Nekromanti Ny Eon SL med några frågor

CalleL

Veteran
Jag är en nybliven Eon Spelledare och har många frågetecken.
För det första så har jag inte så stor lust att köpa några moduler (specielt monsntermodulen), går det att köra utan dem?
Kan man använda fantasin för att skapa egna varelse och använda varlelser som kommer med äventyr eller blir det lätt flummigt då?

Och så några frågor om äventyr.
Har ni något bra "Start äventyr" för en grupp på 2-3 pers?
Ett äventyr någon av er har skrvit skulle vara trevligt :gremlaugh:
Och vart ifrån får ni er insperation till att skriva äventyr?
Gärna tips på filmer, böcker eller någont text stycke

Kropotkin

Warrior
Det går att köra utan moduler, men jag skulle nog rekommendera att du köper någon modul som närmare beskriver en del av världen, såsom "Asharien & Soldarn", "Consaber" eller "Thalamur". Utöver det är det inte alls nödvändigt med fler böcker. Själv kan jag inte låta bli.

På neogames hemsida finns det två gratisäventyr. Armandes testamente (utspelas i Asharien och soldarn) och Skaldens färd (i Consaber). Har endast spellett det första, som är intressant. Dock kräver den en del tankeverksamhet från spelarnas sidaoch inkluderar mycket resande (modul att rekommendera) som kan dra ner på takten om det inte hanteras rätt. Det finns en del andra äventyr på nätet, men jag tycker väldigt få håller någon kvalité att tala om...

CalleL

Veteran
det är klart att att det är bra med fakta om landet man är i :gremtongue:
något jag får köpa....
men angående äventyr så får ni gärna posta länkar till era egna äventyr och så vill jag fortfarande vete lite inserations källor som är bra
P.S tack för tipset Kroptkin men jag är lite för snål för :gremtongue:

Marukusu

Hero
Världens kanske erfarnaste Eon SL med några svar

"För det första så har jag inte så stor lust att köpa några moduler (specielt monsntermodulen), går det att köra utan dem?
Kan man använda fantasin för att skapa egna varelse och använda varlelser som kommer med äventyr eller blir det lätt flummigt då?"

Du måste ha alla moduler innan du spelleder någonting i Eon, annars jävlar...
Nä, skämt åsido så går egenkomponering alldeles utmärkt och är någonting som jag personligen föredrar framför en massa officiellt shit. Finn din egen väg och skapa därigenom ditt eget Mundana, slå dig fri från böckernas diktatur och låt din fantasi flöda!

"Har ni något bra "Start äventyr" för en grupp på 2-3 pers?"

Lider du av total brainfreeze så finns det en överdos av äventyr på hur många sidor som helst, jag rekommenderar gamla konventsäventyr men kan tyvärr inte bidra med någon länk.

Och vart ifrån får ni er insperation till att skriva äventyr?"

Bl.a. asiatiska och sovjetiska filmer (CCCP-filmer är grymt underskattade!) och andra rollspel (kolla in t.ex. Call of Cthulhu och Vampire för inspiration om du är lagd åt det lite mer "läskiga" hållet).

"Gärna tips på filmer, böcker eller någont text stycke"

Med risk för att låta tråkig: vilken film/bok/text som helst går att få in i Eon och Mundana med modifiering. Jag rekommenderar dock att du väljer att låta dig inspireras av källor som är okända för dina spelare, det kan lätt bli trist om du spelleder ett Star Wars-rippoff i Mundana när alla spelare redan vet att den svarte riddaren är huvudpersonens pappa och att de snart ska dra in i en djungel för att lära sig stridskonster av en uråldrig grön missla...

- Danne, bidrar.

k7e9

Hero
Om moduler:

I grundboken (spelledarens guide) finns det några monster samt en uppsättning med mänskliga motståndare... Det är inte många, men jag klarade mig på det ganska länge, typ ½ års spelande och nu när jag väl har monsterboken använder jag inte den så mycket, kanske ett eller ettpar monster var tredje speltillfälle...

