Nekromanti Ny Jorgesutmaning?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Av en slump så snavade jag över denna uråldriga tråd och tänkte att det faktiskt kunde vara kul att försöka sig på något liknande igen. Särskilt med tanke på att DoD-forumet har varit förhållandevis dött på den senaste tiden. Kanske kan vi rentav få hit lite officiellt Riotmindsfolk för en kommentar?

Dessa regler är saxade ifrån ett annat inlägg om samma utmaning:

"* Äventyret SKALL på något sätt anknyta till författarens favoritmonster i Jorges Bestiarium (alt. någon av tillägsmonstrena på Riotminds hemsida)

* Äventyret skall vara minst 2 A4-sidor (ingen maxgräns mao).

* Äventyret skall sparas i pdf.-format (även om Vitulv råkar förespråka mac-fascism )

* Brödtexten skall vara max 12 punkter. (rubriker, textrutor m.m. får avvika i detta hänseende)

* Sista inlämning är Torsdagen den 19:e Juni (detta för att spelsugna skall slippa umgås med sin familj på midsommarafton som är dagen efter)

* Bidrag som handlar om svampar får en guldstjärna av Vitulv men kommer i övrigt ej att ges fördelar framfr andra bidrag.

* Bidraget skall vara större än orchen och pajen för att Feliath säger så

* Reglerna för tävlingen kan ändras efter hand av mig eller Feliath men detta torde inte behövas."

Vissa saker behöver naturligtvis anpassas såsom deadline och dylikt men formatet är nog lagom även denna gång. Det vore kul att få med både gamla och unga forumiter på detta projekt och vi har ju skapat en del riktiga mystrådar till Trudvang tidigare. Låt oss välkomna den nya versionen av reglerna med denna lilla scenariotävling.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Bra initiativ, bra med lång inlämningstid för då hinner jag kanske lära mig DoD tillräckligt mycket för att kunna kläcka ur mig ett äventyr.
hoppas det blir fler än två bidrag den här gången. jag ska iallafall försöka när jag känner mig redo att anta utmaningen...

se till att hålla utmaningen uppdaterad hela tiden så att den inte faller i glömska. typ presentera alla nya bidrag med stora bokstäver, ändra reglerna en gång i veckan, ljug ihop ett par fina priser och för mycket väsen om tävlingen.


/// Luke Fagwalker
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Det låter som en kul idé! Är det ett bidrag per person som gäller?

- Zire
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Monster

Tog förvisso bara en ytterst snabb visit till Riotminds hemsida men såg inget uppenbart "tilläggsmonsterkapitel" så jag frågar här istället; Vi som inte har Jorges Bestar men ändå blev lite sugna på att försöka skriva nåt, hur gör vi? Finns det någon som kan välja ut ett kul monster åt mig, scanna bilden och maila?...

Och till Zire; Jag ser inget i reglerna om antal bidrag så om dom inte ändrar nåt så för du skriva precis hur många som helst. :gremsmile:
--------------
Nu har jag en hemlig informatör. Weeeeeee!
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Brödtexten max 12 punkter? Vill gärna ha en minimigräns, har inte lust att läsa ett äventyr på 3 punkter Script eller liknande :gremlaugh:

20:e juni är förövrigt min bröllopsdag (3 år)

Att bidraget blir större än orchen och pajen är väl inte konstigt om minimikravet är 2 A4-sidor.

// Terrasol
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Var ska vi slänga upp äventyren? Om vi tankar upp dem i den här tråden så gör det bara att äventyren faller i glömska. Jag rekommenderar att vi alla slänger upp dem på wrnu:s scenarioavdelning (klicka på "Skicka in en ny artikel") och sedan skriver ett litet inlägg den här tråden och hänvisar till äventyret man skickade in.

Fast det tar väl tid innan artiklarna kommer upp, va? Dumt.

/Han som inte kan DoD6-reglerna och som då istället kommer att använda mer generella Fudge-stats (som är vettigare att använda i äventyr, även om spelgrupper med DoD6-spelsystem vill använda det)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Fast det tar väl tid innan artiklarna kommer upp, va? Dumt."

Jag har tillgång till Backwebben så det tror jag kan komma att gå ganska fort ändå.

"/Han som inte kan DoD6-reglerna och som då istället kommer att använda mer generella Fudge-stats (som är vettigare att använda i äventyr, även om spelgrupper med DoD6-spelsystem vill använda det)"

Jag kan inte heller reglerna och äger dem inte. Förslagsvis så satsar man på ganska regellätta scenarion med tanke på det begränsade formatet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Regler

Vad sägs om detta?

* Scenariot ska vara på 2-4 sidor med normalt radavstånd och 12 punkters text. Det ska handla om något monster som antingen finns i Jorges bestiarium, som tilläggsmonster på Riotminds hemsida eller som omnämnts i någon av de monsterskapartrådar som förekommit på DoD-forumet.

* Scenariot ska sparas i .doc, .rtf eller något annat välkänta texformat eftersom det underlättar för html-behandling och uppläggning i artikelarkivet.

