Ny hobby sökes

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Min dotter är begåvad, lite introvert, inte lat men ganska svårmotiverad och är egentligen inte direkt sugen på att utforska nya saker.
Man hade annars kunnat göra en "far och dotter"-dag, där det faktiskt gick ut på att utforska nya saker. Gör en lista för ett halvår - en aktivitet per vecka och sedan bara gå in för att göra något tillsammans, snarare än att göra något för att det är kul. Är någon aktivitet rolig kan ni göra det fler gånger.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Tryck egna T-shirts. testa olika metoder som screentryck, strykmärken, designa på olika print on demand sidor och jämför vilka som är bäst.
Kan också låsa upp andra hobbys som grafisk design, att ha en egen liten affär på nätet osv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En hobby som passar för garaget 🤔

Enklare snickerier och sniderier så som att bygga fågelholkar ,smörknivar ,träkåsor ,enklare pallar och stolar

Skaffa er ett trumset och en elgitarr och starta ett garageband.

Gjut tennfigurer som ni sedan kan måla

Bygg modeller i olika skalor

Bygg rc-bilar, båtar,flygplan , helikoptrar

Lägg ett enormt pussel

Skaffa en veteran moped eller motorcykel som ni restaurerar ihop, kanske en bil som ni kan fixa och greja med till dess dottern fyller 18 och tar körkort

Nu var din dotter iofs 17 annars så öl eller vinbryggning , brygg mjöd ,finns aktiva communitys online för dessa hobbys samt att det är ju alltid trevligt att dricka upp resultatet av bryggningen .


Keramik , skaffa en drejskiva och keramikugn och dreja vaser och askfat och fruktskålar

Har du vapenlicens skaffa en laddstation och handladda ammunition.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Släktforska med DNA. Bygg släktträd, lägg in gamla foton och tidningsartiklar om släktingarna i trädet. Ni kommer att hitta saker ni inte hade en aning om. Förbluffande kul och dessutom meningsfullt på ett mer personligt plan. Stärker förmodligen relationen mellan far och dotter eftersom det handlar om något ni har gemensamt.

Själv har jag delvis gjort detta inom ramen för en släktgrupp på Facebook där vi nu är ca 100 medlemmar (alla tillhör samma släkt). Det blir så socialt som man vill och vi svenskar får öva på engelskan för att kommunicera med våra amerikanska, brittiska och franska släktingar. Många i gruppen har nyligen upptäckt varandra. Flera resor över Atlanten planeras. Allt började med ett enkelt släktträd och tre DNA-tester på Ancestry.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Släktforska med DNA. Bygg släktträd, lägg in gamla foton och tidningsartiklar om släktingarna i trädet. Ni kommer att hitta saker ni inte hade en aning om. Förbluffande kul och dessutom meningsfullt på ett mer personligt plan. Stärker förmodligen relationen mellan far och dotter eftersom det handlar om något ni har gemensamt.

Själv har jag delvis gjort detta inom ramen för en släktgrupp på Facebook där vi nu är ca 100 medlemmar (alla tillhör samma släkt). Det blir så socialt som man vill och vi svenskar får öva på engelskan för att kommunicera med våra amerikanska, brittiska och franska släktingar. Många i gruppen har nyligen upptäckt varandra. Flera resor över Atlanten planeras. Allt började med ett enkelt släktträd och tre DNA-tester på Ancestry.
Har alltid varit smått intresserad av släktforskning men alltid dratt mig för att göra ett dna-test och slätforska tänk om man får reda på att man är släkt med Hitler i rakt nedstigande led eller nån annan obehaglig överraskning tex att ens föräldrar inte är ens föräldrar eller att ens syskon inte är ens syskon osv.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Har alltid varit smått intresserad av släktforskning men alltid dratt mig för att göra ett dna-test och slätforska tänk om man får reda på att man är släkt med Hitler i rakt nedstigande led eller nån annan obehaglig överraskning tex att ens föräldrar inte är ens föräldrar eller att ens syskon inte är ens syskon osv.
Dängrot, jag är din farsa!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Man hade annars kunnat göra en "far och dotter"-dag, där det faktiskt gick ut på att utforska nya saker. Gör en lista för ett halvår - en aktivitet per vecka och sedan bara gå in för att göra något tillsammans, snarare än att göra något för att det är kul. Är någon aktivitet rolig kan ni göra det fler gånger.
Ja, jag har en kompis som satt ihop en s.k. "bucket-list" med sin far (ingen är dödssjuk).
Det verkar vara ett rätt bra sätt att testa nya grejer. De har gått på derby, kollat på wrestling, bakat tårta och gjort blyinfattade mosaikfönster tillsammans.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Har alltid varit smått intresserad av släktforskning men alltid dratt mig för att göra ett dna-test och slätforska tänk om man får reda på att man är släkt med Hitler i rakt nedstigande led eller nån annan obehaglig överraskning tex att ens föräldrar inte är ens föräldrar eller att ens syskon inte är ens syskon osv.
Om du inte har dina rötter i Österrike (jag har alltså ingen aning om vem du är), så är det nog lugnt. Men det är absolut så att släktforskning med DNA kan innebära en del överraskningar. För de allra flesta (jag är med i flera FB-grupper om DNA-släktforskning) är det dock mest positivt. Därmed inte sagt att det är något som passar alla. Att släktforska med eller utan DNA-tester KAN vara som att öppna Pandoras ask. Det tycker jag att man ska vara ärlig nog att säga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Om du inte har dina rötter i Österrike (jag har alltså ingen aning om vem du är), så är det nog lugnt. Men det är absolut så att släktforskning med DNA kan innebära en del överraskningar. För de allra flesta (jag är med i flera FB-grupper om DNA-släktforskning) är det dock mest positivt. Därmed inte sagt att det är något som passar alla. Att släktforska med eller utan DNA-tester KAN vara som att öppna Pandoras ask. Det tycker jag att man ska vara ärlig nog att säga.
Rakt nedstigande led kan man vara ganska lugn på att undvika oavsett var ens föräldrar kommer ifrån... ;)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Om att måla och eventuellt spela med miniatyrer låter som en intressant möjlighet så finns det gott om historiska miniatyrer med tillhörande spel om fantasy och science fiction inte faller i smaken. Historiska miniatyrer är dessutom mycket billigare än Games Workshop.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du inte har dina rötter i Österrike (jag har alltså ingen aning om vem du är), så är det nog lugnt. Men det är absolut så att släktforskning med DNA kan innebära en del överraskningar. För de allra flesta (jag är med i flera FB-grupper om DNA-släktforskning) är det dock mest positivt. Därmed inte sagt att det är något som passar alla. Att släktforska med eller utan DNA-tester KAN vara som att öppna Pandoras ask. Det tycker jag att man ska vara ärlig nog att säga.
Ja alltså Hitler var ju en överdrift to make a point att det är som du säger Pandoras ask och man kan få massa obehagliga överraskningar genom Dna-tester . Jag såg nån dokumentär om just det och det var med nån kvinna som i vuxen ålder fick reda på genom DNA-test att hennes far inte var den man hon kallat pappa en annan person fick reda på när hens fader gick bort att hen hade syskon ifrån faderns tidigare äktenskap men att fadern aldrig berättat att han varken varit gift eller hade barn sen innan. Dont dig to greedly and to deep

Jag har för övrigt mina rötter i fennoskandien
 
Top