Nekromanti Ny kampanj, era kampanjer

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Goddagens,
Nu har det hänt.
Min gamla Eonkampanj som spelats sporadiskt i några år har nu runnit ut i sanden - folk har tröttnat, så även jag.Självklart lite sorgligt, men i slutändan är det nog ändå något bra då jag, med hjälp av mina spelare, nu beslutat att börja om på nytt, med en ny och fräsch kampanj.
En kampanj som är bättre planerad redan från början, som har mer utav ett tema och någorlunda utstakat slutmål än vad den gamla kampanjen hade.

Har inte kommit sådär fruktansvärt långt i planeringen ännu (vi har dock tid på oss, har en hel del andra spel att spela innan kampanjstarten), har väl egentligen bara beslutat mig för att det ska röra sig om en ganska episk och hyfsat mörk kampanj.
Har även klurat lite på rollpersoner med de flesta av spelarna.
Kortfattat kan följande sägas om rollpersonerna hittills:

Rollis 1: En lite äldre (37 år) sabrisk riddare och baron. Tidigare medlem i Consentinerordern (som jobbar åt huset Consenti i Legio Colonan) men efter händelser under frihetskriget i Pereine uteslöts han ur ordern och befinner sig nu på (mer eller mindre) frivillig landsflykt...

Rollis 2: Mûhadinsk nattdräpare. Även han på landsflykt efter att ha råkat dra på sig en mycket mäktig fiende i sitt hemland (typ en kefal eller något).

Rollis 3: En dödsdansare från Thalamur. Även han har rest utomlands efter diverse händelser i sitt hemland (minns inte detaljerna just nu).

Rollis 4: Bazirktirak, uppfostrad av en Asharisk magiker. Hon är nu mer människa än tirak, men hennes tirakiska ursprung är ändå något som lockar henne lite...

Rollis 5: Mänsklig legosoldat, uppfostrad av en tirakisk schaman på Takalorr. Troligen kommer den här killen vara någon form av demonhybrid... exakt hur det ligger till har vi inte bestämt ännu.

Okej, nu är jag färdig, nu kommer jag till själva poängen med inlägget! :gremtongue:

Jag är ju såklart i behov av lite inspiration, därför undrar jag vad ni spelar för Eonkampanjer just nu? Eller vad ni har spelat tidigare?
Vad handlar/handlade kampanjen om? Vilka var/är rollpersonerna? Och så vidare... Berätta allt (eller så mycket ni orkar)!

Är ute efter allt som kan vara inspirerande för min kommande kampanj och tyckte det kunde vara dags för en ny sån här tråd ("folk-berättar-om-sina-kampanjer-och-inspirerar-förhoppningsvis-varandra-tråd" that is)!



//Boboliwsy - lite trötter men jäkligt sugen på att bli inspirerad
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Rödfjädrarna, Trollkriget och Långa Kampanjen

Är det tänk att dina rollpersoner ska arbeta tillsammans? Isåfall kan jag rekommendera en -bra- eller naturlig anledning för dem att göra det. Annars ser det ut som coola karaktärer :gremlaugh:

Vår grupp har haft två riktiga kampanjer. Den senaste var ganska kort och ett infall av mig efter att ha spelat Myth1 och 2. Där var RP del av ett legokompani som var specialister på häxjakt o dyl. Anledningen varför jag satte upp det så var dels för att då kunde man spela episodiskt, börja varje äventyr med "ni är ute på det här uppdraget och har just klarat den långa ritten" och dels för att om någon dog så kunde man snabbt hitta en ersättare som var en del i gruppen lika naturligt som den förra. De spelade tre-fyra äventyr, det mest lyckade var när de blivit hyrda att skydda en ingenjörs bokpress undan kyrkan så att han kunde smuggla den över gränsen innan de förstörde den. Kyrkan hade också hyrt ett gäng Rödfjädrar (deras kompani) så de möttes på en sliten väg mitt i skogen. Efter långt och hätskt ordbyte fick bärsärken nog och sporrade sin häst till anfall, armborstskytten försökte skjuta honom och sedan var kaoset igång. Folk från båda sidor höll på att skadas riktigt illa tills bärsärken blev skjuten i käken och svimmade, då kunde de lugna ner sig och låta sidan med övertaget (RP) få ett försprång (under ljudliga protester från munken) för att slippa mer blodspillan. Senare blev en av RP söndersliten av krokodiler i ett kärr och då blev han grinig också dog kampanjen.

