Nekromanti Ny färdighet: Måleri

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vad säges om denna ytterst klipska idé?

En färdighet kallad "Måleri" med grundchansen (PSY+RÖR)/4 som mäter rollpersonens skicklighet i målandets ädla konst. Kom gärna med synpunkter.

/Marukusu, som anser att de estetiska färdigheterna i Eon är ofärdigutvecklade, och vill försköna Mundana blah, blah, blah..
 
Fine, men förklara då hur man fortfaraande KAN måla utan att ha gått i konstskola eller dylikt. Många konstnärer är ju helt självlärda inom målandets konst.

/Marukusu, som anser att Måleri BÖR ha grundchans då även chimpanser kan måla, bara de får en pensel...
 
Vad definierar du som "måla"? Att rent motoriskt fatta en pensel och dra lite streck klarar de flesta, kanske även chimpansen, men kan chimpansen verkligen försöka skapa ett motiv?

Sen ska man nog också betänka att i dagens samhälle så får de flesta barn möjligheten att testa att måla och teckna genom att de i tidig ålder förses med kritor och andra ritmaterial och uppmuntras att experimentera själva. Jag har lite svårt att se den fattige bonden lägga ut pengar på ritmaterial till sitt barn, t ex. Så, det där med att alla kan måla/teckna från början är nog en sanning med modifikation, däremot så kan man nog experimentera sig fram på egen väg, men det är ju sånt man använder sina valfria enheter till.

Att sätta Måleri som en Hantverksfärdighet är dessutom ett ypperligt val, det är egentligen först under renässansen som målande börjar bli en konstform, innan hade det ungefär samma status som andra hantverkare.

Mvh / Phelan
 
Måla= ett verb som jag klassifierar som "att uttrycka sina känslor genom att tekna eller att avbilda någon/någonting". Färdigheten Måla är alltså en jävligt bred färdighet, likt de flesta andra andra färdigheterna i Eon. Vill man så kan man ju specialisera "Måla" mot exempelvis <saker/företeelser/personer/konststilar>.
Dessutom så bör det tilläggas att Mundana inte är jorden, Mundana har aldrig varit jorden och Mundana kommer aldrig att bli jorden. Begrepp som "renässansen" kan, om ni ursäktar franskan, ta sig i brasan. Man kan inte säga att Mundanas generella utvecklingsnivå ligger på ett visst jordiskt årtal eller en viss jordisk tidsepok, då klyftorna mellan de teknologiska nivåerna skulle bli för höga även bland "I-länderna" (jämför Jargiens och Consabers flotta till exempel! Consaber ligger tamejfan nästan på 1700-tals nivå medens Jargien ligger på järnåldern med sina galärer...)

See what I mean, aye?

/Marukusu, som inte själv fattar vad fan han just skrev
 
Hantverksfärdigheten Målare finns ju redan. Det står iallafall att den även innefattar målningar och konstverk. Varför göra en ny färdighet? :gremconfused:

/Hjalle, vars tidigaste och ospelade rollpersons far, befälhavaren och trolldräparen Bjarnar Svartnäve, dog när han målade om ladugården och trillade ned från stegen :gremsmirk:
 
See what I mean, aye?

Nej, inte riktigt för jag ser inte vari argumentet för en baschans består?

För övrigt så har Neogames själva sagt att alla deras skeppstyper är möjliga från som senast motsvarande 1500- eller 1400-tal, gör en sökning kring när S&P kom ut får du se. Men visst, måleriet kan ha utvecklats mot att ses som konst, fast det är inte säkert.

Mvh / Phelan
 
Ny?

Ehhm, det där är väl ingen ny färdighet? Det finns ju redan en "Målare"-färdighet bland Hantverksfärdigheterna. Den har visserligen inte grundchans, men det har ingen av hantverksfärdigheterna... Och man kan ju lyckas med att måla vanliga väggar och sånt utan att ha någon färdighetschans (med Ob1T6 är ju 1-3 lyckat, även om färdigheten är 0).

/Emil
 
Är det egentligen inte så...

... att attributs baserade grundchanser i sig inte är något särskilt bra fenomen... I vilket fall inte att det är baserade på grundegenskaper... Personligen föredrar jag NeoTechs 5 i alla färdigheter man borde kunna prestera något med trotts att man aldrig provat förut...

Personligen hade jag tyckt att det var bättre om grundegenskaperna satte en gräns på hur bra man kan bli i en färdighet alternativt att den påverkade chansen att höja en färdighet vid förbättringsslag
 
Re: Är det egentligen inte så...

Det handlar väl om vad man har fallenhet för? Sen om kopplingen styrande grundegenskap och färdigheten ska representeras av grundchans beroende på grundegenskapen, om det ska bli lättare att höja en färdighet man har naturlig fallenhet för eller ha ett tak för färdigheten baserad på grundegenskapen är ju alla olika sätt att representera denna koppling. Jag tycker väl att systemet för grundchanser är ok (men inte suveränt), fast det hade ju gärna varit så att fler grundegenskaper hade spelat roll, som det är nu är det väldigt lätt att se att om man vill opta och spara enheter ska man ha hög RÖR och PSY. En del av de RÖR-baserade färdigheterna hade ju kunnat ha (STY+RÖR)/2 som grundchans, t ex Hoppa och Klättra.

Nåväl, det där får någon annan dra i, jag lär inte orka ändra i min nuvarande kampanj och nästa kommer ha både ett helt annat regelsystem och vara i en annan värld

Mvh / Phelan
 
Re: Ny?

(med Ob1T6 är ju 1-3 lyckat, även om färdigheten är 0).