Faktum är att jag använder monster ganska lite, då jag anser att möten med monster ska vara speciella och ovanliga... Dessutom är många monster farliga som fan, så möter man det för ofta så kommer man troligen dö...

Jag tycker att man klarar sig med Spelledarens Guide, ett bra tag iallafall...

Istället skulle jag rekomendera moduler som:
<ul type="square">
[*] Vapenmästaren, stridskonster går inte att fatta utan den och stridskonster är kul om man gillar sån't...
[*] Riddaren, om någon/några/alla i gruppen ska vara adliga och ha förläningar så är den underbar, är ingen riddare/adlig så skit i den...
[*] Aktuell landsmodul, eller Geografica Mundana (alternativt Atlas boxen)
[*] Religioner, utan den kommer religioner vara trist... E ingen troende, skit i den... [/list]

Jag vet att du inte ville ha så mycket moduler, men det var några tips iallafall... Jag tycker det funkar ok med bara grundreglerna... Men de flesta moduler är väldigt bra att ha om man tänkt spela en längre kampanj...

Om äventyr:

Jag spelleder till stor del saker jag hittat på själv, eller delvis åtminstånde...
Ofta använder jag äventyrsuppslag som finns i Eon-modulerna, andra gånger har jag läst en bra bok och snor lite story därifrån... Ibland spelleder jag äventyr (har spellet igenom Diamantäpplet och ett "lätt" modifierat Jarla-äventyr)...

Om du kollar in Neogames hemsida hittar du en del äventyr som går att ladda ner gratis, dom verkar ganska sjyssta... Inte läst dem i sin helhet dock... Sedan har du här på rollspel.nu ett äventyr som heter "där skuggorna ruva" som jag tror kan vara ett riktigt kul äventyr... http://www.rollspel.nu/pdf/Dar_skuggorna_ruva.pdf

Ibland snor man lite småsaker på olika ställen, ibland mycket... Diamantäpplet är ett ganska bra intro-äventyr också...

Kropotkin

Warrior
Ett äventyr

Jag har ett äventyr som aldrig riktigt genomfördes då rollpersonerna tvunget skulle klättra in i baronens borg för att kolla om några fanns där, trots att de redan var rätt säkra på att så inte var fallet och råkade ha ihjäl en vakt så att de fick fly. Det är gjort för två personer i min grupp, så det är en del referenser till detta. Det är meningen att en av rollpersonerna skall känna en av drängarna i äventyret, använd någon från rollpersonernas kontaktlista, eller stryk det. Det är inte en vital del av äventyret. Tanken bakom scenariot är att visa att allt inte kretsar runt rollpersonerna och deras uppdrag, annat händer också runt omkring dem. Alla som vill får självklart ta äventyret. Men om någon faktiskt genomför det, vore det roligt om ni sände ett meddelande om vad ni tyckte och hur det gick

CalleL

Veteran
Re: Världens kanske erfarnaste Eon SL med några svar

Hehe
"Du måste ha alla moduler innan du spelleder någonting i Eon, annars jävlar...
Nä, skämt åsido så går egenkomponering alldeles utmärkt och är någonting som jag personligen föredrar framför en massa officiellt shit. Finn din egen väg och skapa därigenom ditt eget Mundana, slå dig fri från böckernas diktatur och låt din fantasi flöda!"
Något jag håller med om till 100% tack för hjälpen å store Marukusu :gremlaugh:
nu ska jag bara köra ett färdigt äventyr och sedan börja skriva på ett eget.

Flurtis

Hero
Re: Regnsynd, Diamantäpplet.

Hur pass erfaren är spelarna i rollspel generallet, ett par bra äventyr för inte allt för kliptska och snabba spelare är Regnsynd som jag dock tycker saknar lite EON känsla. Regnsynd kan du beställa på neogames hemsida.

Diamant äpplet kan jag helt rekommendera som äventyr både till den erfarna gruppen och till den mindre erfarna gruppen.

