Nekromanti Ny Errata uppe!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag har kollat i Symbaroums regelbok exakt en gång i mitt liv, för ca en timme sedan för att göra en rollperson, och upptäckte ett fel. Det felet rättas i den här erratan. I min erfarenhet är erratan alltså 100% korrekt, gd job :D
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
I avsnittet Rättelser:

Nyheter

Rustmästare och Skada
Svartkonst och Korruption
Begrepp mystiska krafter
Häxhammare
Strid med två vapen
Odöda och Korruption
Naturligt Vapen och Lönnstöt
Skräckslå och att backa
Dragoul och Beväpning

Utökad info:

Skyddshelgon
Daglönare

Övriga stycken är nästan alla omformulerade, men då med ungefär samma mening.

Återhämtning per strid/scen: informationen är inte ny, men formuleringen är en smula udda. Den verkar referera till föregående erratadokument snarare än själva erratan. Den säger "kan endast användas en gång". Som om erratan förtydligar och begränsar errata 1.0 än tar bort en begränsning från grundboken. Ursprungligen fick man nämligen bara använda Återhämtning en gång om dagen. Att då säga "endast" i "endast en gång per scen" känns felfokuserat - det överordnade borde vara "en gång per scen, inte enbart per dag", inte begränsningen "en gång per scen du skadades i, inte en gång per alla scener"!

Bokstavskombinationen i mig noterar med tillfredställelse att tidigare hade Ärketrollet inte samma trollskinn som övriga troll (utan trollhud). Samma bokstavskombination är dock besviken ändringen inte lyckades hela vägen: det saknas ett n i skinn.

Detta var vad jag kunde hitta i en snabb jämförelse mellan errata 1.0 och 2.0 vad avser Rättelse-sektionen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Sektionen Förtydliganden

Nytt:

Förhäxa och antal fiender
Helig Aura
Ärva Skada och Rustning

Stångverkan: tackar, jag är mycket nöjd (repetitionen har tagits bort :)


Vad har jag missat?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Överlag tycker jag den nya erratan är tydligare skriven och mer lättfattad. Hoppas det visar på en trend i framtida moduler. Tydlighet och pedagogik är viktigt i regler.
 

Katapraktoi

Veteran
Joined
4 Jul 2010
Messages
4
Location
Japan
Efter att ha sök på forumet är det här den enda tråden där förmågan "Skräckslå" omnämns, men inte kring det jag har en fundering kring:

Beskrivningen på s. 201 säger för Skräckslå "Varelsen kan slå skräck i en eller flera varelser som en fri handling." Sen när man kollar på de olika nivåernas handlingar så står alla som Aktiv. Ska jag utgå från att den fria handlingen är någon gammal sak som glömts bort att ta bort och att det verkligen ska vara Aktiva handlingar? Inget i endera av erratorna förklarar detta närmre.
 
Top