Ny handgjord karta - Till Hombrew Daggerheart Kampanj - Aldr

heliophobia

Industridesigner, Kartillustratör & 3D-Modellör
Tjena! Detta är en karta för min nya kampanjvärld Aldr. Det är ett homebrew jag skapat till min West Marches grupp som har plockat upp Daggerheart. Vi är ca 15 spelare hittills, och varje session bokas in beroende på min (SL) kalender där jag släpper ett datum, och första 5-6 personer som reagerar blir inbokade. Varje session är sin egna One-Shot som ska göras klart vid slutet av spelkvällen. Sen finns det såklart en större Metaplot som gömmer sig i bakgrunden, och handlingar har konsekvenser för alla spelare i världen.

Kartan är först ritad för hand, sedan förfinad i illustrator, och sedan vidareutvecklad med detalj i Inkarnate.

Vad tycker ni är de främsta aspekterna för en bra värld / karta? Detta är en work in progress, och kommer uppdatera världen efter-som. Just nu befinner sig spelarna i Woodlands of Haldr, i den lilla skogsbyn Kvell som livnär sig timmerhuggning, sågverk intill forsarna som slingrar sig genom skogen, och självklart jakt.

Har inte satt alla detaljer för varje stad/plats ännu, utan försöker skriva lite om en plats varje söndagsmorgon med en varm kopp kaffe. Kom gärna med idéer om ni ser något namn som kanske lockar fram en idé eller två!

Aldr (1).jpg

Jag brukar gilla när den är inzoomad nog att man inte får med allt, då kan man ha pilar om vad som finns åt olika håll där det kan komma köpmän och plundrare från, platser ingen besökt direkt men som varor tar sig från med många mellanhänder.

Sen vill jag fritt citera dungeon world ”draw maps leave blanks” dvs att ha ojämn detaljnivå i hur saker beskrivs, syftet här är att kunna klämma in saker i närheten som alltid funnits där men man bara hade inte koll på det tidigare.

Otrolig karta, superimponerad!
Sen kan jag bara hålla med @lijat - var försiktig med hur mycket du förbereder, lämna många tomma ytor som får växa fram organiskt under kampanjen. Föreställer mig att det är extra viktigt i en West Marches-kampanj.

Och igen: fantastisk karta, hade lätt velat höra mer om hur kampanjen går!

Wow va snyggt! Bra jobbat!
Måste fråga, varför blev det anglobetonade namn istället för svenskklingande namn på kartan? Jag säger inte att det ena eller det andra är mer rätt.

Wow va snyggt! Bra jobbat!
Måste fråga, varför blev det anglobetonade namn istället för svenskklingande namn på kartan? Jag säger inte att det ena eller det andra är mer rätt.
Spelarna i gruppen är en blandning mellan svenskar och icke (amerikaner, tyskar, britter osv från jobbet), så vi spelar för det mesta på engelska, men händer ibland att vissa spelkvällar endast är på svenska om det är de spelarna som bokas in. Jag ville fortfarande hinta om en nordisk touch, men fortfarande få in en del namn på engelska så alla får en familiär connection till kartan och världen! Så namnen blev en blandning av inspiration från Sagan om Ringen, Trudvang, Game of Thrones etc. En mix av nordisk mytologi möter engelskan, typ!

Spelarna i gruppen är en blandning mellan svenskar och icke (amerikaner, tyskar, britter osv från jobbet), så vi spelar för det mesta på engelska, men händer ibland att vissa spelkvällar endast är på svenska om det är de spelarna som bokas in. Jag ville fortfarande hinta om en nordisk touch, men fortfarande få in en del namn på engelska så alla får en familiär connection till kartan och världen! Så namnen blev en blandning av inspiration från Sagan om Ringen, Trudvang, Game of Thrones etc. En mix av nordisk mytologi möter engelskan, typ!
Ah då förstår jag och det låter fullt rimligt. Riktigt roligt att få se din karta. Aldr...är det en vink till åkattraktionen Balder?

Back