Ny animerad lord of the rings film får premiär 2024

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte att artikelförfattaren vet vad "anime" betyder.
Det beror sig väll på om man ser anime som en förkortning av japanska order animēshon som är en japanisering av det engelska ordet animation eller om man ser det som anime är just och endast japansk animation i en specifik stil.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Coolt! Jag kan inte påstå att just Rohirrim innan Ringens krig är något som lockar mig jättemycket rent instinktivt, men gör de en bra story om det så är det såklart gott och väl! 😊
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Inte insatt alls i denna men av någon anledning är jag betydligt mer positiv till denna än TV-serien. Huvudsakligen för att det känns som den har en rimlig ambitionsnivå, de väljer en (1) setting (Rohan) och en viss dramatisk epok i den historien som sannolikt bör göra sig bra som rörlig bild utan en massa konstiga eftergifter till "den vanliga publiken" (som serien uppenbart, och troligen grundat på felbedömningar i min värld, ansetts sig behöva göra).
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Tror att det här skulle kunna bli sevärt!
Som nämnt innan så känns det som en rimligare ambitionsnivå än Rings of Power. Man håller nere omfånget och det behöver inte bli så hysteriskt överhypat.

Att Boyens håller i projektet är ju också lovande! Samma sak med att WETA står för konceptbilderna.
Drar definitivt en parallell till "The Mandalorian" i projektets idé, med en mindre sidestory som har möjlighet att göra något riktigt bra!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Det låter intressant, men det krävs lite mer än två bilder för att få mig entusiastisk, även om det är två fina bilder. Jag hoppas att det blir bra och framgångsrikt, så att fler vågar satsa på fantasy-filmer.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Jag känner så här: det kan bli jättebra. Men även om det inte blir det, så kan detta vara en möjlighet, tillsammans med The Rings of Power: att världen blir mer öppen för Tolkien-adaptioner i olika varianter. Jag känner att förr kunde man adapta Tolkien lite hur som helst (se alla svenska varianter), men att efter Peter Jacksons filmer (som blivit någon slags canon) så har det blivit något alltför ödesdigert, att det bara får finns the one true adaptation, typ.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag känner att förr kunde man adapta Tolkien lite hur som helst (se alla svenska varianter), men att efter Peter Jacksons filmer (som blivit någon slags canon) så har det blivit något alltför ödesdigert, att det bara får finns the one true adaptation, typ.
Intressant. Det inställningen känner jag inte igen alls, tvärtom är mitt intryck att de flesta som gillar Tolkiens verk har ett rätt avslappnat förhållande till filmerna. De flesta tycker de är bra (inte Hobbit, de ogillas allmänt), en mindre andel tycker de är dåliga, många har större eller mindre invändningar, nästan ingen ser dem som det ultimata uttrycket. Men jag lever ju i min bubbla, var är det den rådande åsikten?

(Hypotes: Kan det vara rättighetsfrågan som spökar? Före filmerna var det kanske inte så noga, men efter dem blev det tydligt att det fanns stora pengar i det och då blev det känsligare. Jag säger inte att SVT inte hade rättigheterna när de gjorde sin version på 70-talet men jag skulle inte bli förvånad om det var så. Eller ta MERP som ohämmat gjorde spel av allt ur Tolkiens verk, antagligen utan licensen täckte det, det skulle nog inte FL våga göra idag. Och så vidare.)
 
Last edited:

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
I mina icke-Tolkien-fans-kretsar har jag uppfattat att LOTR är "gjort", avslutat. Detsamma med Star Wars före nya filmerna och Disneys alla avknoppningar, i båda fallet ev. utöver spelvärlden (och nej vanligt folk läste inga Expanded Universe-romaner).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
I mina icke-Tolkien-fans-kretsar har jag uppfattat att LOTR är "gjort", avslutat.
Jag förstår. Jo, men liknande kan jag hålla med om att jag hört, fast aldrig utifrån att filmerna skulle vara så kompletta och bra. Snarare att deras intresse är så pass ytligt att de inte bryr sig. (Vilket i och för sig kanske är lika förödande för att få till intressanta nytolkningar.)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Den animerade filmen är nog det mest intressanta jag sett i sporten ”Tolka Tolkien” sedan den svenska animerade filmen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Den animerade filmen är nog det mest intressanta jag sett i sporten ”Tolka Tolkien” sedan den svenska animerade filmen.
Med risk att gå OT så måste jag säga att Sveriges Radios radioteater av Bilbo - En hobbits äventyr från 1970 är snäppet vassare.

Önskar jag kunde hitta en stream-länk för att visa dess storhet. Men den har Jan Nygren (Karlsson på takets röst) som orchhövdning, Helge Skoog som troll och ett dundrande menageri av musikstycken med pompigt tuba-komp!

För mer info:
Wikipedia-länk
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,013
Jag tror inte att artikelförfattaren vet vad "anime" betyder.
Wikipedia: "Anime (Japanese: アニメ, IPA: [aɲime]) is hand-drawn and computer animation originating from Japan."
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Wikipedia: "Anime (Japanese: アニメ, IPA: [aɲime]) is hand-drawn and computer animation originating from Japan."
Kan du förtydliga vad du menar? Jag håller med om den där definitionen, och eftersom det här är en animerad film som produceras av bolag som inte är japanska är det inte en anime. Eller?
 
Top