Nekromanti Ny magi till Gondica

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Erik Sieurin har skrivit en sex A4-sidor lång artikel med nya besvärjelser för mystagoger (Gondicas helare/magiker). Artikeln handlar om mesmerism, ett slags magi som liknar hypnos, och hur den används för helande syften av mystagoger och för mer skrupelfria göromål av aristosofer. Mesmerism ökar mystagogernas användbarhet som spelarroller avsevärt. Artikeln ligger som en PDF på Rävspels sajt www.rollspel.com
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kommentarer?

Kalla mig inbilsk och självcentrerad, men jag vill gärna veta vad folk tycker om artikeln...
(Jag vet att enbart 35 pers ens _läst_ Anders' "annons" - detta är inte det mest välbesökta forumet - men vi har en bunt människor som brukar ha vettiga åsikter här. Kom igen. Vad tycker ni?)

Nightowl, fåfäng jäkel

"Jag är inte alls konstruktiv, bara glad!"
Vindhand, rollspel.nu-veteran
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kommentarer?

Det är en klart ny vinkel som ger nya ideer till hur man kan använda för att föra in en helt ny form av skurk i gondica kan tänka mig många roliga äventyr där en magiker i form av hyppnotiserar och ställer till för folk..
Den var bra tyvär så tycker jag att den borde ha utvecklats lite mer matrial runt själva kärnämnet som beskriven hur folk ställer sig till den och vart man kan få tag i folk kunniga och var det är vanligt.
Det är nu inte försen att man skriver ett typ apendix senare som vidare utvecklar kanske med några SLP och annat gött..
Sen ett tips.. TÄNK Akepunktur..
I en kropp flyter strömmar av livskraft genom att sätta nålar vid knyttpunktern kan man göra en fördämning som kan tvinga livskraften att koncentreras runt en skadad område av kroppen.. *ler* gjort en liknande grej till Eon men känn dig fri att göra något TILL gondica..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kommentarer?

När man får kommentarer måste man ju svara. Hoppas du inte tycker jag bara kommer med en massa ursäkter...

"en helt ny form av skurk i gondica kan tänka mig många roliga äventyr där en magiker i form av hyppnotiserar och ställer till för folk.. "

Tjo, finns redan åtminstone _en_ sådan (se filen om aristosofiska stormästare på rollspel.com, också av undertecknad). Notera dock att den _främsta_ användningen av mesmerism är som medicinsk behandlingsmetod - det är därför man pratar om mesmeriska "behandlingar" (vilket jag också säger i dokumentet). Faktum är att utan falska förespeglingar får man anstränga sig för att skurk-hypnotisera folk (om nu inte ryktena om aristomesmerism är sanna).

"Den var bra tyvär så tycker jag att den borde ha utvecklats lite mer matrial runt själva kärnämnet som beskriven hur folk ställer sig till den och vart man kan få tag i folk kunniga och var det är vanligt."

Kärnämnet? Man får veta hur det funkar rent "vetenskapligt", hur det ser ut när någon gör det så man kan rollspela det... vad var det du ville veta mer?

Hur folk ställer sig till den står faktiskt. Läs igen! :)

Var man kan få tag på folk... bra fråga. Där det finns mystagoger, men det säger inte så jäkla mycket. Jag har ett längre stycke som utvecklar galenik på G; att gå in på var man hittar mystagoger vore ett vettigt ämne (det skulle ändå innehålla data om att få tag på galeniska recept och drogingredienser, så att beskriva var mystagoger håller hus vore rätt vettigt). Men tills nu: mesmerister finns där du köper dina galeniska droger och beställer dina geomantiska ritualer ("finns hos närmaste ICA-handlare"). ;-)

"Det är nu inte försen att man skriver ett typ apendix senare som vidare utvecklar kanske med några SLP och annat gött.."

En SLP-mesmerist hade kanske varit en idé, jo. (Annars var just en av tankarna att _rollpersoner_ skulle känna sig nyttiga, framförallt med helande magi.)

Tills nu får jag skamset hänvisa till diverse skurkaktiga mesmerister i filen om aristosofiska organisationer. (Jo, de har färdigheten Mesmerism upptecknad - mesmerism-artikeln var på g när de skrevs.)Fast de flesta mesmerister är alltså tämligen menlösa helare, fastän de ses med mer misstänksamhet än andra mystagoger (vilket, som sagt, redogör utförligt i dokumentet).

Akupunktur - jo, men det är ju så (nja, mera reiki-healing) som mesmerism fungerar (manipulerar vitalis-strömmarna i kroppen), så det känns onödigt med konkurrerande magitraditioner som gör samma sak. Jag har redan funderat på om inte något akupunkturliknande kan vara hur de gör saker i Chu (men Chu är ett chinoserie-mörker i Anders backlog...). Där kan det faktiskt vara en poäng, för jag tycker att olika kulturer skall ha varierande magitraditioner som utnyttjar liknande principer (utmärkt exempel: björnbröder respektive vedingarnas völvor). Just geomanti och galenik luktar redan kinesisk alkemi (besatt av odödlighet, inte guldmakeri, jag har glömt namnet på kinesiska just nu) respektive feng shui... och de är inte chuiska. Nåja.



Nightowls tips på hur man INTE raggar:
Smyg INTE upp och blötviska "Pika-CHU!" i hennes öra.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Kommentarer?

Jag läste ju igenom artikeln när den kom ut på maillistan och tyckte den var bra då. Visserligen har jag bara ögnat igenom den lätt nu, men det är bra mycket mer överskådligt med riktiga tabeller. Sen som hatten säger att en ”god” SLP hade inte varit fel.
Men som sagt nu skulle jag äntligen våga ha en spelare som är ekomantiker. Bra jobbat!

/Mattias
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Kommentarer?

>Där kan det faktiskt vara en poäng, för jag tycker att >olika kulturer skall ha varierande magitraditioner som >utnyttjar liknande principer.

Ett bra exempel på det är "Sagan om Drakens Återkomst". Varje kultur ser på magin på sitt sätt, men det är precis samma sak. Gör att hela världen känns mycket mer logisk och hel.

/Korp
 
Top