Hej, Herr Nils, jag antar att du läser den här tråden och gör dig redo att ösa galla över mitt system (lekfull kommentar, no pun intended).
Jag har en idé om initiativ i strid. Jag har inte sett den någon annanstans, så den kanske är unik, jag vet inte (antagligen inte).
I alla fall, jag utgick från idén att man ska få handla så ofta man vill, och när man vill. Man säger helt enkelt till SL när man vill handla.
Varje kombattant har en "initiativmätare" (visst kan man aldrig tröttna på det uttjatade ordet: initiativ), härmed förkortad IM. IM går från 0-10, där 10 innebär total handlingsberedskap (ungefär som högsta garden i Risings gardmätare, men jag kom på den här idén innan Rising publicerade sitt inlägg), och 0 innebär att man inte kan göra något. När en person utför en handling så flyttar hon ner sin pjäs på IM, antal steg beror på handlingens komplexitet osv. Systemet jag klurar på är wuxia-inspirerat, så att bara utföra ett anfall tar oftast bara ett steg, medan mer komplicerade manövrar (hoppa-snurra-sparka) skulle ta flera. När en person handlar så flyttas alla andra pjäser upp ett steg. Om två personer vill handla samtidigt och det spelar någon roll vem som handlar först (de är inte på samma sida), så avgör personen med högst initiativ vem som deklarerar sin handling först. Om båda har samma initiativ så skriver de sina handlingar på en lapp och visar samtidigt. Om en person blir anfallen måste hon utföra paraden /undvikningen rundan direkt efter anfallet, alltså inte nödvändigtvis samtidigt (även om man kan göra den då).
Förresten, när striden börjar så får personen som startar den börja med en full IM, medan de andra slår någon slags reaktionsslag för att se vart de hamnar.
Kan detta fungera? Blir det för rörigt? Är det någon som har sett ett liknande system? Hur fungerade det?
Jag har en idé om initiativ i strid. Jag har inte sett den någon annanstans, så den kanske är unik, jag vet inte (antagligen inte).
I alla fall, jag utgick från idén att man ska få handla så ofta man vill, och när man vill. Man säger helt enkelt till SL när man vill handla.
Varje kombattant har en "initiativmätare" (visst kan man aldrig tröttna på det uttjatade ordet: initiativ), härmed förkortad IM. IM går från 0-10, där 10 innebär total handlingsberedskap (ungefär som högsta garden i Risings gardmätare, men jag kom på den här idén innan Rising publicerade sitt inlägg), och 0 innebär att man inte kan göra något. När en person utför en handling så flyttar hon ner sin pjäs på IM, antal steg beror på handlingens komplexitet osv. Systemet jag klurar på är wuxia-inspirerat, så att bara utföra ett anfall tar oftast bara ett steg, medan mer komplicerade manövrar (hoppa-snurra-sparka) skulle ta flera. När en person handlar så flyttas alla andra pjäser upp ett steg. Om två personer vill handla samtidigt och det spelar någon roll vem som handlar först (de är inte på samma sida), så avgör personen med högst initiativ vem som deklarerar sin handling först. Om båda har samma initiativ så skriver de sina handlingar på en lapp och visar samtidigt. Om en person blir anfallen måste hon utföra paraden /undvikningen rundan direkt efter anfallet, alltså inte nödvändigtvis samtidigt (även om man kan göra den då).
Förresten, när striden börjar så får personen som startar den börja med en full IM, medan de andra slår någon slags reaktionsslag för att se vart de hamnar.
Kan detta fungera? Blir det för rörigt? Är det någon som har sett ett liknande system? Hur fungerade det?