Nekromanti Ny Arketyp och Miljö

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag har skapat en ny arketyp och en ny miljö, tycker att de som finns är bra men att fler val skulle göra skapandet av karaktärer mer intressant (speciellt eftersom karaktärer dör till höger och vänster i min kampanj...).

Försökte balansera dem enligt hur de övriga arketyperna och miljöerna är gjorda. Vad tycks? Har någon annan kommit på sina egna?
(De är skrivna på engelska för att min spelgrupp är i USA).

Ranger (Archetype)
Events: 1 Travels, 1 Combat, 1 Free.
Skills: 8 Wilderness, 3 Combat, 3 Movement, 6 Free.
Resources: Hunting Gear, 1 Craft and 1 Light or Medium Armor.
Choose Two:
- 1 Numbness to Violence and Supernatural
- 1 Expertise
- Gifted in Tracking
- 1 Animal / Monster Trophy (+1D6 to appropriate roll)
- 1 Nimble Mount
- 1 Uncommon Weapon or 2 Common Weapons
- 4D6x3 Silver

Military (Environment)
Events: 2 Combat, 1 Free.
Skills: 6 Combat, 3 Movement, 3 Free.
Resources: 1 Uncommon Weapon, 1 Deck of Cards and 40 Silver.
Choose Two:
- 1 Numbness to Violence
- Gifted in March
- 1 Rare Weapon
- 1 Military Superior Contact
- 1 Expertise
- 4D6x4 Silver
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag gillar dem och de verkar välbalanserade mot de andra arketyperna och miljöerna.

Rangern (om det ändå fanns ett bra svenskt ord) har likheter med Skuggan men skiljer sig tillräckligt, särskilt med sitt Vildmarksfokus. Jag antar att Medium armor motsvarar de med 16 i Belastning (annars verkar det lite extremt). Man skulle kunna vara lite mer generös med lättlärd i Spåra och tillåta att man exempelvis även väljer Jakt & fiske (eller kanske till och med valfri Vildmarksfärdighet i likhet med vad Lärd har, kanske lite för generöst).

En sak jag gillar med den militära bakgrunden är att det erbjuder ett alternativt sätt att få tag på ett sällsynt vapen. Eventuellt kan man tona ner antal Stridsfärdigheter man får för att inte exempelvis Donare+Militär ska få lika många Stridsfärdigheter som Krigare+Hov/Lärosäte. Att få 8 enheter i en kategori är ju inte lika vanligt bland miljöerna som för arketyperna.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Kaigon;n197362 said:
Jag gillar dem och de verkar välbalanserade mot de andra arketyperna och miljöerna.

Rangern (om det ändå fanns ett bra svenskt ord) har likheter med Skuggan men skiljer sig tillräckligt, särskilt med sitt Vildmarksfokus. Jag antar att Medium armor motsvarar de med 16 i Belastning (annars verkar det lite extremt). Man skulle kunna vara lite mer generös med lättlärd i Spåra och tillåta att man exempelvis även väljer Jakt & fiske (eller kanske till och med valfri Vildmarksfärdighet i likhet med vad Lärd har, kanske lite för generöst).

En sak jag gillar med den militära bakgrunden är att det erbjuder ett alternativt sätt att få tag på ett sällsynt vapen. Eventuellt kan man tona ner antal Stridsfärdigheter man får för att inte exempelvis Donare+Militär ska få lika många Stridsfärdigheter som Krigare+Hov/Lärosäte. Att få 8 enheter i en kategori är ju inte lika vanligt bland miljöerna som för arketyperna.

Medium Armor är 16 belastning, japps.

Kan ändra Militär miljö till att ge 6 strid, 3 röresle och 3 valfria färdigheter.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Gillar miljön, med förbehåll att en Krigare i Militär miljö riskerar att bli rätt... maxad. Mer än en vanlig soldat (som ju borde vara typexemplet på en Krigare i Militär miljö) skulle kunna förväntas vara.
Dock har jag själv känt ett behov av just Militär miljö, då en armé vanligtvis rymmer så mycket mer än bara soldater och detta är svårt att stimulera med de befintliga miljöerna och arketyperna. Jättekul att se en möjlig variant och inte helt omöjligt att jag använder den vid behov!

Däremot anser jag att rangern är en rätt given kombination av Krigare och Vildmark och känner således inte något behov av den som egen Arketyp. Det känns till och med rätt underligt; en ranger hör väl egentligen bara hemma i just vildmarken, det skulle kännas döskumt med t.ex. en Ranger från Lärosäte el. dyl.