* Hur många bidrag som helst får inlämnas även om kvalité borde prioriteras framför kvantitet. Inga krav ställs på regelmängden utan det är framförallt den särskilda Trudvang-känslan som ska fångas.

* Bidragen läggs upp på hemsidan senast en vecka efter deadline.

* Vinnaren utses genom en omröstning i DoD-forumet.

* Deadline är satt till den 15:e maj i år.

Även de som inte äger Jorges borde ha en rimlig chans att delta med detta upplägg.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Regler

"Scenariot ska vara på 2-4 sidor"
Men... Ska det vara ett scenario eller en sammanfattning av ett scenario - ett scenariouppslag? :gremsmile: Jag kan nog faktiskt inte skriva ett äventyr som är mindre än 4 sidor. Eller kan, kan jag väl men det blir rätt menlöst och med stora luckor.

"Scenariot ska sparas i .doc,"
De kan sprida virus.

/Han som undrar om man verkligen behöver regeln om 12 punkters (bröd)text, för äventyr som är hyperkorta kommer ju ändå inte att vinna (någon ära)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Skippa maxlängden eller öka upp den.

Varför max 4 sidor? Ingår bilder och karaktärsbeskrivningar då eller var det bara äventyrstexten? Hur som helst så känns det som en omotiverad begränsning. Vill folk klämma ur sig en massa sidor så låt dom, men... hmm, det kanske är smart med en maxgräns ändå. Jag som inte skrivit äventyr sedan år 2001 eller så har ingen aning vad jag ska anta att jag hamnar. Den senaste gången blev det 5 sidor text (12 punkters TNR och words normala radavstånd) och 2 sidor miljöbilder. Så... sätt en maxgräns på 8 sidor eller nåt.

Annars låter allt bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kan man hitta på ett monster...

Klart du får, men äventyret får inte handla om det. Det måste handla om ett monster i Jorges eller tilläggsmonstren på Riotminds hemsida.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Två flugor i en smäll

Maxlängden är ett förslag menat att inte skrämma bort de med mindre ambitioner som också vill delta i tävlingen. Men visst, vi kan skippa en maxgräns och säga att scenariot istället bör vara minst en sida långt.

Med scenario menar jag då äventyrsfrö, äventyrsuppslag det vill säga en cool scen, plats eller idé och inte ett fullständigt och avslutat äventyr.

Om det nu finns textformat som sprider virus så vill jag gärna bli upplyst om andra textformat som inte gör det men ändå tillåter mig och Snigel att enkelt klistra in och behandla en scenariotext.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Kan man hitta på ett monster...

Nja, det kan vi ta i en annan tråd. I just den här tävlingen så nöjer vi oss nog med de monster som är relaterade till Jorges på ett eller annat sätt, eller som vi knåpat ihop i andra trådar här på forumet.
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Re: Två flugor i en smäll

Det enklaste är nog RTF (Rich Text Format) vilket tillåter viss formatering av text och alla ordbehandlare klarar av.

// Terrasol
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Då missförstod jag "scenario"

Känner mig inte så hajj på termer nu... jag har heka tiden tänkt ett någotsånär fullständigt äventyr och inte bara "Rollpersonerna vaknar upp i en låst borg och där finns monstret X som försöker döda dom." utan faktiskt en massa snack om att ta reda på hur man kom dit och yada yada (för att ta ett maximalt uselt exempel). Men okej, äventyrsuppslag, jag är med.

Vill folk ha 1-4 sidor som gränser så är det ok för mig. (Eller whatever, allt funkar för mig. Aaaaaaaaah.)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Då missförstod jag "scenario"

"(Eller whatever, allt funkar för mig. Aaaaaaaaah.)"

Fan, Feuflux. Du är alldeles för vek för att kunna ställa några krav. Du måste vara mer ihärdig. :gremsmile:

Jag är som sagt öppen för diskussioner. Allt detta är ju bara förslag och inget är fastställt stenhårt än. Min definition av scenario är inte allenarådande. Men de texter som jag själv skulle klassa som äventyr ligger väl som regel på 8-10 sidor och det är kanske lite väl mycket att förvänta sig av en sådan här liten tävling.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Regler

Jag röstar för att vi kör på dessa regler med vissa smärre ändringar:

* Bidragen ska sparas enbart i .rtf.

* De får vara hur långa som helst men bör inte vara kortare än en sida.

* De kan vara både renodlade äventyr eller kortare scenarion.

Jag lägger upp en artikel om tävlingen på hemsidan någon gång under morgondagen och sedan kör vi igång. Den som har fler invändningar har sista chansen att komma med dem idag eller tidigt imorgon.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Regler

Det kan bli svårt att rösta om vad som är bäst bland ett ensides uppstolpat scenarioförslag och ett fullständigt äventyr på 5+ sidor. :gremwink:

Men nu tippar jag på att det kommer in typ 3 bidrag på runt 2 sidor vardera så det är nog lugnt vad gäller omröstningsbekymmer. Jag ska hinna med nåt bidrag iaf (även om jag glömt bort när deadline var, men den var rätt generös har jag för mig) och rtf låter som ett bra krav. Nu får jag bara hoppas på att jag får nåt att tävla mot.
 
Top