Den andra var tänkt som en kort kampanj (och det var det) som slutade med att RP blev vänner med ett diplomattroll, eskorterade honom till människostaden där de blev gripna och trollen avrättade och sedan bröt kriget ut och trollkungens grotta murades igen. En uppföljning på den kampanjen var att en av RP supit bort sin loot och ville plundra grottan flera år senare när alla troll antogs vara döda. Han drog ihop det gamla gänget och gick dit för att utforska. De irrade runt länge i trollgrottan (enorm labyrintaktig) och hittade kungens armlöse rådgivare som enda överlevande som kannibaliserade alla som dött redan. De hittar skatten och vandrar hemåt när de blir jagade av troll (mina troll är mer som de i D&D och inte Eon) går vilse i mystisk dimma och ramlar ner i poolen på en badhus i en annan dimension (där bytte vi speledare). Det blev starten på en två år lång (men ack så railroadad) kampanj med ett tillfredsställande och öppet slut. Dock var jag hjärtligt trött på Eon vid det laget. Under den kampanjen bytte jag RP en gång eftersom min första helt enkelt sade "nej nu kommer det här äventyret nog döda mig, jag åker hem istället" (han var från dimensionen själv så han delade inte de andras mål att hitta hem (vilket var ett ganska crappigt mål, den nya världen var ljusare och trevligare än deras egen)).
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Jag drog igång en kampanj för ett bra tag sedan, med Fenix äventyret Utmark som grund. Finns att läsa om i forumet för Kröniker och kampanj. Mitt skrivande kom av sig ner forumet låg nere under en längre period för ungefär ett år sedan. När forumet väl fungerade hade jag tappat lite av inspirationen, men jag förde faktiskt anteckningar och funderar på att fortsätta skrivandet igen, då kampanjen fortsatt varannan vecka sedan dess... Men viss inspiration kanske går att finna genom att läsa ovan nämnda skrivelser i Kröniker forumet. Förhoppningsvis kommer det snart fortsättning :gremsuck: :gremconfused: :gremcool:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Ny kampanj, era kampanjer [SPOILER]

Den kampanjen jag håller på med nu är en ganska lös samling äventyr som har som gemensamma nämnare RP, världen samt en hög SLn.

RP fick först i uppdrag att föra en vagn med hemligt innehåll från Asharien till Drunok, på vägen blev den dock stulen av något som först verkade vara vanliga rövare. RP blev bundna och dumpade i Utmark där de anslöt sig till motståndsrörelsen mot Moróga, vilken senare blev dräpt och hans drake frisläppt. RP fick nu i uppdrag av en grupp cirefalier att finna vagnen igen, så hela gruppen plus några SLPn reste till Arlon där de blev överfallna av mördare. De har fått vissa ledtrådar om att en stor organisation ligger bakom allt som har hänt.

Det är så långt vi hunnit hitills.

RP består av:

Spez: En dvärgisk vapen och rustningssmed som även kan slåss med en hammare. Visade sig tåla långt mer än vad någon förväntade sig.

Nero: Asharisk magiker, blev vansrtälld efter ett ulvbett i Utmark

Krole: Smått korkad och obildad kraggbarbar. Dog i Arlon kommer att ersättas av en tokon vid namn Lochlan.

Denna tråd borde kanske spoilermärkas?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ny kampanj, era kampanjer [SPOILER]

Spoiler


Vad kan denna vagn tänkas innehålla?


/poseur ska snart fortsätta sin ymirinspererade episka kampanj så poseur hinner inte skriva nått om den men är nyfiken på vagnen...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Ny kampanj, era kampanjer [SPOILER]

"poseur ska snart fortsätta sin ymirinspererade episka kampanj så poseur hinner inte skriva nått om den men är nyfiken på vagnen..."

Vad kan denna kampanj tänkas handla om?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min nuvarande kampanj utspelar sig i Jargien, där en mer extremistisk falang inom inkvisitionen med Antillimar de Jehors (högsta hönset) goda minne bildat en grupp kallad St Genesme syskonskap, vilket utgörs av människor som i vanliga fall skulle halshuggas och brännas på bål men nu får ett erbjudande om ett längre liv om de frivilligt ställer dem till inkvisitionens förfogande. Många av dem som hamnar här har övernaturliga krafter, och det är sådana som RP spelar.

Kampanjen är annars av samma upplägg som Wilmers; spelarna skickas ut för att undanröja förmodat övernaturliga hot som tagit inkvisitorers liv och lever i stort sett på lånad tid då de genom sin natur har förnekas allt hopp om fullödig botgörelse innan döden, och det ligger i planerna att i sinom tid låta dem ta sig ur inkvisitionens klor (för en tid, åtminstone :gremelak:).

Rollpersonerna

Marius: En något äldre (32) jargisk legionärskapten som är resistent eller immun mot magi. Överlevde då hela hans kompani nedgjordes av vandöda och mörk magi och togs i efterundersökningarna in av inkvisitionen, och har fått stanna på obestämd tid "för observervation" (även om åtminstone spelaren nog har förstått att han inte lär komma därifrån i första taget; är folk skrupelfria så är de).

Damien: En jargisk alkemist (jag använder även ickemagisk alkemi i mitt Mundana; reglerna är nästan färdiga att läggas ut på forumet) och uppvisningsfäktare (eller dylikt), som råkade spontanreanimera sin döda hustru (à la vissa artefakter, se V&N). Att den präst som varit i färd med att ge henne sista smörjelsen och även nedgjorde zombien med sitt vigvatten senare dog av oklara anledningar (typ, infektion orsakad av inte Trauma) är inte heller ett plus... Ni kan nog gissa vad han kan.