Det är en regelsak jag aldrig tänkt på, så långt har vi aldrig använt reglerna om perfekta slag. I mitt tycke kan den kanske användas om hantverksfärdighet, men vid färdigheter som Flyga och Schamanism blir det lite problem. Någon som tycker annorlunda?
 
Re: Ny?

Jo. Som sagt.

Kanske man skulle gör en ny färdighet ändå. Bara för att man är mästare på att måla om verandan måste man inte vara nån Van Gogh. Färdigheten skulle nog heta Konstnär, Måleri är för likt Målare. Eventuellt kunde man låta Konstnä o Målare vara besläktade, som Vapenfärdigheterna. Isåfall skulle ett rätt stort antal andra Hantverksfärdigheter också vara besläktade, till exempel Smedfärdigheterna med varandra och Syfärdigheterna med varandra.

/Hjalle funderar...
 
Re: Ny?

Det är en regelsak jag aldrig tänkt på, så långt har vi aldrig använt reglerna om perfekta slag. I mitt tycke kan den kanske användas om hantverksfärdighet, men vid färdigheter som Flyga och Schamanism blir det lite problem. Någon som tycker annorlunda?

I vissa rollspel finns det en uppdelning mellan färdigheter som kräver träning och färdigheter som man kan använda utan träning. Eon har inget sådant system. Å andra sidan har man inte heller några krav på vem som kan bli magiker eller schaman - alla kan skaffa sig sådana färdigheter med valfria enheter.

Jag tycker inte det är något problem. Om rollpersonen kommer åt en bok med magiska formler och försöker använda den, utan att kunna magi, är det bara bra att det finns en liten chans för att lyckas i alla fall.

Stridskonster och sånt kan däremot vara ett problem. Men där man kan ju tolka reglerna som att man inte ens får skaffa sig stridskonsten till nivå 0 om man inte uppfyller kraven.

Så jag tycker det funkar som det gör. Men Neogames borde ändå tänka över om det är så här de vill ha systemet. Vet att de har planer på att ändra perfekt/fummel-reglerna till Eon III.

/Emil
 
Re: Ny?

Bara för att man är mästare på att måla om verandan måste man inte vara nån Van Gogh.

Jag tror det är något man får acceptera om man vill ha ett system med så breda färdigheter som i Eon. Den andra ytterligheten är (gamla, vet inte hur det är nu) DoD där det rådde enorm inflation på färdigheter, men å andra sidan var varje färdighet var ganska smal. Sen att DoD hade problemet att man fick för tok för lite poäng för att kunna bli en "normal" person är en direkt följd av att antalet färdigheter var alldeles för många....

/Emil
 
Resultat av hantverk

Det finns många hantverk där själva kypplandet i sig är en sak, resultatet en annan. Jag pratar om färdighet kontra estetisk begåvning.
Här är några exempel:
Vävare
Målare
Träsnidare
Stenhuggare
Graverare
Skräddare

I fallet stenhuggare/träsnidare är det färdigheten skulptör som avgör hur snygg en staty i sig blir. Jag tror att man kan utveckla det här så att man har en färdighet som avgör själva färdigheten, och sedan andra färdigheter som avgör resultatet. Ett exempel kunde vara att ha en färdighet: "konstframställning", eller något annat passande namn, som avgjorde hur FIN skapelsen blir. Färdigheten målare i sig avgör hur mycket man vet om färger, penslar, tekniker, underlag, etc, etc. Men utan framställningsfärdigheten kan man inte gör något tilltalande.

?
 
kvalité och estetik.

Vill du ha en estetikfärdighet då? Eller ska du ha en motfärdighet till varje hantverk

Stenhuggare och skulptör finns redan visseligen. Men ännu mer?

Bagare och Konditor

Slaktare och Köttdisksassistent

Mjölnare och Vithetsbekräftare

och så vidare...


/Ceram, tycker det finns många färdigheter redan.
 
Nej, det finns inget Gallerix i Eon

"Kanske man skulle gör en ny färdighet ändå. Bara för att man är mästare på att måla om verandan måste man inte vara nån Van Gogh. Färdigheten skulle nog heta Konstnär, Måleri är för likt Målare."

Rent praktiskt var det ingen skillnad under medeltiden. Det var samma typ som målade kyrkornas fresker som blandade färg och kladdade Falu Rödfärg på ladugårdarnas fasader, i den mån bönderna själva inte målade. Samma sak med bokskrivande: att plita tecken och illustrera dem med vackra kalligrafier var samma färdighet. Visst, det fanns några undantag som målade fantastiska målningar, men dessa var mer undantag än regel.

Och orsaken är ju förstås avsaknaden av en modern konsumtionsmarknad. Man fixar inte sina målningar på Gallerix, liksom. Man skaffar en målning av en mästare om man är snuskigt rik och endast på beställning. Eftersom snuskigt rika personer inte är så vanliga så får han inte sådär värst många uppdrag, så däremellan tvingas mästaren att göra något annat. Som till exempel att kladda Falu Rödfärg på ladugårdsväggarna.
 
Eftersom hantverksfärdigheterna är så...

generaliserade så blir det kanske en och samma färdighet. Bara för att en yrkesgrupp sysslade med allt inom området betyder ju inte det att färdigheterna är precis de samma, desutom handlar nog husmålning mer om erfarenhet än talang och erfarenhet som fresker och reliefer lär vara...
 
Re: Ny färdighet: Måleri [OT]

Det bör nämnas att på 1400-1500 talet fanns ett flertal konstnärer som exempelvis Michelangelo eller Leo da Vinci, och kolla bara i Consaber-boken på sjömannen i full 1700-talsmundering, med trekantig hatt och allt. Angående att det redan finns en målerifärdighet var en fet jävla miss av mig.
Sorry!

/Marukusu, den sataniskt envise, har skrivit.
 
Back
Top