Nekromanti Ny Fummelregel.

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har speltestat en ny fummelregel som är enkel å fungerar bra.
Problemet med orginal reglerna är att även ofarliga handlingar kan få katastrofala följder om svårigheten är tillräckligt hög pga utmattning mm.

För att inte använda sig av "hjälte regler" å köra med att minst 3 tärningar måste visa sexor (som säkert många testat), så kan man istället rationalisera bort den delen helt å hållet.

Husregel Fummel: Om det totala resultatet på ett FV slag överstiger DUBBLA FV eller mer så är det ett fummel.

Ett perfekt slag är fortfarande som vanligt. Att alla tärningar utom en skall utfalla med ETTOR.

På detta sätt så får man en FV relaterad fummelchans. Efter som det handlar om ett OB system så är det fortfarande farligt att använda sig av många tärningar (dvs något med stor svårighet), men en hyfsat skicklig yrkesman kan försöka sig på relativt svåra saker utan att riskera de extrema konsekvenser som ett fummel kan medföra, dessutom slipper man sattyget med automatiska misslyckanden, bara för att två tärningar utfaller med sexor.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Verkar enkelt och bra

Mitt rent spontana första intryck är att jag gillar det. Det verkar enkelt och bra. Jag har länge stört mig på fummelreglerna för just skickliga utövare.

Men vi får väl se om någon forumräv påvisar någon hake snart... :gremwink:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Så, om man har FV5, för att man är nybörjare så är det ganska jätteenkelt att fummla med till ock med två tärningar..? Det blir ganska enormt lätt att fummla med tre täningar när man har lågt FV då och det känns inte heller helt rätt... Tycker inte jag iallafall, visst är det en bra tanke att folk som är superduktiga på något inte ska fummla så ofta...

Men dom som har lågt FV, säg att jag precis lärt mig växtlära och ska koka ihop en enkel helande dryck... Får slå två tärningar mot mitt FV5 och slår 5, 6... Och sedan när man slår om 6an så får man t.ex. 4 och 2... Alltså 11 sammanlagt, och så kokar man ihop en dödligt häxbrygd och istället för att lindra smärta blir den som dricker det förgiftad...

Tanken är bra, men i vissa fall blir det ju nästan lättare att fummla... T.ex. med två tärningar, där behödes det tidigare att båda tärningarna skulle bli 6... Nu räcker det med en 6a och tillräckligt lågt FV...

dessutom slipper man sattyget med automatiska misslyckanden, bara för att två tärningar utfaller med sexor.
Man misslyckas väl inte automatiskt för att två tärningar utfaller med 6..? Om det skulle vara så har jag missat det totalt...
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Angående "sattyget med automatiska misslyckanden" så undrar jag hur det kommer sig att jag så ofta ser det på forumet?

Spelar ni inte EON 3? Då är det ju inget automatiskt misslyckande, oavsett hur många sexor du rullar - bara "fummelchans". Du kan tillochmed lyckas.

Med EON 3s regler så är inte problemet lika stort längre. Så länge du inte har massor med tärningar, så fumlar du sällan om du är skicklig. (15+ i skicklighet)

Jag har inte böckerna i närheten, men är det inte så att det krävs 3 sexor för att fumla så illa så att man behöver slå på fummeltabell? Vid två sexor så tappar du väl bara initiativet, eller hur det nu är? Eller jag tänker jag på en av myriaden husregler.. :gremconfused:
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Det fanns väl inga automatiska misslyckanden i Eon 2 heller eller? Sen så måste jag helt ha missat den där regeln med tre sexor, vi har alltid kört med att man måste slå på fummeltabellen om man fummlar med mer än fyra i effekt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Lite av tanken med tre sexor för fummeltabell (åtminstone det argument jag använde mig av under utvecklingen) är att det är lite väl oeonskt att räkna effekt för att avgöra om ett fumlat slag leder till fummeltabell. För er som inte minns så var regeln i Eon I & II att fummel med negativ effekt 1-3 gav initiativförlust och värre negativ effekt gav fummeltabell. Sen så var det lite väl mycket fummeltabell i gamla Eon.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
De nya fummelreglerna (Eon 3) säger att man endast fumlar om
1. Två tärningar utfaller med 6 på det första slaget.
2. Man slår över FV i färdigheten med slaget.

Om man slår under sitt FV så lyckas man, så det är inga automatiska misslyckanden. Att räkna dubbla FV känns lite väl överdrivet, har man 15 så ska man slå över 30... Det kräver mycket otur eller många tärningar.

Kan också tillägga att det krävs att man slår under sitt FV för att lyckas perfekt med en handling, bortsett från att alla tärningar utom en måste utfalla med ettor. Slår man bara en tärning så är det perfekt om tärningen bli 1, 2 eller 3.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
jag kommer lungt att använda detta sätt när många tärningar används. kanske det gamla systemet ifall någon med låg FV gör något.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
En person med FV 5 i att "Slå spik med hammare" KOMMER att slå slig på tummen ibland (fummel någon?). :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Helt fel, för att du ska fumla krävs att TVÅ eller FLER tärningar utfaller med sexor OCH att du slår över FV, det räcker inte med att 1 av två utfaller med sexa!

/Craygh, tycker att alla ska läsa regelboken :gremmad:
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Då det är husregeln som åsyftas och inte de officiella reglerna har han helrätt!

/ZaiToh - tycker det är dags att byta till en muntrare ton...
 
Top