Med det sagt, kudos för din kreativitet :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan hålla med om att en stridsbaserad miljö har saknats. Det behöver ju inte specifikt vara just "militär", men det namnet funkar nog lika bra som något annat igentligen. Håller även med Kuma om att pga saknaden utav en stridsbaserad miljö så har vissa specifika typer av personer/yrken/roller varit knepiga att skapa... för att ta ett exempel: en fältskär. Visst, "Lärd" + "Lärosäte" funkar ju någerlunda där, men rent så så känns det inte som att en sådan läkare skulle vara helt förbered på den absoluta massaker som ett slagfält kan orsaka. Man kan få 1 poäng avtrubbning från Lärd visserligen, men det känns lite lite för en läkare som ska arbeta i fält. Det är liksom lite svårt att just nu skapa en "erfaren" fältskär, någon som har sätt en oerhört stor mängd utav något av det värsta som folk har att "erbjuda".

När det gäller risken att någon skapar en maxad krigare, genom att kombinera "Krigare" med "Militär"... det ser jag inte igentligen som ett allt för stort problem. Folk skapar den typen av karaktärer redan (nästan, vissa slag och poäng kommer ju fortfarande ligga på andra grejer), jag skapar sådanan karaktärer redan tidsvis ("krigare" har alltid varit min favorit typ av roll i rollspel, men försöker få dem att funka i andra miljöer också, men ibland så vill man ju bara ha ett rent råskinn till krigare som lever och andas strid... XD ). Det enda man behöver göra för att åstakomma det är ju att lägga alla/majoriteten utav valfria backgrundsslag, och de valfria färdighets enheterna, på just de stridsbaserade backgrunderna/färdigheterna. Och som alltid, den absoluta största nackdelen med att göra det, att skapa sådanan karaktärer, är ju att de karaktärerna fungerar ju igentligen bara i just våldsamma situationer. Sätt dem i en hov's miljö eller något, och du har en eventuel katastrof på dina händer... inte för att det inte kan vara minst lika roligt det... XD Men då måste ju åtminstone de andra spelarna vara helt med på, och ok med, att deras krigare kanske ibland ger en högfärdig stropp, eller tre, en snyting på balen eller något... för att precis som glasskon (en sko av glas... inte en ko av glass... XD ) passade på foten, så passade krigarens näver oerhört bra mitt i nyllet på stroppen. XD

Så... jag gillar ditt (Siljestam's) förslag på en stridsbaserad miljö. :) Sen exakt vad den ska ge, och vilka val man ska ha... det kan ju diskuteras. Ditt förslag är ju en specifikt militär baserad miljö, vilket funkar för mig. Men där kan ju finnas andra, även om de kanske är få, varianter av stridsbaserade miljöer.



När det gäller Ranger rollen så känns den lite så där lätt onödig, känns som att man kan få den redan genom att skapa en Krigare+Vildmark eller Skugga+Vildmark. Men det är kanske jag som misstolkar vad en Ranger är tänkt att vara.

Men rent ur en så där "mellanting" mellan en krigare och en skugga, så kan jag väl tänka att det saknas något där dock. Någon med upp till "medeltung" rustning (så Bel 16 som nämnts), och en medelstor mängd utav vapen och sådant.

Det är nu, när jag tänker på det, som jag känner att det kanske är namnet som gör att jag är osäker på rollen... med ett annat namn hade jag kanske varit mindre osäker på den... och om det inte var specifikt "Hunter gear" och andra liknande jägar aktiga grejer som man fick, många sådana grejer kan man ju redan få från början ur just Vildmarks resurserna, vilket ju är var de flesta rangers arbetar har jag fått för mig. Kan inte riktigt just nu i förbifarten hitta ett annat namn som skulle eventuelt funka.

Det behöver vara ett namn, och arketyp roll, som känns naturligt att man kan koppla ihop med de andra miljöerna ju... och där känns "Ranger" inte som något som så där naturligt passar ihop med andra miljöer än just "Vildmark", och möjligen om man sträcker det lite för "Landsbygd" och kanske "Hav". Det behöver vara en roll bred nog för att passa in i alla miljöerna, och ligga någonstans mellan en krigare och skugga... men där vet jag inte vad den rollen skulle vara, eller heta. Hittar man det rätta namnet dock, så har man nog svaret där vad denna arketypen skulle vara för något.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Rhodryn;n197635 said:
När det gäller Ranger rollen så känns den lite så där lätt onödig, känns som att man kan få den redan genom att skapa en Krigare+Vildmark eller Skugga+Vildmark. Men det är kanske jag som misstolkar vad en Ranger är tänkt att vara.

