Ny inom figurmålning: billiga grejer att måla?

Jarnhand

skriver KRÄL
Jag har nyligen fått tag på en 3Dskrivare (vilken tärning är Dskrivaren?) och börjat skriva ut och måla figurer. Det är jättekul!!
Jag är dock lite begränsad eftersom jag helst bara vill skriva ut när jag är hemma och vaken, så jag har tänkt komplettera med lite köpekits för att stilla mitt målarbegär.
Det är ju däremot JÄTTEJÄTTEDYRT!!

Hur ser andrahandsmarknaden ut för omålade grejer?
Har folk en massa bits och modeller de vill bli av med?
Finns det lösviktslådor eller reagrejer på några affärer?

TLDR; hur kommer man över billiga modeller att måla?

Det säljs ganska mycket begagnat ommålat på exempelvis Facebook. Finns en som heter Byt/sälj/köp/skänk Figurspel.

Även Alphaspel säljer en del begagnat, fast de är inte alltid så billiga.

Jag har nyligen fått tag på en 3Dskrivare (vilken tärning är Dskrivaren?) och börjat skriva ut och måla figurer. Det är jättekul!!
Jag är dock lite begränsad eftersom jag helst bara vill skriva ut när jag är hemma och vaken, så jag har tänkt komplettera med lite köpekits för att stilla mitt målarbegär.

På konvent typ GothCon och liknande brukar en del butiker ha backar med billiga omålade delar och figurer som ingen köpt, verkar ibland säljas på lösvikt. Där man man nog hitta mycket gött om det man vill ha bara är något att måla.

Jag vet inte direkt priserna, men den gamla forumiten @Snow driver en 3D-printingsida:

Hittade några skelettgubbar på alphaspel jag beställt.
Sen får jag väl helt enkelt leta mig ut till konvent för att gräva i backar :)
Tack för bra tips allihopa!

Vanliga off brand army men som man skrubbar lite för att färgen ska fästa funkar för lägsta möjliga n!

IMG_8141.jpeg

För lite dyrare men mycket finare kolla på Napolianska modeller. Perry miniatures har många. Lika hög kvalité som typ Warhammer men för en bråkdel av priset.

Last edited:
Som folk skrivit tidigare i tråden så finns det många tillverkare och många olika typer av modeller. Har man inga särskilda krav så kan man välja och kolla runt på olika tillverkare.

Finns en andrahandsmarknad men jag sett en del sura miner i facebookgruperna över folk som är scammers, så går det att köpa direkt från någon på säg Alfaspel på någon bytardag är det nog att föredra.

Jag har lite stuff hemma jag kan gå igenom och se om något är av intresse för att öva på. Hör av dig om du vill planera en målardag

Det går att tvätta bort färgen på gubbar, både plast och metall. Så hittar du några du gillar kan det vara värt att hyvla kortet även om de är målade redan.

Reaper har gjort flera Kickstarters där man får sjuuuuuuuukt många minis för en hyfsad peng. Sen kan man köpa dem efteråt.

Så håll koll på Kickstarter efter "Reaper Bones"!

Heroquest på World of board games, 70 miniatyrer för 500 kr.

Historiska figurer från till exempel Warlord Games eller Wargames Atlantic är mycket billigare än Games Workshop, och Oathmark och Frostgrave från North Star erbjuder mer fantastiska figurer för en billigare peng. Sedan finns det massor med olika byggsatser i olika skalor av allt från stridsplan till scifi-dioramor om du vill pröva att måla något annat än orker och alver i skala 28-32 mm. Master Box har några monsterbyggsatser som passar till mindre skalor, som Bergtroll.

Back