Nekromanti Ny kampanjvärld, några tips?

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Hej alla.
Jag har spelat och spellett Forgotten Realms till och från under ett par år nu, och känner att det kanske börjar bli dags för lite omväxling. Jag har funderat främst på världarna "Kingdoms of Kalamar" och "Wheel of Time" som båda verkar vara relativt olika FR.
Är det någon som har några kommentarer på dessa världar eller tips på vilken jag skall satsa på? Kanske finns det fler bra som jag borde kolla upp?
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Det gör jag inte. Det verkar vara en grymt bra kampanjvärld, problemet är att jag letar efter något som är mer olikt FR. Vad jag har förstått är de ganska lika, med vissa smärre skillnader.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
WoT

WoT är en trevlig spelvärld. Men de som läst Robert Jordans böcker och känner igen sig har antagligen störst behållning av att spela det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det beror hur lika saker måste vara för att du ska tycka de är lika. Det är ju samma formler och yrken och så men raserna är annorlunda (inte olika, men annorlunda), det är en annan historia, ett mer kompakt område med civiliserade länder, mycket mindre skrivet och definierat så det är mer öppet för en SL att modifiera. Det som är lika är reglerna, kulturer, miljöer och så är annorlunda. Men tja, du väljer vad du vill. Själv skulle jag väl vänta på Dark Sun d20 som är mer annorlunda än WoT och KoK, eller göra nåt eget.
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Redan när jag läste första inlägget i tråden så tänkte jag samma tanke. =)

Nu tror jag (om jag inte minns fel) att det det tyvärr är så att WoTC har dumpat Dark Sun helt och hållet, och istället gett licensen till www.athas.org (som sagt, jag är inte helt säker).
Däremot så finns det ju alltid de äldre böckerna, och jag har allihop.

För den som inte vet, Dark Sun är en värld där magikerna har sugit ut jorden till den grad att i princip allt land har blivit öken, och dricksvatten är lika värdefullt som i Mad Max eller Waterworld. Dessutom försvinner mer och mer av den "levande" världen för varje magi som används av "defilers". Det finns även "preservers", som använder sin egen inre kraft. Magiker är dock relativt sällsynt i Athas (världen i Dark Sun), men nästan alla varelser har någon sorts psykisk kraft (eller flera). Dessutom finns det inga gudar, präster får sin kraft från s k "sorceror-kings", som är helt vanliga människor, men übermäktiga.

För mer frågor, släng mig ett vanligt mail. =)
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Jag rekommenderar Kingdoms of Kalamar starkt!! Jag har spelat både GH och FR och enligt mitt smak och tycke så överglänste KoK dem båda. Världen är mer "low fantasy" än båda GH och FR. (Generellt sett så är det mindre magi och magiska vapen i omlopp...och framför allt mycket mindre "high levels" killar som vandrar runt som en enmansarme.) Äventyren har man plockat upp några nivåer och det är sällan man är i en grotta och hackar sig en väg fram. De påminner ganska mycket om DoDs gamla äventyr där man vandrar från plats till plats som tex. Rösten från forntiden. Men man kan dock fortfarande känna av D&Dstämningen.

Fråga gärna om du vill jag ska berätta mer ingående om någonting.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Tack så mycket för all hjälp.
Det blev wheel of time till slut i alla fall pga påtryckningar från mina spelare.
 
Top