Nekromanti Ny innehållspolicy för Rollspel.nu

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hej på er. Efter en del arbete och ganska mycket uppskjutande, publicerar jag (och redaktionen) innehållspolicyn som gäller för forumet. Den har gällt nästan ett år snart, det är bara det att den inte funnits offentlig så länge. Innehållet är alltså, för er som inte hänger med, sådant som artiklar, nyheter och liknande. Det som presenteras här nedan är ett genomarbetat förslag som har stöd av samtliga redaktörer och även de som hjälper till med innehållet på sidan (walium och Endyamon). Det innebär dock inte att vi inte mottar kommentarer och diskuterar policyn, så har ni något ni undrar eller några kommentarer är ni välkomna att framföra dem.

---

Innehållspolicy för Rollspel.nu
I det här dokumentet har jag i egenskap av innehållsredaktör med stöd av övriga redaktionen och mina medhjälpare sammanställt riktlinjer för innehållet på webbsidan. Även om den här policyn inte varit officiellt formulerad tidigare, har den gällt för webbplatsen under lång tid och innehåller egentligen inga nyheter. Dock anser vi att det är bra att så regler och rekommendationer i så hög utsträckning som möjligt finns offentligt, så att både skribenter och läsare vet vad som gäller. Genom alla diskussioner har konsekvens varit ett nyckelord, eftersom det är det främsta vapnet mot godtycke.

Övergripande krav
Grovt sett är innehållet indelat i två delar. Vad dessa kallas är inte spikat ännu, men jag väljer att kalla dem för information och resurser så länge. Till information räknas nyheter, artiklar om rollspel, information om sidan, recensioner och så vidare. Till resurser räknas scenarion, äventyr, spel och annat som kan användas direkt till rollspel. För allt innehåll gäller förstås övergripande samma regler som för allt annat som skrivs på webbplatsen, såå de tar jag inte upp här. Det tillkommer dock några krav om att materialet ska:

• Vara genomarbetat
• Kunna stå på egna ben
• Ha stark anknytning till rollspel
• Följa riktlinje för formatering
• Ligga på vår server

Vi kräver genomarbetat material eftersom texten visas på förstasidan och är ett slags ansikte för sidan utåt. Det betyder att texten bör vara stavningskontrollerad och genomläst för att i möjligaste mån undvika slarvfel eller misstag.

Materialet ska kunna stå på egna ben i den mån att bidragen måste vara så omfattande att de säger något i sig själva. Det är alltså inte okej att posta bara inledningen till ett äventyr som är i princip oanvändbart för att sedan publicera fortsättningen. Delar i en äventyrsserie fungerar förstås bra, förutsatt att delarna står på egna ben och inte bygger på att läsaren har tillgång till material som inte finns än.

Rollspel.nu är, precis som namnet antyder, en webbplats för rollspel. Det finns ställen att diskutera historia eller andra ämnen på; det som publiceras som material på Rollspel.nu ska vara direkt knutet till rollspel. Det är förstås helt okej att anknyta material till rollspel, exempelvis genom en artikel om hur en viss historisk epok är intressant för rollspelare.

Materialet ska vara formaterat så att det inte belastar mig och mina medhjälpare onödigt mycket. Antingen kan det lämnas in i ett färdiglayoutat format, såsom PDF eller liknande, eller också kan det lämnas in som HTML (vilket är vad vi måste konvertera det till annars). Det är ganska simpel formatering som främst innefattar styckeindelning, formatering av text (fet, kursiv, understruken), samt länkar.

Allt material ska finnas på webbplatsens server. Om du vill publicera en PDF vill vi ha den, om du lägger upp en ZIP-fil ska den ligga hos oss. Tycker någon att detta är en dålig idé är de välkomna att antingen skicka in en länk till en extern sida, posta på forumet eller skicka in en nyhet om saken.

Ensamrätt
Rollspel.nu kräver inte ensamrätt på inskickat material. Det är fritt fram att publicera nyheter på flera webbplatser eller skicka in en artikel på liknande sätt. Var dock vänlig att bara posta en gång på Rollspel.nu; vi vill inte ha en nyhet, länk, artikel och foruminlägg om samma sak.

---

Nu är det dags att titta närmare på dels information och dels resurser och se vilka krav som gäller för olika typer av material och hur det ska hanteras.

Information
Information kan ses som ett slags metakategori där material om rollspel handlar, men som inte är resurser. Recensioner, texter om rollspel, nyheter från rollspelsvärlden och länkar till andra sidor med rollspelsanknytning är några exempel. Utöver de allmänna kraven gäller följande för informationsrelaterat material:

• Vi recenserar spel som givs ut i Sverige endast om vi får ett recensionsexemplar. Detta krav ställs inte på gratisspel och utländska spel. Om en användare vill tycka till om ett spel går det förstås utmärkt att göra detta i alla fall, men alla officiella recensioner (det vill säga de som visas på första sidan) måste gå genom innehållsredaktionen. Om vi inte godkänner materialet av någon anledning, finns fortfarande möjligheten att publicera det på forumet förutsatt att det följer reglerna som gäller där.
Artiklar är ett samlingsnamn på material som skickas in till oss som har med rollspel att göra på något sätt, men som inte är tänkta att användas som direkta resurser för spel (se rubriken nedan om Resurser för det). Det kan röra sig om bland annat argumenterande texter, spelledartips eller liknande. Artiklarna ska ha tydlig koppling till rollspel.
Nyheter ska det bara finnas ett slag av (detta genomförs först med uppgraderingen). Det ska vara tydligt i nyheten vad den säger, så läsaren ska veta vad som väntar om hon klickar på en länk för att komma vidare. Nyheterna ska vara direkt kopplade till rollspel. användaren kan finna hjälp och instruktioner kring hur sidan används. En tanke är att olika användare kan ansvara för nyhetsrapportering från andra fora; hör av dig till redaktionen om du känner dig manad.
Länkregistret är just nu en veritabel djungel som behöver rensas rejält från exempelvis döda länkar. Samma regler gäller här som för övriga innehållet, det vill säga det ska finnas tydlig rollspelsanknytning (det räcker inte med att det skulle kunna tänkas användas till rollspel med lite fantasi). Om någon känner sig manad att hjälpa till med detta, kontakta redaktionen.

Resurser
Material som publiceras i den här kategorin är tänkt att ha en direkt rollspelskoppling. Exempelvis kan det handla om äventyr, rollpersoner, platser, regelsystem eller kampanjvärldar. Utöver de allmänna kraven beskrivna ovan gäller också följande krav för resurser:

• Varje artikel ska vara koncist beskriven, så att läsaren vet vad hon har att vänta sig. Det ska tydligt framgå ifall resursen är till ett specifikt spel, vilka den är riktad till och en sammanfattning av vad den innehåller. Beskrivningen bör förstås inte vara för lång, utan några meningar räcker gott och väl.
• Materialet ska vara användbart. Det är alltså inte okej att publicera karaktärer som bara innehåller siffervärden (såvida det inte är något fenomenalt med siffrorna just för den karaktären som gör den användbar).

Kravet på rollspelsanknytning gör att material såsom noveller, serier, bilder och liknande faller bort från innehållet med motiveringen att vi vill vara så konsekventa som möjligt. Eftersom jag vet att det finns de som inte håller med om det här, tänker jag förklara hur vi har tänkt. Om vi ska vara konsekventa med skönlitterärt material (låt oss ta det som exempel, för serier och bilder faller under ungefär samma område) ska vi antingen acceptera allt skönlitterärt eller inget. Det är ohemult svårt att som redaktör läsa en novell och försöka bedöma om det är vettigt nog att bli publicerat och jag som innehållsredaktör kan knappast skriva riktlinjer så att det här blir konsekvent och rättvist.

Eftersom det finns gott om andra webbplatser vars enda syfte är att hantera just skönlitteratur, serier och bilder, har vi beslutat att sådant material inte accepteras här. Det är förstås okej att ha med skönlitterära inslag i material, det är ren skönlitteratur som är problemet. Det går naturligtvis också bra att publicera skönlitterärt material på forumet, exempelvis på Rollspelsmakande om det handlar om att diskutera en introduktionsnovell till ett rollspel som håller på att skrivas.

Undantag från detta kan göras ifall materialet har med sidan Rollspel.nu att göra och därför betraktas som att det främjar gemenskapen på webbplatsen.

Feedback från redaktionen
Redaktionen förbehåller sig rätten att refusera material, men alla användare har rätten att få ett svar om deras material inte når upp till webbplatsens standard. Inom en vecka bör ansvarig person skicka ett privat meddelande till användaren ifråga och förklara på vilka punkter det inskickade materialet brister. När detta åtgärdats kan förstås användaren skicka in materialet på nytt för en ny granskning.

Formateringen är här så viktig att jag väljer att ta upp den igen. Om en artikel är perfekt formaterad (det vill säga ser bra ut i HTML) och i övrigt uppfyller kraven, kommer den med största sannolikhet att publiceras mycket fort. Om den däremot kräver extremt mycket jobb från vår sida kommer det ta väldigt lång tid. Detta leder förstås till slutsatsen att om man vill ha material publicerat, gör man bäst i att minimera arbetsbördan för oss. Vi förbehåller oss också rätten att refusera material enbart på grund av att det tar för mycket tid för oss att redigera.

Retroaktiv hantering av material
I den bästa av världar gäller dessa regler även för gammalt material, även om vi förstås inser att det är i praktiken otroligt tidskrävande. Material kommer dock inte att ”förstöras”, utan i så fall kommer det att sorteras in i någon form av arkiv. Gammalt material som tillhört exempelvis julkalendrarna kommer att sorteras in där de hör hemma.

Medhjälpare
Jag som innehållsredaktör sköter förstås inte allt jobb själv, utan har stöd av övriga redaktionen samt mina dugliga medhjälpare. Tanken är att de ska kännas igen på en egen medalj bredvid namnet som ett tecken på tacksamhet för det arbete de lägger ner; utan dem hade policyn inte kunnat följas och innehållsdelen blivit lidande. I nuläget är finns två medhjälpare, en eloge till:

Endyamon
Walium
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Yyy påpekade att "tryckta i Sverige" bör ändras till "utgivna i Sverige" när det gäller vad som recenseras, vilket ju är helt korrekt.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Borde det inte finnas en punkt om rimliga krav på sanningshalt?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Borde det inte finnas en punkt om rimliga krav på sanningshalt?
Jag antar att du menar nyheter nu, för det mesta som har med rollspel att göra annars är ju påhittat. :gremshocked: Jag ska fundera på saken. Har du något bra förslag på formulering får du gärna säga till.
 
Top