Ena/Frost: Ett jargiskt gatubarn med skugglandspåbrå. Ser lite annorlunda ut, har viss medfödd magi och gillar att svära om Daak och inkvisitionen.

Chald: Ung kamoriansk krigare och hamnskiftare som tillfångatogs av jargier och blev gladiator men råkade ut för en "incident" då han höll på att besegras på arenan.

Petrios: Jargisk präst med ett ohälsosamt intresse för det ockulta och en underlig förmåga att se i beckmörker som på något sätt är relaterad till den sten med underliga tecken som befinner sig i hans ägo... är något så ovanligt som en volontär i "yrket".

Zzekil (lagd på is tills spelaren flyttar till Sverige igen): adasisk schamanlärling och den ende kvarvarande från byn Heregoz (se B&M). Har underliga symboler av för honom okänd natur tecknade på överkroppen och ett par udda föremål han hoppas ska lösa mysteriet med byns försvinnande i sin ägo.

Så, hoppas att det inspirerar något så att du kan få igång kampanjen :gremsmile:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Detta inspirerade dock mig otroligt mycket måste jag ta och säga :gremlaugh:
Helt underbart!

Tack för den underbara inspirationen...nu kan jag fixa iordning min kampanj.
Det vore roligt om du kanske kunde skriva till mig om vad du har tänkt att ske och så i din kampanj? eller vad som har hänt.
Vore väldigt trevligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Inte direkt en kampanj, men jag kan bifoga ett DoD-äventyr på sex sidor som jag skapat. Det tar runt 1T3 speltillfällen att dra igenom. Det finns en liten diskussionstråd om äventyret på forumet, där det bland annat förekommer förslag på variationer. En förlade exempelvis scenariot i Venedig där en hämndlysten (spelledar)person sprang omkring med en magisk istapp. Scenariot i sig är upplagt på ett rätt annorlunda sätt och kan därmed vara halvsvårt vid första anblicken. Här är en närmare förklaring som är saxat från dokumentet.

<div style="margin-left: 1em">K<font size="1">RAV</font size>
Ett par spelare som har stort initiativtagade och som låter munlädret verka innan de tar till vapen. Det kommer att förekomma en hel del namn och väldigt mycket liv och rörelse, så organisationsförmåga är önskvärt hos spelarna. Det är fördelaktigt om du talar om detta för spelarna innan ni sätter igång och spelar. Äventyret kräver också att spelarna håller sig i staden men kan med fördel spelas samtidigt som de har något annat äventyr på gång. Staden som jag utgått ifrån Kandra, men du kan förlägga äventyret var som helst där det finns en magikerakademi.

Som spelledare så kommer det att avkrävas organisationsförmåga samt att du kan improvisera utifrån dina spelares handlingar och förutse hur deras handlingar påverkar de andra individerna i äventyret. Du kommer att få hjälp av en tankekarta där du ser alla händelser och relationerna mellan individerna.

/.../

S<font size="1">AMMANFATTNING</font size>
Det här är ett äventyr med två handlingar som i sin tur har åtta personer med sina egna personliga intressen som kommer att påverkas när rollpersonerna lägger sina näsor i blöt. Den första delhandlingen består av en råttmänsklan med maffialiknande struktur och en verksamhet som bland annat inriktat sig på att smuggla alkoholbaserade produkter. De vill göra en större vinst genom att ta över ett värdshus, vilket råkar vara det värdshus som rollpersonerna huserar i. Smugglandet är något som en medlem i stadens råd inte ser på med blida ögon, då han själv tjänar en slant på eget smugglande av alkoholvaror. Därför har han sett till att hyra in en hjälte – Rhodan – för att ta hand om problemet.

Samtidigt så hyser en magikerlärd hämndbegär mot stadens magikerakademi, då denne blivit nekad träning av akademi. Med hjälp av en artefakt så har han lyckats frysa akademin och alla individer därinne till is. Isförbannelsen har dock en sidoeffekt genom den sänker värmen en bra bit runtomkring dess användningsområde. Artefakten kräver dessutom livskraft för att bibehålla effekten och det får hämnaren genom att, med hjälp av artefakten, suga i sig andra varelsers själar. När den första isattacken kom, så lyckades elementarmagikern i akademin att förvandla sig till en frostvarg, men i sin panik så snedtände besvärjelsen och han blev permanent förlagd i sin varghamn. Magikern söker nu i sin vargform efter vem det är som kan ha lagt förbannelsen och har sett ett samband mellan morden och den tidpunkt för när isbesvärjelsen förnyas.

Äventyret fokuserar på olika individers agendor och det hela är upplagt för att orsaka en mängd misstolkningar hos spelarna. Till och med namnet på äventyret Vargavinter har en dubbelmening, där ordet i sig betyder en sträng och kall vinter men där spelarna kan få för sig att det är frostvargens fel att det är vinter. Det kluriga i äventyret är faktiskt att det inte är ett äventyr utan två, som är inflätade i varandra. Just detta hade mina spelare problem med att reda ut, då de var vana vid klassiska äventyr där det var ett enda rakt spår.</div>
/Han som spånade ihop äventyret på två timmar
 
Top