Men rent ur en så där "mellanting" mellan en krigare och en skugga, så kan jag väl tänka att det saknas något där dock. Någon med upp till "medeltung" rustning (så Bel 16 som nämnts), och en medelstor mängd utav vapen och sådant.

Det är nu, när jag tänker på det, som jag känner att det kanske är namnet som gör att jag är osäker på rollen... med ett annat namn hade jag kanske varit mindre osäker på den... och om det inte var specifikt "Hunter gear" och andra liknande jägar aktiga grejer som man fick, många sådana grejer kan man ju redan få från början ur just Vildmarks resurserna, vilket ju är var de flesta rangers arbetar har jag fått för mig. Kan inte riktigt just nu i förbifarten hitta ett annat namn som skulle eventuelt funka.

Det behöver vara ett namn, och arketyp roll, som känns naturligt att man kan koppla ihop med de andra miljöerna ju... och där känns "Ranger" inte som något som så där naturligt passar ihop med andra miljöer än just "Vildmark", och möjligen om man sträcker det lite för "Landsbygd" och kanske "Hav". Det behöver vara en roll bred nog för att passa in i alla miljöerna, och ligga någonstans mellan en krigare och skugga... men där vet jag inte vad den rollen skulle vara, eller heta. Hittar man det rätta namnet dock, så har man nog svaret där vad denna arketypen skulle vara för något.
Har funderat själv lite på ett svenskt namn och "Spejare" eller "Vägvisare" kommer till sinnes. Det skulle kunna passa med militär bakgrund, eller med lärosäte om det är en örtplockare eller samlare av körtlar från diverse djur för alkemiska experiment. Just nu så är enda sättet att få en respektabel mängd Vilmarksfärdigheter att välja miljön Vildmark, vilket känns begränsande eftersom det finns stadsbor som livnär sig på att ledsaga handelsmän genom skogarna, som exempel.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ett ord, Arketyp namn, som jag har snöat in mig på rätt rejält sedan igår efter jag skrev min post är "Sökare".

Det är något med det ordet som jag gillar skarpt för en Arketyp. Bland annat för att det är vagt nog som ett namn för att kunna vara många olika grejer.

Exempel på yrken från sökare + miljö kan vara:

Sökare + Hav: Vrakdykare/plundrare, eller andra djupvatten dykare av diverse slag (sådana som letar t.ex pärlor, eller jagar efter föda under vattnet), men även något som en sjöfarare som söker nya öar, kontinenter och farleder.

Sökare + Hov: Det jag mest får i tankarna här är väl liknande typer av grejer som jag skrivit nedan om Lärosäte, fast där de kanske saknar djupare kunskap om vad de utforskar, men som har en stor drivkraft för att hitta dessa platser/grejer. Skillnaden med Lärosäte är ju som sagt att de kanske har mindre kunskap om vad det nu än är, men att de definitivt har mer pengar till att få det gjort. Men där finns nog också lite andra grejer som skulle passa in här, kanske något liknande som Hälare från Sökare + Undre Världen... fast här kanske det gäller mer att denne personen har en stor förmåga och skicklighet i att "hitta" folk, alltså att skapa kontakt mellan Adelsfolket och "rätt personer" för vad Adelsfolken är ute efter, både inom och utanför sitt lands egna gränser.

Sökare + Landsbygd: Prisjägare kanske, diverse ört/växtlighet och jakt aktiga typer av roller som eventuelt fanns på landbygden... andra grejer som kanske inte rent så där passar in på rollpersoner i vanliga fall är väl något som en Lantmätare, fogdar och kronofogdar, och sådant som länsmän och kronolänsmän.

Sökare + Lärosäte: Utforskare är ju en av de mer uppenbara här, någon som inte bara sitter och läster böckerna, utan faktiskt beger sig iväg för att söka upp vad de forskar inom... men där finns nog lite andra varianter som man kan funka också.

Sökare + Stad: Precis som med Landsbygd så är kanske en Prisjägare något som man kan vara här, och även de andra grejerna som jag nämnde under Landsbygden. Men det kan nog också handla om något som en polis aktig person som söker bevismaterial och ledtrådar mm till brott som har begåts (kan bara inte komma på ett namn för det ur en medeltida perspektiv)... finns nog fler yrken som man kan lägga till här så klart.

