Ny dator, köpråd sökes

70talarn

Veteran
Datorn börjar bli seg, så det blir väl till att köpa ny snart, och eftersom det verkar finnas en hel del kompetens på området här tänkte jag be om lite köpråd.
Personligen använder jag dator väldigt sparsamt. Det enda jag egentligen behöver den till är bankärenden och jobbets tidrapportering. F.ö. så kollar jag några forum, nyheter om det hänt något stort, kollar mailen några gånger i veckan och använder ibland ordbehandlaren i Open Office. Frugan följer ibland någon Facebook-diskussion, och grabben kollar Youtube och Öppet arkiv någon gång i veckan.
Säger jag detta till den lokala datorhandlaren så ser han garanterat chansen att bli av med sin dammigaste skräpburk, som blir sirapsseg efter några "uppdateringar" (ni vet när man måste lära sig att klicka någon annanstans för att datorn ska göra exakt samma sak som den gjorde innan, dvs samma sak som datorer har gjort i 30 år - och 9 av 10 gånger lyckas den faktiskt också med detta, tack så mycket!) så den här gången tänkte jag vara lite förberedd och ta reda på vad som behövs för att datorn ska funka dugligt i åtminstone några år. Jag vet inte mycket om datorer, men klickar jag på "System" i Windows på min nuvarande burk så hittar jag följande uppgifter:
Lagring 238GB, Grafikkort 512 MB, Installerat RAM-minne 4 GB, Processor Intel(R) Celeron(R) N4500 @ 1,10GHz. Här står det även att jag kör Windows 11, men när jag kollade detta på någon nätsida så angav den att jag körde Windows 10, så fan vet.
Jag har Nortons antivirus med tillägget "Utilities ultimate". Det sistnämnda får jag köra varje dag (alltid efter att någon kikat på Facebook eller Youtube) för att komma över snigelhastighet.
Så nu undrar jag vad jag behöver för att köra ovanstående aktiviteter utan att behöva vänta, stirrandes på en snurrande pil stup i kvarten. Alla tips mottages tacksamt.

Jag har tyvärr dålig koll, men Macbook Air är snabba, smidiga och har lång batteritid. Min son köpte en laptop för 6000 kr från Asus, som han är väldigt nöjd med. Men du vill kanske ha en stationär?

Det finns gott om begagnade laptops från företag som är byggda i bra kvalitet med har lite äldre processorer. Kolla så att de kan köra win 11 och har minst 16gb internminne så borde de kunna göra standard saker i windows i flera år framöver. (om du inte vill haka på linuxtrenden på forumet)

Jag köpte en sådan här i våras som var bättre klassad i slitningsgrad

Ärligt, om du har extra slots för minne så släng in lite extra ram så klarar din dator sig säkert ett bra tag till för det lilla du använder det för.

Med bara 4 GB förstår jag att den är seg. Vad är det för märke och modell? Jag har två stycken 8 GB DDR4 SODIMM liggande sedan jag bytte ut RAM i en av mina datorer.

Tack för svaren!
Jag vet inte huruvida det finns extra slots. Märket är Asus och det är en laptop. På undersidan finns en etikett med diverse text bl.a. Model X515K , samt längre ner: X515KA-EJ075W (eventuellt EJO75W).

Det enda jag egentligen behöver den till är bankärenden och jobbets tidrapportering. F.ö. så kollar jag några forum, nyheter om det hänt något stort, kollar mailen några gånger i veckan och använder ibland ordbehandlaren i Open Office. Frugan följer ibland någon Facebook-diskussion, och grabben kollar Youtube och Öppet arkiv någon gång i veckan.
Köp en Chromebook. Känn och kläm i butiken att tangentbord, touchpad och skärm känns ok.

(om du sedan vill kan du jämföra med en MacBook Air och tycker att du verkar få bättre valuta för pengarna med en MacBook Air så kör på det)

Installerat RAM-minne 4 GB, Processor Intel(R) Celeron(R) N4500 @ 1,10GHz.
Nej... det är för dåligt idag. Det finns en annan tråd om "hjälp mig med Linux".
Din gamla dator kan antagligen fungera för det du behöver om du installerar Lubuntu på den (Linux, Ubuntu, LXQt).
Men om du inte alls är bekant med det, så skulle jag föreslå att du först köper en ny dator, och när den nya datorn funkar, så kan du prova att installera Lubuntu på den gamla.

