Nekromanti Ny blogg om att bygga dungeons, props och miniatyr

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Inspirerad av Eksem kom jag på tanken att jag också ville ha en blogg. Här är premisserna:

Vad handlar bloggen om?
Den handlar om props till rollspel i första hand och till figurspel i andra hand. Med ”props” menar jag miniatyrer, spelterräng, handouts och alla andra hjälpmedel som används för att tillföra en visuell dimension till spelandet. Tänk ”dockskåp” för rollspelare.

Vad är din vision och ditt mål med den här bloggen?
Min vision är att inspirera andra roll-, bräd-, och figurspelare till att använda mer och bättre props, medan mitt mål är att i varje inlägg presentera minst ett konkret tips för läsaren. När jag recenserar produkter så är mitt mål att även ge handfasta tips, utöver de subjektiva åsikterna.

Varför Ormberget?
Därför att Skeletors borg var det jag önskade mig mest i hela världen när jag var en liten grabb vars största intresse var Masters of the Universe, och därför att jag fortfarande tycker att det är den coolaste dungeon som finns.

Tl;dr?
Jag vet, jag avskyr också långa blogginlägg. En riktlinje jag går efter är att varje inlägg skall vara kortare än 1500 tecken. Props är ett ganska visuellt ämne, så en regler är att inget inlägg kommer att postas utan någon bild som illustrerar det.

Nå, här är den i varje fall:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,639
Det blir bra det där! Jag känner spontant att bilder kommer bli ditt forte.

Jag hoppas därför på många sådana. Och gärna i kombination med ditt övriga kampanjlir, typ "så hr gjorde jag med Stag Lords borg i Kingmaker...!"

Kommer bli fantastiskt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Basenanji said:
Det blir bra det där! Jag känner spontant att bilder kommer bli ditt forte.

Jag hoppas därför på många sådana. Och gärna i kombination med ditt övriga kampanjlir, typ "så hr gjorde jag med Stag Lords borg i Kingmaker...!"

Kommer bli fantastiskt!
Tack, förhoppningsvis har jag dock mer att erbjuda än gryniga iphonebilder. Sådana räcker det med att köra googles bildsök om man är sugen på.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Nytt inlägg uppe. Liksom alla andra som har en ny blogg så är energin på topp början. Hoppas att jag orkar fortsätta hålla en hyfsad uppdateringsfrekvens. Jag siktar på att uppdatera åtminstone två gånger i veckan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
Nytt inlägg uppe. Liksom alla andra som har en ny blogg så är energin på topp början. Hoppas att jag orkar fortsätta hålla en hyfsad uppdateringsfrekvens. Jag siktar på att uppdatera åtminstone två gånger i veckan.
Sweet. Det som är gött med Wordpress är ju att man kan tidsinställa publiceringen, så att man kan sätta sig ned och skriva flera inlägg när andan finns där, och sprida ut dem över en jämn våg i och med tidsinställning.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Skitsnygg blogg. Hoppas på en artikel om 3d-lösningar i framtiden, för det är fan ingen lätt beta. Hoppas också på en officiel lista över alla SL i Sveriges land som äger Dwarven forge, så man kan åka och parasitera! :gremcool:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Zimith said:
Skitsnygg blogg. Hoppas på en artikel om 3d-lösningar i framtiden, för det är fan ingen lätt beta. Hoppas också på en officiel lista över alla SL i Sveriges land som äger Dwarven forge, så man kan åka och parasitera! :gremcool:
3d-lösningar kommer definitivt att avhandlas i framtiden, jag har en del erfarenhet gällande det :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Inte för att jag har ont om idéer, men jag skriver ju inte för min egen skull, så om det finns önskemål på ämnen jag ska behandla så går det fint att hojta till.

P.S. Jag uppdaterade idag också D.S.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Still going strong!

Jag vill gärna att du behandlar alla de där ämnena som jag inte själv har tänkt på eller kommit på =)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Vitulv said:
Inte för att jag har ont om idéer, men jag skriver ju inte för min egen skull, så om det finns önskemål på ämnen jag ska behandla så går det fint att hojta till.
Först: riktigt najs blogg!

Önskemål: hur funkar det att skriva ut digitala battlemaps från t.e.x. officiella äventyr på A3 (eller ihopklistrade A4)? Kan man transportera dem på vettigt sätt (rör), så borde man ju få en bra illustration av spelplanen utan att behöva rita rum inför varje encounter?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Jarl said:
Först: riktigt najs blogg!
Tack!

Jarl said:
Önskemål: hur funkar det att skriva ut digitala battlemaps från t.e.x. officiella äventyr på A3 (eller ihopklistrade A4)? Kan man transportera dem på vettigt sätt (rör), så borde man ju få en bra illustration av spelplanen utan att behöva rita rum inför varje encounter?
Hmm, jag är inte säker på att jag förstår frågan. Eller snarare - du svarar på den själv :gremsmile: Självklart är det en bra illustration av spelplanen om man skriver ut rummen i förväg.

