Ny hobby sökes

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag har någon sorts djävla januari blues av olika anledningar och både jag och äldsta dottern (17 år) är nästan desperat i behov av en ny hobby. Det skulle vara kul om vi kunde dela den, men vi är ganska olika.

Jag är fullblodsnörd, samlare, hyfsat fet och väldigt lat. Jag ogillar det mesta som har med utomhuset att göra om det inte är sommar och/eller soligt. Jag har rätt dålig syn och kass finmotorik så det mesta i pysselväg är utmanande. Jag gillar saker som man kan gå djup djup in i utan att det är alltför tungt.

Min dotter är begåvad, lite introvert, inte lat men ganska svårmotiverad och är egentligen inte direkt sugen på att utforska nya saker. Hon är dock nyfiken och vetgirig och gillar till exempel att lyssna på P3 dokumentär, P3 historia, creepypodden etc. Hon gillar inte nörd/fantasy-grejor men är ändå förtjust i Harry Potter. Hon är även konstnärlig men har tappat intresset för det. Hon är även mer aktiv än jag och gillar att styrketräna och gå rätt rejäla promenader, gärna i skogen.

Jag tror vi vill ha hobbys som går att göra inomhus eller eventuellt i garaget. Vi vill inte träffa andra i någon högre utsträckning för tillfället. Däremot kan det vara en bra grej om det skulle finnas något trevligt community runt hobbyn och om man rent av skulle kunna träffa folk senare när man är varm i kläderna och pesten slutat härja.

Jag vet att rollspel är ett rätt naturligt svar men dottern är inte intresserad och jag har tappat rätt mycket sugen för det efter två år på "hemmakontoret".

Alla tips mottages tacksamt!

Liten edit: Missade en sak. Det är bra om hobbyn är lätt att plocka fram och plocka ned då vi bor lite halvtrångt med katt och därmed har problem med att ha saker framme. Därtill så har både jag och dottern klent med tid då vi jobbar/pluggar en del så om det går att utöva på 20-30 min så är det väldigt positivt.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Måla figurer? Det är avslappnande och man målar i princip illusioner. Om ni spelar brädspel har ni säkert figurer att måla. Tror jag lagt fler timmar på att kolla på miniatyrmålar-videor än att faktiskt måla.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Flyg drönare. Det finns enkla/billiga modeller att börja med inomhus. Med eller utan FPS-goggels. Sedan kan man uppgradera till utomhusmodeller, flyga tävlingar och/eller spela in coola trickfilmer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Gillar hon öl? Att brygga är kul och har ett community.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Dålig syn och kass finmotorik gör nog målning till fel hobby. Jag har samma egenskaper fö.

Däremot finns det ju många brädspel som funkar på två, både lätta och tunga. Coulombia Games block wargames är grymt bra, t ex. The Gamers har en hel radda krigsspel för två, från öl-och-chips till krigsspelens Rolls Royce.

Frimärken?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En av mina stora hobbys förutom rollspel är att nysta i Palmemordet, läst en massa böcker, artiklar, lyssnat på poddar etc. Det är riktigt spännande och det är intressant att bolla teorier om vem eller vilka som kan ha legat bakom. Man behöver inte gå ut för att pyssla med det och det sammanfaller ju med dotterns vetgiriga intresse för bland annat P3's dokumentärer. Tänk om ni lyckas lösa mordet ihop!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Drönare är ett bra förslag, eller radiostyrt mer generellt. Det är lätt att sätta igång, är praktiskt snarare än teoretiskt, går sönder lagom mycket, och erbjuder en massa möjligheter att uppgradera eller byta saker så att det ofta finns flera saker att göra.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Måla figurer? Det är avslappnande och man målar i princip illusioner. Om ni spelar brädspel har ni säkert figurer att måla. Tror jag lagt fler timmar på att kolla på miniatyrmålar-videor än att faktiskt måla.
Det är en jättebra ide. Jag får se om jag kan hitta några figurer som är stora nog att jag kan måla dem... :D
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Flyg drönare. Det finns enkla/billiga modeller att börja med inomhus. Med eller utan FPS-goggels. Sedan kan man uppgradera till utomhusmodeller, flyga tävlingar och/eller spela in coola trickfilmer.
Mycket intressant! Skall kolla på det, det låter kul. Tveksamt om det är dotterns tekopp, men vi får se!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag bygger Lego -- det finns många sofistikerade modeller för vuxna. Jag har problem med finmotoriken, men i legofallet drabbar detta endast små dekaler som ska klistras på rätt ställe. Då ber jag en av mina döttrar om hjälp.
Mycket bra ide, men det faller dessvärre lite på min edit i OP; Vi har ingen bordsyta, katt och behöver troligen hobby:a oss i kortare intervaller pga. arbetslast (och troliga bokstäver).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det är en jättebra ide. Jag får se om jag kan hitta några figurer som är stora nog att jag kan måla dem... :D
Jag fick bra råd i denna tråd om att komma igång och glazing-videon som Max Raven länkade är min bibel numera.

Har dock inte hunnit måla något på sistone då jag renoverar huset.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Lite dyrt kanske, men modulär synth-musik?

Jag kom hit för att tipsa om modularsynthar som hobby. 🙃

Nuförtiden har Behringer ett antal instegsmodeller med synthar som går att patcha ihop, utan att det behöver bli så jättedyrt. Om det är mycket pengar eller ej är väl högst individuellt, nog med grejer för två personer att kunna härja samtidigt och göra blip-blop-musik skulle jag nog räkna med 5-10 tusen. Allt går att skaffa begagnat om man vill komma undan lite billigare, och begnatvärdet håller sig rätt hyfsat skulle jag säga, iaf jämfört med många andra hobbies. Det finns gratis mjukvarulösningar att köra på dator om man vill testa lite försiktigt utan att investera ner sig i träsket direkt.

Bara att surfa Ebay, musikhandlare och YouTube och drömma som sitt kommande system är en hobby i sig.

(Fördel syntar är att det funkar rätt bra med dålig motorik också, slår man igång arpeggiatorn så spelar den tonerna själv och håller takten, bara att vrida på rattarna och nicka gillande.)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det är en jättebra ide. Jag får se om jag kan hitta några figurer som är stora nog att jag kan måla dem... :D
Om ni bestämmer er för figurmålning så kan jag verkligen rekommendera att skaffa en förstoringsglas-lampa med bra ljus. Det var en game-changer för mig.

Dålig finmotorik är ju svårare men det finns ju större modeller och även tekniker som inte kräver lika mycket precision. Drybrushing när det görs rätt är underskattat. Jag har fastnat för en teknik som innebär att man gör en underpainting med drybrush i gråskala och sedan använder delvis transparenta glazes och washes för färgläggningen. Kräver väldigt mycket mindre detaljprecision och kan se fantastiskt ut.

Sorry för nednördningen!
 
Top