Nekromanti Ny (begagnad) dator som självdör

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har nyss skaffat en ny dator, om än begagnad. Installerade om windows 7 från grunden. Men datorn har vid flera tillfällen fått ett grafikfel i form av svarta boxar, uppe i hörnet till vänster på monitorn, och sedan brutalt stängt ned och startat om sig själv. Intressant har detta aldrig hittils hänt när jag spelat Mass Effect, som flyter hur smooth som helst, utan det har hänt när jag browsat internet och laddat hem program. Det kan även nämnas att datorns fläktljud är skumma; normalt låter det bra, men ibland är det nån fläkt som liksom powrar upp och låter som fan. På grund av detta misstänkte jag överhettning, så jag dammade av datorns innanmäte och skaffade ett program för att monitora temperaturer. Det programmet ger följande info:

min processor är en Intel Core i7 920; dess svagaste core är på 49 grader och det varmaste jag sett någon core gå upp i är 61. Det verkar inte så extremt tycker jag.

men sen finns där ett chip eller något, jag vet inte vad det är, som heter ITE IT8720F; som har två olika temperaturer; den ena ligger på 39 grader ungefär, men den andra kommer upp i 81. Det kan väl inte vara bra? eller?

På någons inrådan har jag gått in i Windows 7 power options och satt min processors maxkapacitet till 75%. Det återstår att se om detta ger resultat.

Vad tror ni andra? har ni några teorier om vad felet kan vara?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ymir;n210251 said:
Jag har nyss skaffat en ny dator, om än begagnad. Installerade om windows 7 från grunden. Men datorn har vid flera tillfällen fått ett grafikfel i form av svarta boxar, uppe i hörnet till vänster på monitorn, och sedan brutalt stängt ned och startat om sig själv. Intressant har detta aldrig hittils hänt när jag spelat Mass Effect, som flyter hur smooth som helst, utan det har hänt när jag browsat internet och laddat hem program. Det kan även nämnas att datorns fläktljud är skumma; normalt låter det bra, men ibland är det nån fläkt som liksom powrar upp och låter som fan. På grund av detta misstänkte jag överhettning, så jag dammade av datorns innanmäte och skaffade ett program för att monitora temperaturer. Det programmet ger följande info:

min processor är en Intel Core i7 920; dess svagaste core är på 49 grader och det varmaste jag sett någon core gå upp i är 61. Det verkar inte så extremt tycker jag.

men sen finns där ett chip eller något, jag vet inte vad det är, som heter ITE IT8720F; som har två olika temperaturer; den ena ligger på 39 grader ungefär, men den andra kommer upp i 81. Det kan väl inte vara bra? eller?

På någons inrådan har jag gått in i Windows 7 power options och satt min processors maxkapacitet till 75%. Det återstår att se om detta ger resultat.

Vad tror ni andra? har ni några teorier om vad felet kan vara?
IT8720F är en klimatsensor, vad för temperaturer den ger är det inte den som producerar, jag skulle gissa på att första temperaturen är northbridge och den andra är kraftreguleringen till cpun men är osäker då jag inte vet vilket moderkort du har, eller om den är inkopplad på något annat sätt. Om det är fallet att det är så, så är det inget att oroa sig för annat än att moderkortet kanske inte håller i all evighet, med en så "hungrig" processor som du faktiskt har så är det inte helt otroligt att så är fallet.

Övriga frågor: Har du något program som kollar temperaturen på grafikkortet, vilket grafikkort är det?
När det brutalt stänger ner sig får du blåskärmar och isåfall kan du ta fram loggarna så man kan titta på det?
Har du märkt andra problem med nätverksåtkomst eller ljud, program som inte beter sig som de ska eller liknande (särskilt om programmen tar mycket minne)?
Vet du vad för nätdel du har och vilken effekt den ger?
Vad för minnesmoduler har du och hur är de placerade i datorn?
Har det verkat hjälpa med att klocka ner processorn till 75%?
Sist men inte minst, jag nämnde det förut men det är bra att göra igen, vad för moderkort har du?

Mycket av informationen jag ber om går att få med de två programmen cpu-z och gpu-z så om du inte redan har dem (de ger också temperaturdata så det är mycket möjligt) så skulle jag rekommendera att du skaffar dem.

/Luna Lovegood
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Luna Lovegood;n210265 said:
IT8720F är en klimatsensor, vad för temperaturer den ger är det inte den som producerar, jag skulle gissa på att första temperaturen är northbridge och den andra är kraftreguleringen till cpun men är osäker då jag inte vet vilket moderkort du har, eller om den är inkopplad på något annat sätt. Om det är fallet att det är så, så är det inget att oroa sig för annat än att moderkortet kanske inte håller i all evighet, med en så "hungrig" processor som du faktiskt har så är det inte helt otroligt att så är fallet.

