magitradition sett till Mystik och magi är att fluffet inte understöddes regelmekaniskt.

Vissa magisystem, Eons inräknat, välkomnar exploatering. Magiker beskrivs inte olikt programmerare; de "hackar" systemet för att komma på de listigaste och effektivaste lösningarna.

Eons magiker är alltså pragmatiska och smarta, och tar gärna till sig nya grepp så länge de bevisligen fungerar.

Drezins magiker anser att det finns fem element. Om det inte finns bevis eller anledning för detta, då finns det bara en tolkning: Drezins samtliga magikergrädda, magiker inom ett folkslag som profilerat sig som magiska tungviktare, envist vägrar erkänna magins natur så som övriga Mundana förstår den.

Det känner jag är otillfredsställande. Därför borde den dvärgiska magins restriktioner IMHO också innebära fördelar. Någonting måste Drezin-magikerna ha som låter dem peka och säga, "se här! Vår magiteori låter oss enkelt förklara och påverka situationen där alvernas tradition helt gått bet. Uppenbarligen är det vi som har rätt."
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Nej det finns en del fluff som inte stöds av hur reglerna fungerar. Men eftersom "mysterierna" kopplade till religioner är mer intressant än det tidigare systemet för religioner så är det en bra "contender" till den vanliga magin, iaf om vi jämför med det lilla vi vet om magisystemet idag.

Men juste, dvärgar kan inte gå förbi de fyra elementen och ataxotropi överhuvudtaget, det gav väl en samling på typ 20 besvärjelser och sen ska Drezin vara utmärkta utifrån det. Helmgastarna ska ju göra fler magimoduler där de grundligt går igenom varje aspekt och ger massor med besvärjelser för varje kraftkälla, jag hoppas att det blir lite färg från olika faktioner och att det nya systemet öppnar upp möjligheten för dem att rikta in sig på ett eller annat spår, men vad jag minns så har jag struntat i det "fluffet" att Drezin begränsar sig och låter dem pyssla med lite vad de vill inom magi. De är ju redan utstöta av de andra dvärgarna liksom. Men om det som dvärgar i Eon I-III via magi nu kan göra via mysterier, så borde Drezin därmed kunna sägas vara de som via magi kan göra fler effekter.

Jag känner att en mystikers roll överlag borde kunna vara att utforska sin typ av ockultism, för jag känner att mysteriereglerna lämnar utrymme för tolkning. Att vara en mystiker under en religion gör att man får en bredd, iaf inom Daakkyrkan då det är en herrans massa förmågor tillgängliga. Om dissipering är att jämställa med tidigare så verkar det också relativt säkert för präster, och trots sin bredd behöver de också relativt få färdigheter.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Rent historiskt sett har magi och religion ofta varit sammanflätade. Den sortens filosofisk magi vore väldigt befriande att se representerad inom olika kulturer på Mundana. Jag efterlyser helt enkelt en uppdelning mellan teotropisk magi (sprungen ur dyrkan, underkastelse och åkallande av auktoritet) och mer eller mindre religiöst färgad mysticism.

baron Max Durhal;n55179 said:
Men juste, dvärgar kan inte gå förbi de fyra elementen och ataxotropi överhuvudtaget, det gav väl en samling på typ 20 besvärjelser och sen ska Drezin vara utmärkta utifrån det.
Det jag känner är viktigt här är att motivera att Drezin har en robust och holistisk magitradition som erbjuder förklaringsmodeller för världens fundamentala egenheter. Att stympa dem till en sådan grad att majoriteten av effekterna i spelet är bortom Drezin känner jag vore stick i stäv med bilden av Drezin-dvärgar som dugliga magiker, IMHO.

baron Max Durhal;n55179 said:
Jag känner att en mystikers roll överlag borde kunna vara att utforska sin typ av ockultism, för jag känner att mysteriereglerna lämnar utrymme för tolkning.
Här håller jag helt med. Överlag kände jag när jag spelade magiker och schaman att man som yrkesmagiker att möjligheten för utforskning och djupdykning var begränsad. Det ska bli intressant att se hur magisystemet utvecklas.
 
Top