Nekromanti Ny fråga.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Häromdagen funderade jag på om jag ska ta och höja tech-nivån i mitt kommande Max Max-inspirerade fantasyrollspel.
Höja den så att vapnen är ännu mer sofistikerade än tidigare, och liknande. Tycker ni att jag ska göra det, eller ska nivån hålla sig på 1600-talsstadiet?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag tror att det är nyttigt att ofta ställa sig frågan "varför" när man jobbar med sin rollisvärld och funderar på att införa nya grejer i världen. Ställ dig frågan: varför skulle det vara bra att höga den teknologiska nivån i världen. Fråga dig också: på vilket sätt kommer det att prägla äventyren, och viktigast av allt, är det rimligt att anta att världen förändras till följd av införandet av ny teknik. Till exempel, om man plötsligt inför krut i en traditionell fantasyvärld kommer detta med nödvändighet påverka både hur rustningar och försvarsanläggningar ser ut. Lycka till med beslutsfattandet.

- Targon, skrivare
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag vet inte riktigt vilken stämning spelet skall hålla, men om du skulle vilja berätta lite mer tror jag det vore lättare...
annars tycker jag att 1600-talet var en ganska intressant period.

Vilken Tech-nivå hade du tänkt dig? En slags blanding eller vad? Eller kanske bara ett snäpp högre...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag känner mig uråldrig ...

Gå genast att hyra videofilmerna (eller om de möjligen finns på dvd) Mad Max, The Roadwarrior och Mad Max Beyond Thunderdome.

Mel Gibson i sin genombrottsroll. Framtid. Elände. Hej-å-hå.

/Dante
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Som sagt skall spelet hålla en Mad Max-aktigt stuk, (eller snarare Fallout då jag inte tänker ha med några fordon, bara riddjur/ridmonster.) Eller jag kanske lägger in några enklare fordon ändå? Min fråga är inte om jag skall höja den nuvarande tech-nivåan (som är relativt låg), utan snarare om jag skall höja tech-nivån på förkrigstidens samhälle.

Vissa förkrigsreliker hade jag tänkt mig vara extra high-tech. Lite Alien-aktig teknologi, ungefär som Predator-vapen eller Palatsvakternas mundering från filmen "Stargate". Det kommer ju å andra sidan vara ganska sällsynt. Bara reliker från det gamla imperiet kommer att ha en sådan tech-nivå. Den nuvarande är lika låg som tidigare. Bryter det spelbalansen om nivåskillnaden blir alltför stor?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Jag känner mig uråldrig ...

Problemet är att de flästa videobutiker inte har Mad Max (den förtsa altså, inte The Road Warrior), ty den är ruskigt svår att få tag på...

//Kalle - Köpte sitt exemplar i London...
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Hur stor är spelvärlden? Har du tänkt på att desto bättre transporter det finns desto större värld bör du ha. I varje fall om fordonen går förflytta framåt utan större problem =)
Om man kan förflytta sig snabbt krymper världen...

>Bryter det spelbalansen om nivåskillnaden blir alltför stor?<

Det beror nog lite på...om det finns en bra anledning till att inte ägarna av dessa vapen tar över världen behöver det inte bryta spelbalansen. Sen måste du ju verkligen se till att det inte blir för mycket vapen. Dessutom bör du nog tänka på varför inte vapnen kopieras, men det antar jag du redan har?


"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
jag har tur [NT]

I min videobutik står det ett fin fint exemplar av vardera filmen... dock finns inte Omen 1 eller 2 *suck*
Fast dem har den ett par kilometer bort dock... länge leve videouthyrare som spar på en massa gamla klassiker.

// Jan
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
videobutiker (Ganska OT, eller?)

Precis. Det är ju klassikerna man vill åt när man går till videobutiken. Så är det iallafall för mig. Även om min video är kaputt, så jag går aldrig dit längre (buhuu...)

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

snotten

Veteran
Joined
24 Jul 2001
Messages
29
Location
Sweden - The land of Rpg's
Vafan!!??

Detta var den dummaste idén jag hört på länge.. mad max i fantasy vad i hela friden är det!? Jag såg även det där om att inte använda krut.. magisk energi? ahahahahah.. så jäkla dum idé.. Jag tror nog du inte ska göra rollspel om man kommer med såna idéer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vafan!!??

"Detta var den dummaste idén jag hört på länge.. mad max i fantasy vad i hela friden är det!? Jag såg även det där om att inte använda krut.. magisk energi? ahahahahah.. så jäkla dum idé.. Jag tror nog du inte ska göra rollspel om man kommer med såna idéer..."

Tja, folk sade detsamma om Skymningshem när jag presenterade den idén för fem år sedan. Likförbannat är Skymningshem i högsta grad spelbart, trots att det också är en slags "efter katastrofen"-fantasy (eller vad man nu ska kalla det).

Idéer kan låta totalt aspuckade vid första anblicken, så vänta tills (om) den är genomförd innan du avfärdar den så brutalt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top