Sökare + Undre Världen: Igen så ligger kanske Prisjägare här också, fast kanske inte den "lagliga" typen utav sådana. Denna kombo får mig också att tänka på personer som är oerhört bra på att hitta och få tag på vad som helst som en eventuel köpare söker efter, allt som oftast olagliga gods, eller att det måsta stjälas från någon annan som äger det. Hälare är ju ett av de namnen man kan använda på det tror jag.

Sökare + Vildmark: Återigen skulle Prisjägare kunna passa in här. Andra rätt uppenbara yrken är ju så sådant som Spejare, Stigfinnare, Jägare, vissa typer av utforskare (fast det handlar nog mer om att hitta resurser att utnyttja, som t.ex diverse typ av metaller och rikedomar i berg, etc), med flera.

Sökare + Militär: Här kommer ju definitivt sådant som Spejare/Spanare in, någont som har färdigheter i att rekognoscering för militärens räkning i fält, så man känner till hur landet ser ut, var eventuella fiende enheter finns, mm. Men det kan ju också handla om vissa typer utav spionage, någon som har kunskapen om specifikt vad för typ av information som militären kan tänkas behöva, och har förmågan att infiltrerar sig i motståndarnas militära läger, eller i deras städer och fortifikationer, i försök att hitta sådant information, men även om möjligt orsaka sabotage där det kan tänkas behöva. eventuelt kiddnappa och/eller mörda vissa personer utav fiendens ledning.


Det enda problemet jag har med "Sökare" dock är att den kanske är för stor som Arketyp... för det känns som att valet utav vilka Händelse tabeller man ska slå på, och vilka typer av färdighetsgrupper man ska få poäng till, kan vara väldigt olika beroende på miljön man valde. Som t.ex Hälare kommer ju antagligen inte ha Vildmarksfärdigheter. Fast svaret här då är väl att helt enkelt inte inkludera "Hälare" som ett vanligt yrke för en Sökare från undre världen. Om man vill att det ska handla lite mer om sådant som Vildmark etc, som din "Ranger" Arketyp pekar mot, så kan man ju helt enkelt säga just det att en Sökare är en person som tidsvis spenderar sin tid i Vildmarken av en eller annan anledning (Prisjägare som måste ut i bushen för att hitta sitt mål, Lärda och Adel som söker skatter och glömda platser i vildmarken, etc), och att de någerlunda regelbundet faktiskt stöter på fiender ellerdjur och monster som de måste slåss mot.


Här är mitt förslag på en Sökare/Seeker. Och då har den inte en tanke utav en Ranger per say... men man kan nog skapa en "Ranger" med en Sökare som bas.


Arketyp: Sökare

Händelsetabeller: 2 Färder & äventyr, 1 valfri tabell.

Enheter: 6 Vildmark, 3 Strid, 3 Rörelse, 8 Valfria.

Utrustning & resurser: 2 vanliga vapen, 1 helrustning med total belastning på 8 eller 16, 1 poäng Expertiser.

Välj två:
- Ett Avtrubbningskryss på Våld och Övernaturligt.
- 1p Hantverk eller Expertiser
- Vildmarksutrustning: Bonus +1T6 på färdigheten Vildmarksvana.
- Lättlärd i en valfri Kunskaps eller Vildmarks färdighet.
- Ett Riddjur, eller ett dragdjur samt en fyrhjulig vagn, eller en båt utav X storlek.
- Rustning: En helrustning med total belastning på 24.
- Ett ovanligt vapen, eller två vanliga vapen.
- 4D6x4 silver.

Där är vissa saker som jag är osäker på med mitt förslag. Som att vissa av de förslagen jag gav ovan, om vad en Sökare + X Miljö skulle kunna vara, inte riktigt passar in på den faktiska Sökar Arketyp förslaget jag gav här precis ovan. Eller som t.ex om de de 3 enheterna till strid eller rörelse ska bytas, där kanske en av dem blir kunskap istället. Och om Avtrubbning kanske ska vara Våld + Utsatthet istället, eller eventuelt "+1 kryss på två valfria avtrubbningar" för att vissa sökare rör sig kanske inte i just övernaturliga områden medan andra gör det. Anledning till att där är "hantverk eller expertiser" i valen är också en orsak utav att jag var osäker på vilken av de två jag skulle lägga till som val. Samma med lättlärd i kunskap eller vildmarks färdighet, för jag ville ju också på något sätt representera de mer akademiskt lagda Sökarna. Vet inte heller om jag ska ha med båten som ett möjligt val, och i så fall vet jag inte heller hur stor den borde vara... XD Man får inget val utav en båt eller något i Havs miljön, vilket känns lite konstigt.

Jag ser inte heller om Sökar förslaget flyter bra nog, passar in bland de andra Arketyperna på ett bra sätt eller inte. Som sagt, jag gillar helt enkelt namnet "Sökare" väldigt mycket för en Arketyp, så jag vet inte om jag har försökt skapa en alldeles för bred Arketyp eller inte. XD
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Rhodryn;n197729 said:
Ett ord, Arketyp namn, som jag har snöat in mig på rätt rejält sedan igår efter jag skrev min post är "Sökare".

Det är något med det ordet som jag gillar skarpt för en Arketyp. Bland annat för att det är vagt nog som ett namn för att kunna vara många olika grejer.

Jag ser inte heller om Sökar förslaget flyter bra nog, passar in bland de andra Arketyperna på ett bra sätt eller inte. Som sagt, jag gillar helt enkelt namnet "Sökare" väldigt mycket för en Arketyp, så jag vet inte om jag har försökt skapa en alldeles för bred Arketyp eller inte. XD
Tycker att Sökare låter bra! Speciellt med tanke på att Vilmarksfärdigheter inkluderar Speja, Genomsöka, Spåra, Marsch, Orientering, Navigation så kan det ju passa vem som helst som reser omkring och försöker hitta saker och ting.

Är man från en stadsmiljö så får man lite sociala färdigheter också att komplementera med, som hjälper när man vill agera i städer. För en stad skulle det kunna vara en spion kanske? Beger sig till närliggande adelsmannagods och klurar ut saker? Samma för hovliv.

Tycker ditt förslag ser bra ut, även om jag skulle begränsa den lättlärda färdigheten till Vilmarksfärdigheter enbart.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Siljestam;n197752 said:
Tycker att Sökare låter bra! Speciellt med tanke på att Vilmarksfärdigheter inkluderar Speja, Genomsöka, Spåra, Marsch, Orientering, Navigation så kan det ju passa vem som helst som reser omkring och försöker hitta saker och ting.

Är man från en stadsmiljö så får man lite sociala färdigheter också att komplementera med, som hjälper när man vill agera i städer. För en stad skulle det kunna vara en spion kanske? Beger sig till närliggande adelsmannagods och klurar ut saker? Samma för hovliv.

Tycker ditt förslag ser bra ut, även om jag skulle begränsa den lättlärda färdigheten till Vilmarksfärdigheter enbart.
Just för Stad så kan en spion funka tror jag. Det som jag har sätt för en Sökare som är bosat i stad är någon som har kännedom om vildmarksliv, någon som man hyr om man ska ut och resa i vildmarken, någon som tar hand om hela den där biten... specielt om den som hyr in en inte vill hyra in en lokal talang för jobbet i området man ska till. Eller som den föreslagna Prisjägaren som jagar folk, för stadsboende sådan kan man ju lägga de flesta av Vildmarks poängen på Genomsöka och kanske lite spåra/speja, och sedan lämna de mer faktiskt vildmarks orienterade vildmarksfärdigheterna utanför det hela... samma för en stads orienterad spion då ju så klart.

För Hovliv, och Lärosäte så ser jag det mer som en Adels person eller Forskare som vill ge sig ut på utforskar grejer, må det vara för att hitta gamla glömda ruiner, eller för skatter, eller vad det nu än kan vara. Men ja även där kan det ju vara en Adels/Forskar person, eller någon som vuxit upp runt Adeln/Akademiker som blir sänd till andra hov/akademier som Spion för att försöka hitta information eller vad det nu än kan vara.

Och det är lite just därför som jag känner att det kan vara en ide att ge en Sökare möjligheten att välja en valfri lättlärd kunskapsfärdighet, just för att en sökare kan vara så många olika saker. Men visst... bara låta det vara ett val hade kanske gjort Arketypen lite mer specifik.