Bägge äventyren är väldigt lätta att sätta sig in i och spelleda, rekommenderar dom varmt!

Moduler? nej det behöver man absolut inte ha men jag rekommenderar Ras modulerna och "Barbarer och Männsikofolk"

//Flurtis rekommenderar

Wickz

Veteran
Vet att du bill ha kampanjer vilket ajg itne riktigt akn ge dig då mina finns till 80% i huvudet så det skulle ge dig en jäkla massa jobb, kanske roligt men då blir det soma tt skriva ett eget.
Rekomnderar som övriga typ Geografica Mundana eller något liknande, det beror på vart du vill att allt utspelar sig.
Sen rekomenderar jag vapen mästaren, blir faktiskt enormt mycket roligare, men inget måste dock..

Inseprationen kommer ofta genom något tex råkade man se en film, hörde en saga eller bara fick en bra ide.
Jag fick en väldans amssa ider när jag såg "V för Vendetta" dock har inget äventyr blivit genomfört sedan dess så jag vet inte hur bra det skulle bli...

rekomenderar en titt på tokons tokar, har för mig att de ahr en del http://haltageten.antoria.org/tokonstokar/index.html

CalleL

Veteran
Re: Regnsynd, Diamantäpplet.

k tack för alla åsikter, anledningen backom modul frågan var att jag hade köpt En monster bok till ett rollsep som heter Mutant och vart grymt besviken på inehållet det skulle gå lika bra att spela utan.
Så jag ville veta om det var lika med EON att det gåt bara att spela utan modulerna.
´hur som hälst skulle Kropotkin maila det där äventyret till mig på Zert_ii@hotmail.com så skulle jag bli glad.

P.S finns det någon tråd där man kan posta sina egna äventyr?

Hjalle

Swashbuckler
Zonernas i förhållande till Mundanas

Enligt mig är Zonernas Zoologi många gånger bättre än Monster i Mundana, men om du inte gillar den förstnämnda boken så tror jag inte det innebär att du tycker ännu sämre om Monster i Mundana, tvärtom. De är uppbyggda på två olika sätt, där Eons monsterbok beskriver fler monster, lite mer direkta motståndarmonster och dessutom fokuserar helt på, ja, monster, medan Zonernas Zoologi juh beskriver lite andra sorters varelser också. Enligt mig är som sagt Zonernas Zoologi hästlängder bättre, Sveriges bästa monsterbok, men eftersom du inte gillar den kanske du är ute efter andra saker, saker som Monster i Mundana möjligen kan innehålla. Det vill säga, eftersom det är två mycket olika böcker så ska du nog inte utesluta ett köp av MiM för att Zonernas Zoologi var dålig. Det är lite som att inte köpa Eon, för att rollspelet Mutant sög byxa.

-Hjalle, redan muterad.

Hjalle

Swashbuckler
Äventyrspost

P.S finns det någon tråd där man kan posta sina egna äventyr?
Skapa en ny! Att posta egna äventyr brukar ses som mycket positivt här på Eonforumet, även om det inte finns någon speciell tråd för sånt. Den skulle lätt bli väldigt inaktiv. Har man ett äventyr, schläng upp det vettja!

-Hjalle, föredrar Tokons Tokar, förstås.

DesertRain

Hero
Jag SL:ade Eon utan moduler men började sedan köpa några lite då och då och det har gjort stämningen bra mycket bättre.
Men du skrev att du inte ville köpa muduler men jag rekomenderar landsmodulerna och Vapenmästaren, och möjligtvis Legender och Hemligheter
/Gustav the Great

P.S. det kan finnas bra äventyr på internet så det är bara att börja leta

Hartland

Warrior
Om du inte vill köpa moduler kanske de finns i ett närbeläget bibliotek. Rätt många av de större biblioteken har faktiskt rollspel till utlåning. Jag vet i alla fall att de finns här i umeå i vårt stadsbibliotek och i flera andra städer. Det är bara att leta.

/Hartland - köper moduler i alla fall.