Ny-gammalt teoriförsök 😅

Fått för mig att det inlägget varit rätt tongivande i vissa delar av OSR-rörelsen, men det kanske är ett annat jag tänker på? Questing Beast har också en video om det, vill jag minnas!

Jag tycker det verkar finnas spelstilar som speglar världsliga ideologier också. Men det kanske snarare är som folk med starka preferenser tenderar att välja vissa av dessa proceduriella/strukturella stilar.

Såg denna via annan kanal:

... Och tyckte att den var lite gullig 😍 Och bitvis helt uppåt väggarna! Kanske får ni samma glädje som jag, vad tycker ni, finns det något här av värde?
Det mest spännande med den här typen av taxonomier är väl ändå att jag tror de flesta rollspelares instinkt är att inte hålla med. Sen varierar det nog vad de inte håller med om, men med hålls inte.

Fått för mig att det inlägget varit rätt tongivande i vissa delar av OSR-rörelsen, men det kanske är ett annat jag tänker på? Questing Beast har också en video om det, vill jag minnas!

Jag gissar att du blandar ihop det med något annat inlägg. Det länkade inlägget är från 2021. Då var OSR etablerat sedan länge. Jag har även sett att antal olika inlägg, både äldre och nyare, som försöker definiera eller omdefiniera OSR, i huvudsak genom att ställa OSR i relation till andra sätt att spela.

Det mest spännande med den här typen av taxonomier är väl ändå att jag tror de flesta rollspelares instinkt är att inte hålla med. Sen varierar det nog vad de inte håller med om, men med hålls inte.

Absolut! Det känns som att den globala rollspelscommunityn utvecklats en del sedan det sena 00-talet. Det görs numera få försök att skapa en teoretisk modell som täcker allt. Vid det här laget är det väl uppenbart att en sådan modell måste ackompanjeras av så många tillägg och undantag att den förlorar nästan hela sin användbarhet.

Desto mer användbart är enskilda termer som gör det lättare att förstå vad folk pratar om. Tex ”socialt kontrakt”.
Ibland fastnar diskussioner på dessa termers exakta definition men tror att de hjälper mer än stjälper.

Intressant läsning. En text med lite "dubbel personlighet" då den varvar vardagsspråk och lite slang med akadmiska termer (flera som jag känner igen men inte vet vad de egentligen innebär).

Lite förvånad att Nordic Larp fick en helt egen kategori.

Alltnog, intressant som sagt. Jag tar fasta på att han säger att ingen rollspelare är exakt placerad i en av dessa kategorier, utan är en mix av olika kategorier. Så det handlar inte, såvitt jag förstår det, om att säga "de här rollspelarna finns det" utan "de här rollspelsstilarna finns och man mixar de som man vill, ofta utan att tänka så mycket på hur och varför."

Såg att en wrnu:are lämnat en kommentar redan då det begav sig ... :D

Ni har två kor. Ni dödar båda för XP, så ni kan bygga en armé.

Ni har två kor. De tillhör baron MacGuffin och ni måste eskortera dem till MacGuffins herrgård.

Ni har två kor. Ni formar ett band med dem båda och gråter när ni tvingas äta dem för att undvika svält.

Ni har två kor. De ska [slår tärning] förstöra [slår tärning] en artefakt [slår tärning] vid gränsen till [slår tärning] era fienders rike.

Ni har två kor. De följer med ner i grottan där ni dör.

Ni har två kor. De tillhör baron MacGuffin, som visar sig vara er kusin. Ni bör eskortera dem till MacGuffins herrgård.

Ni har två kor. Ni dödar båda för XP, så ni kan bygga en armé.

Ni har två kor. De tillhör baron MacGuffin och ni måste eskortera dem till MacGuffins herrgård.

Ni har två kor. Ni formar ett band med dem båda och gråter när ni tvingas äta dem för att undvika svält.

Ni har två kor. De ska [slår tärning] förstöra [slår tärning] en artefakt [slår tärning] vid gränsen till [slår tärning] era fienders rike.

Ni har två kor. De följer med ner i grottan där ni dör.

Ni har två kor. De tillhör baron MacGuffin, som visar sig vara er kusin. Ni bör eskortera dem till MacGuffins herrgård.

Jag gillar sådana här anslag att försöka analysera och teoritisera vad som pågår kulturellt inom rollspelandet, hur rollspel fungerar och vad det innebär.

Så länge man läser, tar till sig det och förstår vad den här typen av texter är för något, att det är summan av en persons observationer, analyser och slutsatser, inte någon vetenskaplig studie eller något som man nödvändigtvis måste "hålla med om" eller "inte hålla med om", utan snarare ett perspektiv man kan förstå och lins att se saker igenom, att använda när det funkar och inte använda när det inte funkar.

Vad jag har lite svårare att förstå är varför man så forcerat måste tycka det är roligt eller "gulligt" att folk försöker formulera sina tankar och analyser av hobbyn/fenomenet, eller varför man vill ställa krav på vetenskaplighet. Det enda jag kan föreställa mig att det leder till är att avskräcka folk från att ens försöka ta analytiska grepp och utveckla sina egna tankar (och genom att sprida dem bidra till att andra kan utveckla sina, exempelvis genom att utveckla kritik av saker man inte håller med om).

Nu var det tio tusen år sedan jag läste på om "the big model" och GSM-teori, men det var väl också i grunden högst ovetenskapligt och i stor utsträckning "en/ett par personer skjuter från höften och bygger ett teoretiskt ramverk på vibes".

Precis som detta också är, och säga vad man vill om GSM men det har gett upphov till väldigt mycket intressanta diskussioner och utvecklat och fördjupat förståelse för speldesign och spelande ändå.

Back