Övriga frågor: Har du något program som kollar temperaturen på grafikkortet, vilket grafikkort är det?
När det brutalt stänger ner sig får du blåskärmar och isåfall kan du ta fram loggarna så man kan titta på det?
Har du märkt andra problem med nätverksåtkomst eller ljud, program som inte beter sig som de ska eller liknande (särskilt om programmen tar mycket minne)?
Vet du vad för nätdel du har och vilken effekt den ger?
Vad för minnesmoduler har du och hur är de placerade i datorn?
Har det verkat hjälpa med att klocka ner processorn till 75%?
Sist men inte minst, jag nämnde det förut men det är bra att göra igen, vad för moderkort har du?

Mycket av informationen jag ber om går att få med de två programmen cpu-z och gpu-z så om du inte redan har dem (de ger också temperaturdata så det är mycket möjligt) så skulle jag rekommendera att du skaffar dem.

/Luna Lovegood
Mitt moderkort är Dell OR849J.

Grafikkortet är ett ati radeon hd4850, och enligt gpu-z så är det just nu 77-78 grader varmt.

när det brutalt stänger ner har jag fått starta om windows från nån typ av dos-aktigt prompt, men jag vet inte hur jag skulle uppbringa loggar från det.

minnesmoduler? du menar RAM? de är två stycken, DDR3, sitter i lodrätt läge till höger om moderkortet, med en tom sockel emellan sig. 4Gb RAM totalt. jag kan givetvis öppna datorn och kolla deras märke om du vill, samma sak med nätaggregatet, som just nu är okänt för mig.

det enda andra problemet jag märkt av är att vissa videor på youtube och facebook krånglar; de visar bara sin första frame, som liksom skuttar. Jag trodde det berodde på att jag glömt ladda hem flash, men det löste inte problemet.

Annars är det bara det extremt ojämna och lite irriterande fläktljudet som stör mig. Nyligen när jag spelade Mass Effect brummade en fläkt som fan. Det är inte fläkten från nätagget dock, utan verkar vara fläkten under den (och kanske fläktar inne i datorn).

datorn har ett väldigt litet tower jämfört med min gamla, bara 14" högt.

hittils har datorn inte kraschat sedan jag skruvade ned processorn, däremot verkar enstaka saker i Mass Effect hacka lite sen jag gjorde det, så det känns inte som en lösning jag är helt tillfreds med långsiktigt. lite för lite tid har än så länge gått för att jag med säkerhet ska kunna säga att denna åtgärd har hjälpt.

temperaturmätningarna kommer från ett program jag laddade hem som heter Open Hardware Monitor, men jag har även dratt hem cpu-z och gpu-z nu.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Det är alltid värt att kolla också så du har senaste version av BIOS. Du kan köra en Get-Wmiobject win32_bios i Powershell så ser du vilken version du har. Kolla sedan på moderkortet om det finns några senare versioner och vad dom uppdateringarna gör, ibland är det nån hårdvara som inte har fungerat helt 100 om du inte uppdaterar. Va dock försiktig när du uppdaterar bios då alla moderkort inte har dubbla minnen så du kan göra en fallback om det går fel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
SiggeX;n210317 said:
Det är alltid värt att kolla också så du har senaste version av BIOS. Du kan köra en Get-Wmiobject win32_bios i Powershell så ser du vilken version du har. Kolla sedan på moderkortet om det finns några senare versioner och vad dom uppdateringarna gör, ibland är det nån hårdvara som inte har fungerat helt 100 om du inte uppdaterar. Va dock försiktig när du uppdaterar bios då alla moderkort inte har dubbla minnen så du kan göra en fallback om det går fel.
mitt bios är Dell inc 1.0.2, från 2008, så det känns som att det kanske hade funnits en update där ute? men när jag försöker googla på den frågan blir det fort alldeles för tekniskt för mig och jag fattar ingenting >_<
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ymir;n210285 said:
Mitt moderkort är Dell OR849J.

Grafikkortet är ett ati radeon hd4850, och enligt gpu-z så är det just nu 77-78 grader varmt.

när det brutalt stänger ner har jag fått starta om windows från nån typ av dos-aktigt prompt, men jag vet inte hur jag skulle uppbringa loggar från det.

minnesmoduler? du menar RAM? de är två stycken, DDR3, sitter i lodrätt läge till höger om moderkortet, med en tom sockel emellan sig. 4Gb RAM totalt. jag kan givetvis öppna datorn och kolla deras märke om du vill, samma sak med nätaggregatet, som just nu är okänt för mig.

det enda andra problemet jag märkt av är att vissa videor på youtube och facebook krånglar; de visar bara sin första frame, som liksom skuttar. Jag trodde det berodde på att jag glömt ladda hem flash, men det löste inte problemet.

