Nekromanti Nutidsrollspel?? Behöver hjälp att hitta ett

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ja som sagt, jag är intresserad av ett rollspel som utspelar sig i nutid, eller en snar framtid. Alltså ingen SF. Vill ha ett med ett bra regelsystem och en bra värld. Kom med tips!! många tips.

OBS: Det ska hälst vara på svenska.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Vad ska det användas till?

Ja som sagt, jag är intresserad av ett rollspel som utspelar sig i nutid, eller en snar framtid. Alltså ingen SF. Vill ha ett med ett bra regelsystem och en bra värld. Kom med tips!! många tips.

OBS: Det ska hälst vara på svenska.
Det finns inte så många att välja på, speciellt inte om du vill ha ett tryckt spel som du vill kunna köpa ett nytt exemplar av. De enda jag kommer på är Noctum eller Svenil. Det förra är ett skräckspel, det senare ett humorrollspel.

Det skulle hjälpa lite om du berättade vad du ska ha det till. Ska ni spela terrorister, läkare, advokater, desperata hemmafruar eller något annat?

/tobias
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vad ska det användas till?

Tanken är att vi ska spela något liknande det som utspelas i romanerna av Clive Cussler. För de som inte läst dem så är det action och thrillerböcker. Kan liknas vid James Bond fast väldigt svagt.
Handligen är avancerad och med mycket intriger.
Hoppas ni förstår hur jag menar :gremgrin:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Re: Vad ska det användas till?

Tja, har du avfärdat NeoTech (som iofs är nära framtid, men det är fluff som går att skala av) och KULT (som iofs är nutidsskräck, men skräcken går att skala av).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Re: Vad ska det användas till?

"För de som inte läst dem så är det action och thrillerböcker. Kan liknas vid James Bond fast väldigt svagt."
För röj i strider och actionfilmsstereotyper, så titta in Feng Shui. Klicka på "pulp" och läs sedan första förmågan "Ablative Clothing" för att se känslan som systemet förmedlar. Det fick åtminstone mig att köpa spelet. Världen är försatt till Hong Kong har har en del hemliga sällskap och plotter som man kan slänga in rollpersonerna i, fast förvänta dig ingen wow-känsla över de intrigerna. Det är regelsystemet som är något.

/Han som visserligen gjort om lite saker, men grunden är ändå stabil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad ska det användas till?

Det mest logiska valet av spel om du vill ha ett spel på svenska som finns i handeln idag är helt klart Noir. Jag har inte läst eller spelat det själv, men det är i alla fall nutida (eller ja, det utspelar sig i någon slags parallell verklighet), och av materialet i rollspelstidningen Fenix att döma är det som gjort för thriller-action.

Läs mer på noir.nu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Re: Vad ska det användas till?

Jag skulle också föreslå Noir, även om det formellt inte utspelar sig i nutid, utan i en alternativ verklighet och därför inte fick vara med bland mina första förslag. Om det är tänkbart med utländska spel finns Spycraft som är avsett för agentaction.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad ska det användas till?

Prova Parallel Worlds, funkar finfint till nutidsspelande.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vad ska det användas till?

Svenska, nutid och i tryck? Finns inte. Ledsen. På utrikiska finns det nutidsspel i stil mer Unknown Armies och Spycraft och... uh... andra titlar därtill, men på svenska blir det destu fattigare.


Storuggla, Graf Zeppelin
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Vad ska det användas till?

Spycraft 2.0 är redan nämnt, men talar vi mer generella system så bör man inte glömma d20 Modern heller. GURPS finns också, och med alla tilläggsböcker så borde du kunna hitta något som passar.

Snackar vi gamla, utgångna titlar borde Millennium's End passa som handen i handsken, men det lär vara i princip supersvårt att hitta idag. Och dessutom är inget av dessa spel på svenska heller. Är det språket fortfarande ett krav, gör som Wilper och Eksem sade och skaffa Neotech eller Noir, för lite moddande måste du nog göra i alla fall.

Jag stod själv inför problemet en gång i tiden, så då skrev jag ett spel för just nutida agentaction - Classified Information - som är upplagt här på wrnu. Det är ingenting jag själv skulle spela idag med de regler det innehåller och så vidare, tyvärr, men har du ork och lust kan du ju alltid kolla på det som en grund om du inte hittar något bättre. Spelet är mitt ständiga projekt och min förhoppning är att arbetet så småningom ska mynna ut i en ny, bättre och mer fullständig produkt, som pdf.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Sluta ljug!

"Mig veterligen är Noctum både nutid och i tryck."

Noctum faller dock på sådarna saker som "vettigt format". Bokfan är för stor. Inte i sidantal, utan i centimeter. :gremsmile:


Storuggla, för bred!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Re: Sluta ljug!

Noctum faller dock på sådarna saker som "vettigt format". Bokfan är för stor. Inte i sidantal, utan i centimeter.
Den känns lite stor i handen, men jag har inte testat den vid spelbordet ännu så jag vet inte. Det är i alla fall ett plus att boken inte per automatik fäller ihop sig i alla fall. :gremtongue:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Generica

Anders Troberg har ett system vid namn Generica som visserligen är skrivet på engelska men du kan säkert få support av Anders själv på svenska.

Kolla in www.rpglab.net för att tanka hem reglerna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Generica

Anders Troberg har ett system vid namn Generica som visserligen är skrivet på engelska men du kan säkert få support av Anders själv på svenska.
Och som nästan är klart för att gå till layout (med efterföljande tryck). Det skulle varit klart om inte Faehrengaust kommit med en drös vettiga synpunkter som jag ville få med...

Det är dock fullt spelbart i den version som går att tanka hem, det är mest några formuleringar som ska putsas och lite sånt.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ja som sagt, jag är intresserad av ett rollspel som utspelar sig i nutid, eller en snar framtid. Alltså ingen SF. Vill ha ett med ett bra regelsystem och en bra värld.
Bra värld? Men du har specat nutid, så världen har du ju redan.

Så min rekomenation skulle vara att ta det system du känner dig bekvämast med och skippa världen.

Annars är min standard rekomendation i sånna här fall tyvärr på engelska, men Call of Cthulhu är något jag tycker du ska kolla in.

-Gunnar (som själv skippa systemen när man kör nutid)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vad ska det användas till?

Det mest logiska valet av spel om du vill ha ett spel på svenska som finns i handeln idag är helt klart Noir
Men det utspelar sig väll på typ 30 eller 40-talet i en påhittad värld. Inte direkt vad jag söker.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vet inte riktig vad jag menade med "bra värld" men jag tror att jag menade att det inte skulle vara en nutid med massa moddar som t ex: zombies tar över världen eller det finns en massa varelser som man egentligen inte tror finns, om nu fattar hur jag menar. Jag vill ha världen så som den är idag. Fast det kan du ju egentligen bara ändra på själv.

Det är inga problem med engelskan eller något sådant, anledningen att jag ville ha ett svenskt system är att jag helt enkelt föredrar det. Samt att det inte säkert är jag som ska köpa det utan kanske en annan i spelgruppen som inte är lika bra på engelska som jag. Så det var mest honnom jag tänkte på.

Så just nu är det väll Neotech som lockar mest, alla i gruppen gillar regelsystemet i Eon vilket jag antar är samma som används i Neotech, så där behöver man väll bara ändra på världen lite.
 
Top