Nekromanti Nuthin 1.2

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Fast, eh.. Va? Armarna bak, tuttarna fram är inte utmanande? Det är inte direkt en naturlig pose vi snackar om. Inget fel i det! Men något vidare avsexualiserad är hon banne mig inte. Inte heller ligger fokus på en naturlig rörelse.
Armarna bak är väl inte så konstigt? Hon håller upp tunga pistoler, antar att tyngden fördelas bättre då. Tuttarna fram? Jag antar att du menar att hon skjuter fram tuttarna? Det är möjligt att hon gör, inget jag tycker framgår i bilden iaf. För mig ser hon rätt naturlig ut.

Hurvida du själv inte kan fokusera på mer än en fasett av en bild åt gången är en annan sak och knappast relevant här. Jag tror definitivt inte detta är allmängiltigt. Om konstnären VILL göra det är ytterligare en helt annan sak.
Fast jag har ju aldrig påstått att jag inte KAN fokusera på genus när jag skapar konst av något slag, bara att jag då skulle göra det på bekostnad av konsten. Ju fler faktorer man måste väga in ju fler kompromisser måste man göra mellan dem. Vi har alla enbart en hjärna som enbart kan tänka en sak i taget.
Det handlar ju inte här om vilja, utan om att man som konstnär skulle ha någon typ av ansvar att tänka genus hela tiden.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Prova själv. Känns det naturligt att hålla bak armarna, låta händerna peka nedåt och vrida över höften i ett långt steg? Och kan du göra det utan att dra bak axlarna och vinkla upp bröstkorgen? Än en gång: inget fel i en snygg pose dock.

Jag tolkade ditt inlägg så. Kanske lite oförsonlig tolkning. Men du blandade "jag" och "man" rätt friskt.

Telash said:
EDIT2: Som konstnär har man ofta en agenda med det man skapar, antingen estetisk, politisk eller kanske filosofisk sådan. Oftast kräver det ens totala koncentration, som när man gör en barock-fuga. Om man då "måste" tänka på andra faktorer, som att ha lika många av varje ton, eller i bildsammanhang, lika många kvinnor som män (om man nu kan se att de har ett specifikt kön) så tar det energi ifrån huvudagendan. Alltså, om jag hela tiden måste fundera på vilken negativ inverkan min bild kan ha, eventuellt, på någon av samhällets folkgrupper, skulle det inte kunna bli några fler bilder.
Du hävdar ju att oftast så gör en konstnärs fokus på det tex. estetiska att konstnären inte kan fokusera på någon annan aspekt som tex. hur andra kommer uppfatta verket. Jag säger att du har fel. Det är inte alls så. Planera ditt verk är mitt tips om budskapet försvinner i skönheten, eller tvärt om.

Konstnärens ansvar inför betraktaren är en nyckel i diskussionen. Jag tror ju inte att konstnären automatiskt har ett ansvar eller någon skyldighet inför betraktaren. Konstnären är fri att göra vad tusan han eller hon behagar. Oavsett om det uppfattas osmakligt, objektifierande eller plain skittråkigt.

Än en gång vill jag förtydliga - jag gillar verkligen skissen Per Folmer.
 

Lovisaritar

Veteran
Joined
6 Jun 2011
Messages
13
Jag testade stå som tjejen på bilden, jag förstår inte vad som är konstigt. Men jag kanske är onaturlig jag också :gremtongue:
Dessutom tycker jag det ser ut som att hon går framåt, inte "skjuter fram höften".
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Jag tror inte riktigt att du skulle vara onaturlig. Men, jag hävdar fortfarande att det inte är en pose som man hamnar i naturligt.

Om du har armbågarna bakom kroppen samtidigt som du har händerna framför kroppen och vinklade utåt så vinklas överkroppen uppåt (min poäng är att det är medvetet, eftersom det inte är naturligt rörelsemönster). Jag hade gärna hållit rykande pistol-/SMG-pipor bort från mina bara lår. Om man ser till hennes tyngdpunkt så har hon inte särskilt mycket balans heller. Jag påstår inte att hon bara skjuter fram höften, men prova ta ett långt steg, sträck bakre benet och böj främre, utan att vinkla över höften. Precis som Per Folmer har målat det vinklar hon över höften.

Än en gång, jag har inget emot posen (den är snygg!), men att den skulle vara naturlig köper jag inte.

Du kanske missförstår vad jag menar med "naturlig"? Jag menar inte på något sätt omöjlig, bara utanför normalt rörelsemönster och inte avslappnad. Jag tror ju att posen är menad att vara snygg och sexigt kaxig (utmanande). Jag tror inte det är meningen att den ska vara 100% naturlig eller avslappnad. Sedan att hon, den fiktiva kvinnan skulle välja att ställa sig så är en annan sak. Men det blir en utmanande pose oavsett.

Ingenstans menar jag heller att det är konstigt! Jag säger bara emot Telash när han påstår att posen inte är utmanande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Smrtihara said:
Ingenstans menar jag heller att det är konstigt! Jag säger bara emot Telash när han påstår att posen inte är utmanande.
Exakt vad som är utmanande ligger nog i betraktarens öga, och är svårt att diskutera. Jag uppfattar hennes pose som utmanande, men inte sexuellt utmanande, utan snarare som att "här är det jag som håller i puffrorna - är det någon av er slapptaskar som har något att säga om det så kan ni räkna med en snabb blyleverans".
 

Lovisaritar

Veteran
Joined
6 Jun 2011
Messages
13
Nej, det kanske inte är en pose man står i när man känner sig avslappnad, det är sant. Men jag tänker mig man kommer gåendes, med ett rykande vapen i varje hand, ser sig omkring i rummet och blir fångad på foto: då kanske det skulle kunna se ut såhär?
Vette sjutton, jag kanske ser snett. Jag ställde mig så framför spegeln nyss.
Tjejer är ologiska. Det är vår natur :gremtongue: Kanske att posen är "onaturlig" men känns naturligt för oss? hehe, nej jag vet inte. Jag blir helt förvirrad av det här med om vad som anses utmanande och vad som inte är det.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Absolut. Jag håller med om kaxigheten, men jag ser också en tydlig sexuell anspelning i bilden. Om den här bilden inte är menad att ha en sexuell ton så äter jag upp min hatt.

Min hatt är dessutom en tjockfilthatt som hängt med sedan roskildefestivalen för närmre 8 år sedan.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Nu när genus-krigets moln verkar ha lagt sig så tänkte jag att jag skulle ta och försöka säga något rimligt

Jag gillar hennes uttryck i bilden och jag tänker mig att du kanske kunde förbättra det genom att göra henne lite längre? Hon ser lite ung och oerfaren ut liksom, och ska hon vara tuff som naglar så tror jag att det skulle hjälpa.

Din blending-teknik ser fin ut och jag tror att den skulle ge en ännu större effekt om hon var back-lit i och med att det är lite mer dramatiskt, alternativt låter henne kasta en skugga. Det kan förena henne med den eminenta miljön i högre grad också :gremwink:

Mina två ören.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
förstår inte varför folk alltid ska hitta demoner där det inte finns några när det kommer till genustänkandet ...


jag skiter fullständigt i vad andra tycker och sällar mig till skaran som tycker om en välsvarvad blondin i chainmail bikini med jättelökar
 
Top