Nekromanti Ny initiativ-variant

Genesis

Ni dés ni maître
Hej, Herr Nils, jag antar att du läser den här tråden och gör dig redo att ösa galla över mitt system (lekfull kommentar, no pun intended).

Jag har en idé om initiativ i strid. Jag har inte sett den någon annanstans, så den kanske är unik, jag vet inte (antagligen inte).

I alla fall, jag utgick från idén att man ska få handla så ofta man vill, och när man vill. Man säger helt enkelt till SL när man vill handla.
Varje kombattant har en "initiativmätare" (visst kan man aldrig tröttna på det uttjatade ordet: initiativ), härmed förkortad IM. IM går från 0-10, där 10 innebär total handlingsberedskap (ungefär som högsta garden i Risings gardmätare, men jag kom på den här idén innan Rising publicerade sitt inlägg), och 0 innebär att man inte kan göra något. När en person utför en handling så flyttar hon ner sin pjäs på IM, antal steg beror på handlingens komplexitet osv. Systemet jag klurar på är wuxia-inspirerat, så att bara utföra ett anfall tar oftast bara ett steg, medan mer komplicerade manövrar (hoppa-snurra-sparka) skulle ta flera. När en person handlar så flyttas alla andra pjäser upp ett steg. Om två personer vill handla samtidigt och det spelar någon roll vem som handlar först (de är inte på samma sida), så avgör personen med högst initiativ vem som deklarerar sin handling först. Om båda har samma initiativ så skriver de sina handlingar på en lapp och visar samtidigt. Om en person blir anfallen måste hon utföra paraden /undvikningen rundan direkt efter anfallet, alltså inte nödvändigtvis samtidigt (även om man kan göra den då).
Förresten, när striden börjar så får personen som startar den börja med en full IM, medan de andra slår någon slags reaktionsslag för att se vart de hamnar.

Kan detta fungera? Blir det för rörigt? Är det någon som har sett ett liknande system? Hur fungerade det?

Wolfmaster

Warrior
Jag personligen tycker att det låter lite rörigt. Tycker ju inte att just iitiativ biten ska ta så mycket krpngel i anspråk av själva striden. I en strid vill man ju att det ska gå fort så att det blir så realistiskt som möjligt, och om man då ska dehöva klura på hur många steg en hadling skulle ta samt sitta o flytta markörer så tror jag att man tappar lite av inlevelsen.....

Rising

Vila i frid
"När en person handlar så flyttas alla andra pjäser upp ett steg."

Det är inte så bra. I en duell så skulle den ena förlora poäng medan den andra fick poäng, men i ett stort fältslag skulle ALLA andra få poäng när någon gör något, vilket betyder att de "går med vinst" ju fler det är som slåss. Vore bättre om alla fick handla så mycket de ville, och först när ingen ville göra något mer så fick de tillbaka alla sina poäng. Det å andra sidan skulle ha problemet att det känns lite fånigt att alla på ett fältslag ska ta en paus samtidigt.

Man kanske måste ha någon form av deklarationsfas ändå?

/Rising

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har du inte riktigt förstått...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

i ett stort fältslag skulle ALLA andra få poäng när någon gör något, vilket betyder att de "går med vinst" ju fler det är som slåss

<hr></blockquote>

Nja, men i ett stort fältslag skulle ju hundratals människor vilja agera samtidigt, och det skulle gå utmärkt med detta system. Du väntar helt enkelt på att få tillbaka balansen och garden från din tidigare manöver innan du gör en ny. Under denna tid hinner andra kombattanter handla. Förstår du?
En runda skulle alltså vara den tid då de som vill handla får göra det, medan de som inte vill återfår lite initiativ. Capiche?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Snabbhet

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...ska dehöva klura på hur många steg en hadling skulle ta samt sitta o flytta markörer...

<hr></blockquote>

Jag tror att det skulle gå rätt snabbt. Du vet antagligen redan i förväg hur många steg de tekniker du använder tar, så det går på ett ögonblick. Att flytta en markör två eller tre steg på en lodrät mätare är inte heller några problem. Att flytta upp markören ett steg när någon annan handlar tar ju ingen tid, eftersom du inte behöver göra något annat då (du handlar inte). Det skulle i så fall vara SL som måste flytta upp alla markörer utom en eller två, men jag tror att det skulle flyta på rätt bra. Dessutom så är systemet som sagt wuxia-inspirerat, vilket innebär att man kan generalisera många motståndare, underhuggare som bara är slagpåsar. Flera motståndare slulle alltså kunna ha samma mätare och agera samtidigt.

Genesis

Ni dés ni maître
U bet!

Det hela har med resten av systemet att göra, jag orkar inte förklara alltihop, och det var mest initiativbiten jag ville ha kommentarer på. Men jag kan avslöja att man har en lägre SG för anfall om man befinner sig på ruta 10, och en högre om man är på ruta 2-3. Det blir ännu farligare på ruta 1, och om man kommer ned på 0 så kan man inte handla alls, inte ens parera om man blir anfallen (trots att man får tillbaka en ruta under motståndarens anfall. Undantagsregel).

Borde det ha större betydelse, tycker ni? Typ olika SG på varje ruta? I så fall får jag ändra lite på systemet runt om, men det gör inget, det är detta som är kärnan och allt annat i stridssystemet skall byggas runt det.

Fattar inte

Det känns som att man automatiskt förlorar balansen på att anfalla och tjänar balans på att försvara sig mot andras anfall. Detta oavsett resultat av anfall/försvar. Är det så? Verkar konstigt...

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Fattar inte

Nja, det kostar balans/moment/initiativ att försvara sig också. Bara inte lika mycket. Det bästa är förstås att inte bli anfallen. Då går IM upp relativt snabbt, och man kan anfalla ofta.

Börjar fatta

Men då kan man alltså inte få effekten att anfallaren anfaller så aggressivt och bra att försvararen hela tiden tappar balans och till slut blir träffad. Eller?

Den möjligheten vill i alla fall jag se i ett stridssystem. Kanske skulle anfallaren kunna tappa initiativ beroende på hur väl han lyckas? Och kanske skulle försvararen också kunna tappa initiativ beroende på hur anfallaren och han själv lyckas?

Wolfmaster

Warrior
Re: Snabbhet

Jo det är ju iofs rätt.....
Kanske kan fugngera. Kan väl var lite klurit i början men funkar säkert bra när amn väl har fått in i skallen hur många "handlingssteg" de olika manövrarna tar :gremtongue: