Nekromanti Ny inför Call of Cthulhu. Var ska jag börja!?

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Min grupp talade lite om att eventuellt pröva Call of Cthulhu häromdagen. Jag kollade runt lite och fann att det fanns en väldans många upplagor av det spelet (jag fann också att många verkar tycka att det är ett bra spel också), och att den senaste typ snart kommer komma till butikerna.

Frågorna till forumet blir således: vilken av upplagorna är det vettigast att lägga sina surt förvärvande slantar på? Vad skiljer sig upplagorna åt? Vilka supplement tycker ni att vi ska inhandla? Finns det något köpeäventyr som ni tycker vi kan börja med?

PS. Som jag fattar det finns det också olika "världar" att spela i, typ viktorianskt england eller antikens Rom. Jag kan säga att vi definitivt vill inleda vår kampanj i 1920-talets USA (eller den setting som brädspelet Arkham Horror utspelar sig i).
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Nu har jag inte spelat Call of Cthulhu, men däremot en del Trail of Cthulhu. ToC bygger på ett annat regelsystem, och har ett större fokus på att tolka ledtrådar än att hitta ledtrådar. Det utspelar sig under 30-talet, och finns supplement för lite olika städer (såsom London och Paris). Kan vara värt att kolla in ToC också, om det är världen och inte regelsystemet för CoC, ni är intresserade av.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
1. Det är de nya reglerna, 7:e upplagan, du ska kolla på. Det är i och för sig den enda som skiljer sig lite mot de gamla, men inte ens här är det jättestor skillnad. Eller om du hatar att det är liten skillnad, vilken som av 5 och 6.

2. 1920 investigators companion är den bok vi använt mest runt mitt spelbord genom åren.
De klassiska kampanjerna är Masks of Nyarlathotep, Horror on the Orient Express och nån mer som jag glömt. Orient Express kom nyss i en jubileumsbox.
Adventuers in Arkham Country innehåller en näve bra och några dåliga äventyr.
Tatters of the King är en (förhållandevis) nyskriven kampanj som både jag och Krank gillade att läsa.

Om du lämnar 20-tals miljön är Delta Green och Unseen Masters bra grejer att kolla in.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Mina personliga tips:

Trail of Cthulhu tycker jag är lättare och smidigare än Call of Cthulhu. Om man ska köpa CoC ändå så har jag hört att senaste versionen gjort om en del och förenklat, vilket såklart är bra (i mina ögon).

Bäst system tycker jag såklart mitt eget Kutulu är, men det är inte släppt än utan finns bara som en serie Googledokument jag kan ge tillgång till om man frågar snällt. Det är ännu enklare än Trail of Cthulhu och helt fokuserat på galenskaper och undersökningar.

Det bästa äventyrsupplement jag läst hittills är helt klart Tatters if the King, där framför allt den första delen är riktigt bra. Om man gillar deckaruppdrag mer än "kasta dynamit mot tentakelmonster" då. Jag har hört bra saker om Masks of Nyarlathotep, men inte hunnit verifiera.

Tatters of the King har dock "nackdelen" att det utspelar sig i London...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
En röst till på CoC7. Spelmekaniken är väl ungefär den samma i alla upplagor, men den senaste har de bästa texterna med förslag till spelare och SL om hur man skall tänka kring ett sådant här spel.

ToC är bra på själva detektivbiten, men i min spelgrupp föll den inte i god jord eftersom vi inte gillade hur allt annat hanterades.

Den centrala insikten från Gumshoe - att man inte skall låta de viktigaste ledtrådarna bero på tärningsslag - finns ändå inskriven även i CoC numera.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Vill du spela i nutid så köp Last Rites, en bok med 4 fristående äventyr som går att montera ihop i en liten kampanj.

Vill du spela i dåtid så håller jag med krank att Tatters of the King är riktigt bra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag fick aldrig Trail of Cthulhu att flyga de två gånger vi kört det med min grupp, efter som det bygger på att spelarna måste bokföra poäng som det inte finns nån plats för på formuläret.

MEN den andra grejen det bygger på - att man aldrig misslyckas med att hitta ledtrådar utan att färdigheterna i stället styr HUR man hittar ledtrådar och lite styr om det kommer med extra information är så bra att alla mysteriespel jag någonsin kommer att spelleda i framtiden kommer att funka så.

Det finns en del hyllade äventyr till Trail där The dying of s:t margret och The Armitage files är de jag tycker är intressantast, men då har jag inte läst allt, såklart.

Cthulhu Dark är ett annat regellätt alternativ, som finns att ladda ner gratis här: http://catchyourhare.com/files/Cthulhu Dark.pdf

Om du i stället vill spela friform som den var förr så är Upsala-sviten din go-to produkt. Dyr men värd varenda öre. http://www.lulu.com/shop/anders-björkelid/upsala-sviten/hardcover/product-3711510.html
http://www.lulu.com/shop/anders-bjö...h-rollpersoner/paperback/product-5231581.html
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Har inte kollat på 7:an ännu, men 2:an av CoC var det första rollspel jag köpte på engelska, samt har 6:an på PDF. Regelmekaniken är BRP och i alla fall 2-6 verkar vara rätt minimala regelförändringar. Själv är jag tveksam till att jag skulle uppskatta en förenkling, och misstänker att det mer är en smaksakspunkt. Just att det (i alla fall innan 7:an) inte varit så stora förändringar, så är settingsböckerna värda att skaffa oberoende version.

Böckerna har dock blivit bra mycket tjockare sedan 2:a utgåvan.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
7 utgåvan är i mitt tycke den bästa rollspelsprodukten någonsin. En riktig fröjd att läsa och otroligt snygg utgåva. Bygger mycket på tidigare versioner men allt är bättre förklarat och de nya reglerna kompletterar perfekt de gamla. Så ett lätt val enligt mig :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Har inte spelat med 7e, kommer inte att köpa den, men tror att det känns mera modernt än tidigare versioner. För den stora, klassiska kampanjen: Horror on the Orient Express eller Masks of Nyarlathotep, Tatters of the King är också en riktigt bra kampanj.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Call of Cthulhu är ett bra spel, men man skall vara beredd på att ens rollperson väldigt lätt kan dö eller bli komplett galen. Så man bör tänka efter innan man ger sig in i eventuella strider.

Det finns vad jag vet av vanliga Call of Cthulhu 2 olika regelssytem, dels BRP som används i de flesta versioner sedan finns en äldre version som kör D20. Default-settingen (åtminstone förr) var 1920-talet. De gjorde en variant som heter Delta Green som var tänkt 1990-tal (eller nutid i alla fall), samt Cthulhu Gasligt som var 1890-tal.

Kampanjerna som finns är välskrivna, men i alla fall Horror on the Orient Express är relativt rälsat.. ;)

Och skulle ni nu vilja köra i andra settings med Cthulhu-varleser så finns ju ett antal andra spel: Cthulhutech för framtid med Mechs som slåss mot Cthulhu (väldigt skumt system dock), samt Achtung! Cthulhu för WWII. Finns fler, men kommer inte ihåg dem nu.
 
Top