Ok, så vad ska jag fråga om i affären då? Ska jag ha 8GB, 16, eller mer? Är det något annat som är viktigt?
Jag lägger gärna lite extra om det innebär mindre problem och att jag slipper byta så ofta. Samtidigt ska vi köpa hus så vi bränner ju inte pengar i onödan.

Ok, så vad ska jag fråga om i affären då? Ska jag ha 8GB, 16, eller mer? Är det något annat som är viktigt?
Jag lägger gärna lite extra om det innebär mindre problem och att jag slipper byta så ofta. Samtidigt ska vi köpa hus så vi bränner ju inte pengar i onödan.
8 GB är en stor förbättring. (80%)
16 GB är hela vägen (99%)
Mer än 16 GB är helt bortkastat.

Om du kör väldigt många browser tabs kan du behöva mycket minne... men om du ska köpa hus så kanske det är bättre att prova att stänga dina tabs först (eller rent av stänga program, och stänga av autostrart på sånt som startar i onödan - Spotify kanske) :)

Det du ska fundera på är att du förlänger datorns liv några år, med mer minne, kanske (troligtvis).
Men det är ändå en "investering" som du har nytta av en kortare tid, än om du köper en ny dator.

Jag menar, om du skulle köpa en ny Chromebook för 7000kr och använda den i 7 år, så blir det 1000kr/år.
Om du betalar 1000kr för att uppgradera minnet på din dator, och du får ut 1 extra år ur den, så blir det också 1000kr/år.
Det var bara ett räkneexempel. Du kanske tappar din dator i havet efter nyår, och då är det bättre att tappa den gamla datorn.
Även om en Chromebook kan fungera i 7 år, så kan den också gå sönder 1 dag efter att all garanti och konsumentskydd upphört.

Köp en Chromebook. Känn och kläm i butiken att tangentbord, touchpad och skärm känns ok.
Det här låter rätt. Med den minimala användningen vill du ha något som klarar webb och är så lättviktigt det går.

Oklar på vad för RAM man behöver, men man sparar väl knappast något på att gå under 16, om det ens erbjuds?

Ett annat alternativ sidledes är att köpa en billig tablet i stället.

Tack för svaren!
Jag vet inte huruvida det finns extra slots. Märket är Asus och det är en laptop. På undersidan finns en etikett med diverse text bl.a. Model X515K , samt längre ner: X515KA-EJ075W (eventuellt EJO75W).
Okej. En ASUS VivoBook X515 tycks ha 4 GB RAM fast monterat på moderkortet och en ledig slot (DDR4 SODIMM) för uppgradering. Så om du får en 8 GB modul av mig, kommer du att ha 12 GB i burken.

Fast jag misstänker att du inte är helt bekväm med att öppna upp din laptop och göra operationen själv? Eller?

Edit: Efter att ha undersökt de olika varianterna på ASUS VivoBook X515 noggrannare, verkar det som om X515KA inte har den där extra sloten. Åtminstone är det högst tveksamt om den finns på X515KA. Då får det nog bli en ny dator ändå.

Last edited:
Oklar på vad för RAM man behöver, men man sparar väl knappast något på att gå under 16, om det ens erbjuds?
Jag kollade nya datorer nu i veckan, för att min fru behövde en ny och det incidentally råkade vara black week. Så kollade Kompletts black week-rea och såg att deras billigaste dator där såldes med 4 gb ram och Windows 11.

Jag avstod från att köpa den.

Okej. En ASUS VivoBook X515 tycks ha 4 GB RAM fast monterat på moderkortet och en ledig slot (DDR4 SODIMM) för uppgradering. Så om du får en 8 GB modul av mig, kommer du att ha 12 GB i burken.