Annars är det bara det extremt ojämna och lite irriterande fläktljudet som stör mig. Nyligen när jag spelade Mass Effect brummade en fläkt som fan. Det är inte fläkten från nätagget dock, utan verkar vara fläkten under den (och kanske fläktar inne i datorn).

datorn har ett väldigt litet tower jämfört med min gamla, bara 14" högt.

hittils har datorn inte kraschat sedan jag skruvade ned processorn, däremot verkar enstaka saker i Mass Effect hacka lite sen jag gjorde det, så det känns inte som en lösning jag är helt tillfreds med långsiktigt. lite för lite tid har än så länge gått för att jag med säkerhet ska kunna säga att denna åtgärd har hjälpt.

temperaturmätningarna kommer från ett program jag laddade hem som heter Open Hardware Monitor, men jag har även dratt hem cpu-z och gpu-z nu.
Cpu-z kan kolla både biosversion och vilka minnen du har (inklusive serienummer på minnena, även om serienummer nog är överflödigt).
Men, du säger att grafikkortet är 77-78 grader varmt när du inte spelar? Det är verkligen inte bra och med liknande erfarenheter av samma grafikkort så misstänker jag att det är det som är problemet (eventuellt undantaget chassifläkten).

/Luna Lovegood
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
datorn beter sig även konstigt när den går i "sleep mode". när jag startar upp igen med strömknappen kommer liksom en sån här startupskärm i DOS-grafik, och sen måste jag logga in i windows igen, men sen är alla fönster öppna som jag lämnade dem. Detta går dessutom mycket segt och jag måste ofta starta om browsern efteråt för att den låst sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En av facebook-videorna som inte funkade tidigare har nu börjat funka, men när jag kör den på helskärm blir den störd av färgglada, knarkiga pixlar. När jag kör den igen uppträder pixlarna även i den lilla versionen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
nu hände något intressant!

Skärmen fick de svarta boxarna som föregått de tidigare krascherna, men windows kraschade -inte-.

Felmeddelandet som kom upp rörde display driver ati radeon.


Edit: Tji fick jag! Sekunderna efter att jag skrev foruminlägget kom kraschen ändå. Den var bara inte omedelbar som innan. Att sätta processorn på 75% verkar alltså inte hjälpa. Notably så spelade jag alltså Mass Effect i typ 10 timmar igår utan någon krasch, och datorn har -fortfarande- aldrig kraschat när det är igång. Weird.

Jag lyckades dock få tag i följande fellogg:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA8004ECD4E0
BCP2: FFFFF880072D9D9C
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000002
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\112116-16208-01.dmp
C:\Users\Ymir\AppData\Local\Temp\WER-28376-0.sysdata.xml



Nedan postar jag extra info från programmet Blue Screen View, vill inte skräpa ned hela forat så jag gör det bakom spoilertaggar. Det är rena kinesiskan för mig, men mina försök att googla det gör mig hoppfull att det kanske är ett mjukvaruproblem:

==================================================
Dump File : 112116-16208-01.dmp
Crash Time : 2016-11-21 17:17:37
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000116
Parameter 1 : fffffa80`04ecd4e0
Parameter 2 : fffff880`072d9d9c
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000002
Caused By Driver : dxgkrnl.sys
Caused By Address : dxgkrnl.sys+5d000
File Description : DirectX Graphics Kernel
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.17514 (win7sp1_rtm.101119-1850)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+80640
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\112116-16208-01.dmp
Processors Count : 8
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 370 120
Dump File Time : 2016-11-21 17:18:44
==================================================

==================================================
Dump File : 112016-25350-01.dmp
Crash Time : 2016-11-20 07:35:00
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000116
Parameter 1 : fffffa80`04d75010
Parameter 2 : fffff880`07236d9c
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000002
Caused By Driver : dxgkrnl.sys
Caused By Address : dxgkrnl.sys+5d000
File Description : DirectX Graphics Kernel
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.17514 (win7sp1_rtm.101119-1850)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+80640
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\112016-25350-01.dmp
Processors Count : 8
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 370 088
Dump File Time : 2016-11-20 07:36:12
==================================================

==================================================
Dump File : 112016-24180-01.dmp
Crash Time : 2016-11-20 02:13:42
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000116
Parameter 1 : fffffa80`0477c4e0
Parameter 2 : fffff880`072f0d9c
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000002
Caused By Driver : dxgkrnl.sys
Caused By Address : dxgkrnl.sys+5d000
File Description : DirectX Graphics Kernel
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.17514 (win7sp1_rtm.101119-1850)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+80640
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\112016-24180-01.dmp
Processors Count : 8
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 369 952
Dump File Time : 2016-11-20 02:15:04
==================================================

==================================================
Dump File : 111816-28017-01.dmp
Crash Time : 2016-11-18 10:05:22
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000116
Parameter 1 : fffffa80`060f5010
Parameter 2 : fffff880`07241d9c
Parameter 3 : 00000000`00000000
Parameter 4 : 00000000`00000002
Caused By Driver : dxgkrnl.sys
Caused By Address : dxgkrnl.sys+5d000
File Description : DirectX Graphics Kernel
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.17514 (win7sp1_rtm.101119-1850)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+80640
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\Minidump\111816-28017-01.dmp
Processors Count : 8
Major Version : 15
Minor Version : 7601
Dump File Size : 370 464
Dump File Time : 2016-11-18 10:11:20
==================================================
 
Top