Nekromanti Nutidsrollspel med magi

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Söker ett bordsrollspel som utspelar sig i nutid med en parallell magisk värld. Typ Lev Grossman, Harry Potter och sånt. Dock med visst mörker, utan att vara svenska Kult. Världen behöver för den delen inte vara parallell i meningen att den existerar i någon sorts annan dimension, men en viss alternativ världsuppbyggnad som grund för äventyrsskrivande är välkommet.

Har ingen egentligen erfarenhet av rollspel som inte är av D20-typ, men är öppen för alla förslag!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Har du läst Kraken? Också bra urban fantasy. Har tyvärr inte så mycket att erbjuda dock, utom att Hellboy finns som rollspel och är lite ditåt (dock med stora inslag av pulp). Unknown Armies kanske kan vara något?

Jag hoppas det kommer fler svar i tråden dock; jag är nyfiken. Det är en av mina favvo-genrer men den känns en smula underutnyttjad i rollspelssammanhang...
krank said:
White Wolf har ju typ Mage och Changeling och Hunter, som kanske kan vara nåt?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag vet inte hur mycket jag kan rekommendera Unknown Armies. Utan tvekan det bästa rollspelet jag har läst och spelat. Det är jävligt mörkt och inte alls så svart vitt som t.ex Harry Potter. Jag hjälper dig gärna med det ifall du skulle vara intresserad av att spela det.
Quasimodo said:
Har du tips på vilka moduler jag ska köpa? Ska beställa från amerikanska Amazon tänkte jag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Don't Rest Your Head är så jäkla ascoolt men troligen ganska dåligt upplagt som introduktion till story games av den typen om man bara lirat D20 innan.

Personligen tycker jag ju att Mage: the Awakening är asballt men det kräver också att spelarna orkar ta till sig lite information i textform. Kolla in krönikan jag länkar till nedan och bli förälskad :)

http://forum.rpg.net/showthread.php...Broken-Diamond-(contains-Reign-of-the-Exarchs
nyvinter said:
Andra tryckningen av DRYH är lite bättre upplagd än första — sidor omflyttade för tydlighet och sådant. Men annars håller jag med: dålig introduktion. Det spelet behöver en ny omskriven upplaga som man kan trycka i händerna på folk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Oh, då har du mycket att välja mellan :)

Mage: the Awakening: Gnostiskt spel där man spelar magiker, individer som insett att verkligheten är en lögn och att de kan ändra den. Har mycket att göra med kopplingar till "Atlantis" eller Thule eller Mu. Kanske en plats, kanske en ide. Fienden är Exarcherna som fångar mänskligheten i den fallna, falska verkligheten som är vår värld och deras agenter Seers of the throne som försöker rädda världen från de som förstöra den. Mage är ett spel som är väldigt, väldigt djupt och lägger fram idéer om verkligheten, själen och symbolik och sedan låter en svara genom spelande. Har några av de bästa World of darness böckerna så som Boston unveiled, Sanctum & Sigil, Astral realms och Night horrors: the unbidden. Men grundboken är väldigt, väldigt torr och tråkig. Det här är också New World of darkness så vill du ha med vampyrer, varulvar, changlings mm finns det böcker för det. Notera dock att det inte är balanserat mot varandra trots vad de säger och magikerna är bättre än alla andra.

Mage: the Ascension: Gamla mage från gamla World of darkness är istället ett Post-modernt spel. Verkligheten är bara som den är eftersom folk tror den ska vara det. En allians av magiker kallade The Technocracy har skapat den moderna världen genom att skapa gemensamma matematiska och fysiska lagar och sedan skapat teknologi för att låta "sleepers" (mugglare) styra sina egna liv. De försöker också få folk att sluta tro på magi och religion för att de dåliga sakerna därifrån ska försvinna (vilket de gör om ingen tror på dem). Man spelar andra magiker som vill ha tillbaks tiden innan The Technocracy tog över och de kunde använda magi till höger och vänster, de är beredda att förinta den moderna världen för att uppnå det. 20 års jubileum boken har precis blivit kickstartad och drog in en sjuk mängd pengar så den kan du nog snart köpa om du är intresserad. Det här spelet har fick dimensioner med andra världar om det är vad du vill ha och en organisation är "The order og Hermes" som är mer eller mindre Harry Potter magiker, dock mest av Slytherin typen.