Fast jag misstänker att du inte är helt bekväm med att öppna upp din laptop och göra operationen själv? Eller?
Jag tackar för erbjudandet. Jag har inte gjort eljobb på väldigt länge, och både syn och precision har blivit mycket sämre sista åren. För 20-25 år sen brukade jag ta slängda datorer ur brf:ens soprum, och med telefonsupprt från datorkunniga polare lyckades jag bygga ihop ett par fungerande burkar. Iofs hade jag aldrig internet hemma på den tiden, utan använde mest ordbehandlaren och ritprogram (vilka också tillhandahölls av kunniga polare), men de funkade i många år.
Hur som helst så blir det en ny dator, så jag gör inget med denna tills en ny är på plats, men det kan ju vara värt ett försök att hålla liv i denna som backup sen.
När jag ändå har chansen att fråga folk som vet så undrar jag vad man egentligen behöver i form av antivirus och sånt som Norton Utilities? Jag skaffade N.U. för att kunna "rensa registret" vilket uppenbarligen gjorde datorn tillfälligt snabbare. Med tiden blir N.U. dock dyrare samtidigt som uppdateringar gör att jag nu måste klicka c:a 15ggr under några minuter för att N.U. ska göra samma saker som det tidigare gjorde med 3 klick på 30 sekunder. Jag fick även pröjsa för ett särskilt program för att uppdatera drivrutiner, Norton Driver Updater, och jag misstänker att de bara kommer att mjölka oss ointresserade på så mycket pengar de kan komma undan med.
Angående priset så är det inte så kritiskt. Det är inte så att vi står och faller beroende på några tusenlappar hit eller dit. Jag betalar hellre lite mer i lokala Elonbutiken än att handla från nätbutiker.
7000 för en dator som funkar i 7 år låter helt otroligt bra i mina öron. 4 år är nog det längsta vi har haft samma dator, möjligen 5.

Last edited:
Jag tänkte också köpa ny dator nu i black week-svängarna, men tbh verkar rabatterna helt utebli. Det är de vanliga prisnedsättningen men med en liten "Black Friday" blippa på.

Får se om det ticker ned imorgong på faktiska black friday.

Tänker fö följa rådet ovan och leka linux på min gamla burk (en rostig gammal asus zenbook som inte klarar att uppdatera windows längre)

Jag trodde black friday var förra fredagen... det går fort i hockey när man inte är med.

Ny datorn med Win 11 med 4GB RAM låter som bedrägeri.
Snacka om att skaffa sig en missnöjd kund.

En bärbar Mac håller ofta 7 år eller med, med supportat OS och allt.
Men... den KAN gå sönder precis efter 3 år när konsumentskydd är över... och man kan tappa den i backen.
Min hustrus bärbara Mac blev dålig efter bara 4 år, så hon fick min nya, så nu använder jag min gamla bärbara Mac som är modell från 2011.

ChromeBook / ChromeOS är nice. Jag har en sådan på jobbet.
För att informera trådstartaren: det är alltså en dator som är speciellt byggd för att köra webläsaren Chrome. Man loggar in på datorn med sitt Google konto. Ljud, Web-kamera, Sleep/strömspar, extra skärm... allt sånt bara fungerar. Man kan koppla in externa hårddiskar/USB-minnen. Man kan INTE installera Windows-program. Uppdateringar är som på en telefon - då och då gör den en komplett uppdatering och det tar några minuter. Om man vill göra mer avancerade saker på den så har den en del potential (man kan köra Linux-terminal, Linux-applikationer och Android-appar, med vissa begränsnignar).

Hur som helst så blir det en ny dator, så jag gör inget med denna tills en ny är på plats, men det kan ju vara värt ett försök att hålla liv i denna som backup sen.
När jag ändå har chansen att fråga folk som vet så undrar jag vad man egentligen behöver i form av antivirus och sånt som Norton Utilities?

Du behöver ingenting sådant alls. Windows 11 har fullgott antivirusskydd inbyggt, och allt du egentligen behöver i form av allmän rensning är den inbyggda "Diskrensning". Man söker efter Diskrensning, kör programmet, väljer "Rensa systemfiler", kryssar i framför allt sånt som det står gb bredvid, och låter programmet göra sitt.

Och köper du en Chromebook så får du ju ett OS där man varken kan eller behöver göra dylikt =)

För att informera trådstartaren: det är alltså en dator som är speciellt byggd för att köra webläsaren Chrome. Man loggar in på datorn med sitt Google konto. Ljud, Web-kamera, Sleep/strömspar, extra skärm... allt sånt bara fungerar. Man kan koppla in externa hårddiskar/USB-minnen. Man kan INTE installera Windows-program. Uppdateringar är som på en telefon - då och då gör den en komplett uppdatering och det tar några minuter. Om man vill göra mer avancerade saker på den så har den en del potential (man kan köra Linux-terminal, Linux-applikationer och Android-appar, med vissa begränsnignar).
Det känns som att trådstartarens villkor borde vara enkelt uppfyllda då, möjligen att migrera dokumenten till Google Drive (vilket jag skulle göra ändå)? Och med en mycket billigare dator på grund av lägre OS-overhead, och rimligtvis bättre framtidssäkring?

Back