Ny det varumärkesintrång?

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Vet ej om detta är rätt forum för detta inlägg men jag testar. Det är ju ändå Helmgast som ger oss Kult: Divinity Lost.

Till vardags arbetar jag i en bokhandel och döm om min förvåning när denna dyker upp då jag öppnar en kartong:

A7CB7162-096F-4860-8FB7-6325C52E0558.jpeg

Känns inte detta igen någonstans ifrån? Typsnittet. Fläckarna. Titeln. Ja, hela omslaget andas (mer eller mindre) rollspelet Kult. Det rör sig om L*ckberg och F*exeus senaste spänningsroman som åtminstone får mig att misstänka att det inkräktar lite på Kults grafiska profil (då som nu). Eller?

Är denna trycksak ett varumärkesintrång på IP:n (antingen hos Helmgast eller Paradox) och den grafiska profilen? Vad säger ni?

Tillägg: Vill inte lägga upp någon bild på hela omslaget då jag inte vet om det kosher att göra det. För att se hela; googla på författarna + Kult.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Frågan är ju om Kult ett registrerat varumärke? Hade faktiskt blivit lite förvånad om man kunde få ensamrätt på det. Den grafiska profilen lär det inte heller inkräkta på i juridisk bemärkelse – jag kan i alla fall inte se något som är rakt av stulet.

Men ja, jag reagerade också på titeln när jag såg den i Facebook-flödet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Frågan är ju om Kult ett registrerat varumärke? Hade faktiskt blivit lite förvånad om man kunde få ensamrätt på det. Den grafiska profilen lär det inte heller inkräkta på i juridisk bemärkelse – jag kan i alla fall inte se något som är rakt av stulet.

Men ja, jag reagerade också på titeln när jag såg den i Facebook-flödet.
Kult är ett registrerat varumärke. Finns flera registreringar av det ordet till och med - av olika företag för olika ändamål.
Inget av de registrerade användningsområdena verkar inkludera vanliga romaner dock.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Känns givet att läsa den här boken (som, givet författarnas track record, säkert är rätt banal) och ha som head canon att Kult-metaplotten gäller. Kan bli bra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det är ju onekligen så att om någon visade mig boken och höll handen över författarnamnen så skulle jag kunna tro att det var en ny upplaga av rollspelet. Men jag antar att Kult är ett så kort och vanligt ord att det är svårt att skydda det. (Och det är därför spel heter saker som Kult: Divinity Lost, Vampire: the Masquerade och Magic: the Gathering.)

(Det roligaste är ju biten om att ingen kan skydda dig när spelreglerna ändras.)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag tycker det vore coolt om ett framtida äventyr till Kult gjorde en metagrej av detta på nåt sätt.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Kul ändå att tänka sig att nya utgåvan av Kult har "när spelreglerna ändras kan ingen skydda dig" som tagline. Ut med PbtA och in med regler som straffar rollpersonerna vad de än gör.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Kul ändå att tänka sig att nya utgåvan av Kult har "när spelreglerna ändras kan ingen skydda dig" som tagline. Ut med PbtA och in med regler som straffar rollpersonerna vad de än gör.
Det borde vara slogan till Upproret i Münster. Där kan profeten göra tillkännagivanden som kan ändra spelreglerna.
 
Top