Dresen files: Har folk redan rekomenderat. Fördelen är att man kan bygga vilken sorts övernaturlig sak som helst och det är balanserat. Nackdelen är att magi systemet för själva magikerna suger i sin otymplighet och långsamhet. Men spelar ingen en trollkarl är de grymt.

Unknown armies: Ett postmodern skräck spel med taglinen "Du gjorde det!" där man kan få magi från sin alkolism eller sin porr samling. Är löjlig, löjligt bra men mörkt som fan. Strids kapitlet innehåller en lång bit om hur man ska undvika en strid på alla sätt möjligt följet av ett kort, enkelt och fruktansvärt blodigt stridssystem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Quasimodo;n17803 said:
...utan att vara svenska Kult.
Illusionens fångar är inte Kult, utan något mycket bättre. Men, det baserar sig på Kult, men har bytt ut regelmotorn mot ett hack av Apocalypse World. Jag är osäker på hur mycket av spelet som är färdigt ännu, men det jag har sett är väldigt imponerande.
http://kult-illusionen.blogspot.se/
RasmusL said:
Ja! Det är så jävla snyggt och bra!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Ron Edwards Sorcerer: Du spelar någon som frammanat en demon som gett dig vad du vill ha mest i livet. Nu måste du hantera konsekvenserna. Är egentligen inte urban fantasy egentligen eftersom standard läget att spelet i är att demonerna är det enda övernaturliga. Det finns inga hemliga sällskap eller liknande. Men det finns dock material nog för att spela det som urban fantasy. Sedan kan demonerna vara allt möjligt från alternativa personligheter, robotar, magiska svärd eller vampyrism. Systemet kan göra det mesta.

Så du kan köra en urban fantasy kampanj med varulvar, magiker och vampyrer väldigt lätt :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
CJ Carellas "Witchcraft" är nån slags vagt briljant kärleksbarn mellan typ World of Darkness, Kult, Götterdämmerung och MMORPGet Secret World. Det har samma regelmotor som Buffy- och Angel-rollspelen, vilken är typ...okej, men det är så -vansinnigt- jävla stämningsfullt. Carella skriver bland de bästa stämningstexterna och har några av de mest fantasieggande koncepten som jag sett i rollspel. Witchcrafts vampyrer, som ett exempel, är en slags tragiska figurer som lever på att parasitera på folks känslor; vissa blir musor åt konstnärer och suger i sig mer och mer av deras kreativitet. Generellt upplever jag att Witchcraft tillhör den märkligt stora flora av rollspel vars kosmologi baserar sig på nån sorts vagt kaballistisk/gnostisk mytologi - and how! Rekommenderas varmt!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag föreslår helt fräckt mitt eget spel, Sägen, ett regellätt rollspel där man spelar Utvalda - personer som lever här och nu i vår värld men som kan se de magiska väsen och krafter som vi andra är blinda för. Det är möjligt att spela rollpersoner med magiska krafter. Boken innehåller tre kompletta äventyr. Låt dig inte luras av att det getts ut av Svenska Kyrkan Västerås Stift, det som relaterar till konfirmanundervisning är inte mer än ca två sidor.

Det kan köpas här: http://www.svenskakyrkan.se/vasterasstift/app/Webshop/Item/Details/71

Här finns en recension: http://www.boningen.org/archives/rollspel/sagen-en-forsta-titt

I nr 4 och 6 2011 av Fenix har vi publicerat en kampanjplats (Gamla Haga, typ Diagon Ally i Göteborg).
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Tack så mycket för alla tips!

Det verkar som om det är "Unknown Armies" som gäller. Tänkte beställa direkt från Amazon i USA och de har en drös extramoduler. Några speciella ni rekommenderar att köpa när jag ändå är igång?
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Om någon följer tråden kan jag tipsa om att UA finns att låna på Medborgarplatsens bibliotek i Stockholm. Jag har även lånat en del Trudvang-grejer via biblioteken, en riktig guldgruva!
 
Top