Min tanke dock om det är bara att Arketypen måste vara så pass stor att man kan skapa något annat än bara X grej när man väljer den. Det är där som Miljöerna kommer in i det hela... där kombinationen av arketypen och miljöerna mer avgör kanske vad man är och gör. Men att även om man väljer en Spejare från en Stad, så ska man ändå kunna vara lite av en skogsmulle om man vill det... eller att man inte är en skogsmulle över huvud taget, utan man är totalt en stadsgrabb/tjej som har inga som helst kunskaper i att leva ute i skogen, där "Vildmarks" poängen har gått till de mer "söka efter grej" biten.

För att det är ju ett av problemen med att sätta alla de olika färdigheterna inom specifika "grupper". Om vi tar just färdigheten "Genomsöka", färdigheten som är Eon IV's version av "Finna Dolt"... det är ju inte igentligen en vildmarksfärdighet i sig, men i Eon IV så har den hamnar just där under Vildmarksfärdigheter. Kan vara lite samma med både Spåra och Speja... all spårning och spejning händer ju inte i vildmarken. Köra vagn och Rida är också färdigheter som kanske inte direkt är nödvändigtvis vildmarks grejer. Dom enda färdigheterna som jag ser som 100% faktiska vildmarksfärdigheter är Jakt & Fiske, Naturlära, och Vildmarkavana... sen är där många som gungar lite fram och tillbaka med hur mycket dom faktiskt är just "Vildmarksfärdigheter".

Så faktumet att min Sökar arketyp har ett val att ha en lättlärd vildmarksfärdighet, eller att den får 6 poäng på Vildmarksfärdigheter, betyder inte nödvändigtvis att de faktiskt kommer handla om grejer som används ute i vildmarken. De gruppnamnen kan vara lite missvisande ibland... specielt för Vildmarksfärdigheterna, för det namn är den som kan vara mest missvisande utav alla färdighetsgruppnamnen.

Där av att jag fortfarande har tankar på att låta Sökar arketypen ha tillgång till lite kunskapsgrejer... har till och med nu börjat tänka att man kanske borde lägga in lite sociala grejer där också, specielt efter du föreslog spioner. Men då börjar man nog sprida sig allt för tunn antar jag. Kanske räcker med om man håller sig till 1.5 olika grejer... "vildmarks" grejer som 1... och en annan grej som 0.5 (och just nu har 0.5 varit lite lätt lutat mot kunskapshållet för mig).
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Rhodryn;n197785 said:
Min tanke dock om det är bara att Arketypen måste vara så pass stor att man kan skapa något annat än bara X grej när man väljer den. Det är där som Miljöerna kommer in i det hela... där kombinationen av arketypen och miljöerna mer avgör kanske vad man är och gör. Men att även om man väljer en Spejare från en Stad, så ska man ändå kunna vara lite av en skogsmulle om man vill det... eller att man inte är en skogsmulle över huvud taget, utan man är totalt en stadsgrabb/tjej som har inga som helst kunskaper i att leva ute i skogen, där "Vildmarks" poängen har gått till de mer "söka efter grej" biten.

Där av att jag fortfarande har tankar på att låta Sökar arketypen ha tillgång till lite kunskapsgrejer... har till och med nu börjat tänka att man kanske borde lägga in lite sociala grejer där också, specielt efter du föreslog spioner. Men då börjar man nog sprida sig allt för tunn antar jag. Kanske räcker med om man håller sig till 1.5 olika grejer... "vildmarks" grejer som 1... och en annan grej som 0.5 (och just nu har 0.5 varit lite lätt lutat mot kunskapshållet för mig).
Har inspirerats till att tänka om kring "Ranger" eftersom det är mer ett specifikt yrke än en arketyp.
Nya namnet "Explorer" eller "Utforskare" känns bredare och applicerbart till alla miljöer, med sekundärt fokus på kunskap istället för strid.

Explorer
Events: 2 Travels, 1 Free.
Skills: 6 Wilderness, 3 Movement, 3 Knowledge, 8 Free.
Resources: 2 Common Weapons, 1 Expertise, and a collection of maps (+1D6 to Geography).
Choose Two:
- 1 Numbness to Violence and Supernatural
- 1 Expertise or Craft
- Gifted in Wilderness Skill
- 1 Property, Cart, Mount or Boat.
- 1 Light, Medium or Heavy Armor.
- 1 Uncommon Weapon or 2 Common Weapons
- 4D6x4 Silver

När det gäller Avtrubbning så känns det som att man stöter på övernaturligt när man utforskar världen, så den passar bättre än utsatthet.
 
Top