Nekromanti Nutida yrken

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Sitter å försöker sammanställa en liten listning av intressanta yrken och sysselsättningar. Spelet är nutid och är i genren skräck-mystik-thriller. Vore kul och få se vad ni andra kan komma med för förslag. Obs! det jag är ute efter är alltså inte "vanliga" ordinära yrken, utan mer annorlunda, intressanta arbeten.

MvH Secce
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Kanske är dessa bra:
Lönnmördare
Agent (kanske borde räknas till lönnmördare)
Prisjägare (finns sådana igentligen?)
Maffiahejduk
...och så några mindre seriösa yrken
Therminator
Gigantisk plastanka
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Spelet är nutid och är i genren skräck-mystik-thriller. Vore kul och få se vad ni andra kan komma med för förslag."

Journalist
Profilerare (eller vad det nu heter på svenska. En sån där som i "Millenium")
Estet
Indrivare
Utkastare
Knarklangare (på riktigt, inte som i Hollywood. Vanliga småknarklangare är helt vanliga studenter, typ, som är hårt styrda från sina leverantörer. De går inte omkring i balla solglasögon och de har INTE cannabisodlingar hemma (för det dröjer inte länge innan de får spaning på sig))
Spion (återigen, enligt den svenska modellen. Inte en ball Hollywood-lirare. Svenska spioner är typ lökiga slipsnissar som har ett mycket odramatiskt arbete.)
Festfixare
Dokusåpastjärna
Trafficking-ansvarig
DJ
Art Director (de är skitgrymma och kan karatesparka alla monster till döds hur lätt som helst. Hmmm, gissa vad jag arbetar som?)

/Rising
tycker Kult har ballast "yrken", (förutom Storstadssamurajen, och jag blev besviken när jag träffade en Fixare för första gången på riktigt, eftersom han inte var i närheten av att vara lika häftig som arketypen i Kult)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Prova med det här nån gång:

Jag har funderat en del på ett arketypbaserat nutidsspel, och jag tror att lösning är att göra arketyperna så inriktiga subkulturella som man bara kan göra dem. Det skulle alltså handla mer än om en levnadsstandard, en klase färdigheter eller några grundegenskapskrav. En arketyp i det här systemet skulle alltså verkligen, verkligen vara arketypisk - han skulle ha inbyggda värderingaroch uppfattningar, som kanske tillochmed kostar att förändra:

För spelare som vill spela kontorsarbeten introduceras en miljö där rättssamhället faktiskt är helt teoretiskt, där människorliv alltid räknas i siffror och där en kär ägodel eller familjemedlems enda besläktning med en är de fyra sista siffrorna i registreringsnumret.

Modigare spelare kanske satsar på undrevärldspoeten, en skum och cynisk figur som ser genom slöjan och tror sig förstå hur alla fungerar. Hans levnadsstandard och yrkersfärdigheter varierar onekligen, det viktiga är de värderingar och vanor som kommer på köpet, och får köpas av allt eftersom.

Osv, osv.

Följande gäller för mitt regelsystem till rollspelet Fagins Hand: En rollperson utvecklas genom noggrann genomgång av bakgrunden. Det finns i detta syfte olika "bakgrunder", alla med ett antal variabler som både introducerar spelaren för världen och dessutom framställer regeltermer som gör rollpersonen speciell. Bland dessa variabler finns:

[*]En förteckning på hur lång tid det tar att utvecklas inom området.

[*]Två olika förmågor som agerar "primärfärdigheter". Dessa kallas för talanger och används på ett mycket speciellt sätt i regelsystemet. Pris för dessa primärfärdigheter står även med, och i vilka sammanhang de kan användas.

[*]Ovanor, det vill säga nackdelar som måste köpas bort på samma sätt som man köper talanger. "Societetens" ovanor är frosseri, hänsynslöshet och van vid stora pengabelopp. Bakgrunder som har potential att ge mer ur ren prestationsvinkel har ofta grövre ovanor, som kostar mer att köpa av.

[*]En bunt exempel på träningar och erfarenheter man kan ha samlat på sig under levnaden i den bakgrunden. För att ta samma exempel, "Societeten", är exempelträningarna kortspel, charm, etikett och supa, tillexempel. Det är bara förslag alltså, inget mer. (Tilläggas bör att färdighetsstrukturen i Fagins Hand är mycket lös och kräver fantasi och innovativitet från spelarens sida).

[*]Olika nyckelpersonligheter som figurerar inom bakgrunden, samt sidreferenser till regelboken. (Hmm... nu när man tänker på det kanske man borde lansera "figurskapandet" som ett separat häfte utan omslag, lite fräckt att glo i sådär, och sedan kolla upp i regelboken om det verkligen skulle behövas.)

[*]Levnadsstandard. Jag ansåg det användbart i Fagins Hand, men det är för att ett dickenskt artonhundratal är mycket mer klasspecifikt än nutiden. Jag tror inte du behöver levnadsstandard. Satsa på de viktiga bitarna.

[*]Diverse hälsningar, uniformer och språk man kan ha lärt sig under åren tillbringade i bakgrunden.

[*]Olika rörelser inom bakgrundens filosofier, åsikter och dylikt.

Det finns alltså många vitala bitar som många spelmakare olyckligtvis hoppar över. För att ett hemligt handslag eller en lista med ovanor är viktigare än startkapital och färdigheter förstår väl vem som helst?

Lycka till!

Mogz
 

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
tack för förslagen. ville bara göra en liten sammanfattning över hur jag har laggt upp "systemet".

det finns tre typer av sysselsättning, som i sin tur har underkategorier. De tre typerna är, ARBETANDE, ARBETSLÖS samt KRIMINELL. Under dessa finns då flertalet sysselsättningar (med sina resp. för- & nackdelar).

MvH Secce
 
Top