Men jag kommer att toucha vid ett liknande ämne, nämligen att rita upp rummen i förväg på papper med entumsrutor (s.k. gaming paper). Tror du att ett sådant blogginlägg är relevant nog för ditt önskemål?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jarl said:
Önskemål: hur funkar det att skriva ut digitala battlemaps från t.e.x. officiella äventyr på A3 (eller ihopklistrade A4)? Kan man transportera dem på vettigt sätt (rör), så borde man ju få en bra illustration av spelplanen utan att behöva rita rum inför varje encounter?
Det funkar sådär, tycker jag. Jag har ingen a3-skrivare, så jag har skrivit ut rum på a4 och klippt och tejpat för att få ihop dem. Det blir meckigt för mig, och det är knepigt att rulla ihop och vika ihop och allt sånt.

Men om jag skulle lägga lite mer jobb än att bara skriva ut, kanske skriva ut på styvare papper och hitta nått klick-system för att hålla ihop grejerna kanske det skulle funka bra.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Magnus Seter said:
Jarl said:
Önskemål: hur funkar det att skriva ut digitala battlemaps från t.e.x. officiella äventyr på A3 (eller ihopklistrade A4)? Kan man transportera dem på vettigt sätt (rör), så borde man ju få en bra illustration av spelplanen utan att behöva rita rum inför varje encounter?
Det funkar sådär, tycker jag. Jag har ingen a3-skrivare, så jag har skrivit ut rum på a4 och klippt och tejpat för att få ihop dem. Det blir meckigt för mig, och det är knepigt att rulla ihop och vika ihop och allt sånt.

Men om jag skulle lägga lite mer jobb än att bara skriva ut, kanske skriva ut på styvare papper och hitta nått klick-system för att hålla ihop grejerna kanske det skulle funka bra.

/M
Bra kommentar. Nu när du säger det så minna jag att de gånger jag spelat med dig eller Nicke och ni har använt utskrivna kartor så har det varit lite... smäckigt.

Mycket skulle nog lösas med en A3-skrivare, men i stort handlar det också om att äventyrskonstruktörerna inte tar hänsyn till utskriftsformat när de designar encounters och kartor.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nu när du säger det så minna jag att de gånger jag spelat med dig eller Nicke och ni har använt utskrivna kartor så har det varit lite... smäckigt."

Du lämnade självklart lokalen i vredesmod efter att ha skällt ut dem för att de inte körde med stridsmatta?


Storuggla, eller skrek du bara bögklubb
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Storuggla said:
"Nu när du säger det så minna jag att de gånger jag spelat med dig eller Nicke och ni har använt utskrivna kartor så har det varit lite... smäckigt."

Du lämnade självklart lokalen i vredesmod efter att ha skällt ut dem för att de inte körde med stridsmatta?


Storuggla, eller skrek du bara bögklubb
Givetvis!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tänkte bara säga att Dungeon Tiles-inlägget är skitbra. En annan är ingen figursnubbe och har noll koll men kan då i egenskap av nybörjare ta hjälp av sådana inlägg, med sakliga för- och nackdelar inklusive foton och snabbt få en uppfattning för vad man bör tjacka och inte, om man nu vill avancera med figurer och spelplaner. Kort sagt: skitbra för alla som behöver lite nybörjarguide. Kul att få en inblick i industrin också, så att säga.

Vad jag förövrigt är nyfiken på, figurnisse eller inte – dock månne att man må börja en dag, är vad man ska tänka på när man ska välja figurer i dagsläget. Finns det exempelvis något företag som som har en mycket stor everlasting serie, eller kanske några som har speciellt bra kvalitet till lågt pris? ... Vilka figurer bör man absolut inte välja, etc. etc.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
solvebring said:
Vad jag förövrigt är nyfiken på, figurnisse eller inte – dock månne att man må börja en dag, är vad man ska tänka på när man ska välja figurer i dagsläget. Finns det exempelvis något företag som som har en mycket stor everlasting serie, eller kanske några som har speciellt bra kvalitet till lågt pris? ... Vilka figurer bör man absolut inte välja, etc. etc.
Jag kommer, förr eller senare, att skriva om D&D miniatures. Tyvärr lär det blir ett ganska negativt inlägg, med tanke på utvecklingen inom den produktlinjen. Jag kommer så klart även att skriva lite om Pathfinder Minis, men även de är något utav en besvikelse.

Det jag däremot ser fram emot att skriva om är Reapers Bones! Men jag måste vänta till april eller något sådant, eftersom jag inte tänker skriva om saker jag inte provat själv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
solvebring said:
Vad jag förövrigt är nyfiken på, figurnisse eller inte – dock månne att man må börja en dag, är vad man ska tänka på när man ska välja figurer i dagsläget. Finns det exempelvis något företag som som har en mycket stor everlasting serie, eller kanske några som har speciellt bra kvalitet till lågt pris? ... Vilka figurer bör man absolut inte välja, etc. etc.
Jag kommer, förr eller senare, att skriva om D&D miniatures. Tyvärr lär det blir ett ganska negativt inlägg, med tanke på utvecklingen inom den produktlinjen. Jag kommer så klart även att skriva lite om Pathfinder Minis, men även de är något utav en besvikelse.

Det jag däremot ser fram emot att skriva om är Reapers Bones! Men jag måste vänta till april eller något sådant, eftersom jag inte tänker skriva om saker jag inte provat själv.
Den som väntar på något gott ...

Ser fram emot det, ser även fram emot lite sågningar av olika produkter. Det är alltid bra läsning. =)
 
Top