Nekromanti Numrering på Drakar och demoner

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ja, jag menar Chronopia. Är inte det DoD6? Räkning har aldrig varit min starka sida. För att inte tala om mitt minne...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Rasism i rollspel

Ja, jag menar Chronopia. Är inte det DoD6?
Nej. DoDs utgåvenumrering är lite komplicerad men enligt de vedertagna dylika så är Chronopia nummer 5, Riotminds första utgåvor nummer 6 och den senaste, DoD Trudvang, nummer 7. Jag har för mig att det hela har gåtts igenom i detalj i andra trådar. Jag föreslår att du söker på DoD-forumet om du vill veta mer.

/Anders
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Rasism i rollspel

Ja, jag kollade upp det själv och såg ljuset. Jag erkänner mitt fel. Jag placerar mitt huvud mellan dina fötter och kysser dina anklar! :gremfrown:

Slutade med rollspel efter DoD4. Allt som hände efter det är bara ett jävla dimmigt töcken - både i mitt liv och när det gäller DoD. :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Rasism i rollspel

Äh, det är lätt att ta miste, i och med att man måste numrera utgåvorna 2 och 2,1 för att få det att gå ihop. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Rasism i rollspel

Äh, det är lätt att ta miste, i och med att man måste numrera utgåvorna 2 och 2,1 för att få det att gå ihop.
Och all förvirring härrör ifrån att Mekanurg (väl?) gjorde ett slarvfel i förordet till fjärde utgåvan och skrev att det var den tredje, något som sedan förklarades i en liten Sinkadus-artikel.

Det där med 2 och 2.1 är en efterkonstruktion för att få den tredje utgåvan att passa in mellan den andra och den påstått tredje utgåvan.

Dewil
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Rasism i rollspel

Det låter bekant, ja. Det förklarar ju den utbredda förvirringen lite mer.

Om tio år lär det vara ännu mer invecklat eftersom mig veterligen Riotminds inte har deklarerat att DoDT är den sjunde utgåvan än. De skulle kunna börja hävda att det fortfarande är en variant på sexan, till exempel. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rasism i rollspel

Jag skulle nog säga åttonde, faktiskt. Den reviderade utgåvan av DoD 6 borde rimligtvis heta DoD 7, eftersom det var en hel del övergripande regelförändringar mellan de två versionerna. Definitivt större än de som fanns i de första utgåvorna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Rasism i rollspel

Äh, det är lätt att ta miste, i och med att man måste numrera utgåvorna 2 och 2,1 för att få det att gå ihop.
Det kunde varit värre, det kunde varit:

1.0
2.0
3.0
3.1
3.11
NT 3.1
NT 3.5
95
NT 4
98
2000 (borde egentligen vara NT 5, inte samma gren som 95 och 98)
ME
XP
2003 (egentligen XP server, inte en efterföljare till 2000)
Vista

Där kan man snacka om folk som versionsnumrerat på fyllan...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Utbrytning

Numrering av Drakar och demoner hör visserligen hemma på rollspelsforumet, men inte i en tråd om rasism i rollspel. Deltråden får bli en egen tråd.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Rasism i rollspel

Fast 2000 är nt 5.0 och xp ÄR 5.1, står att finna i systemegenskaperna.
Yepp, jag vet. Det är (bland annat) därför jag stannar i 2000. XP är i allt väsentligt samma som 2000, fast med en massa skräp pålastat. 2000 kan allt jag behöver och är tre gånger så snabb för att man inte tyngt ner den med pynt.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Rasism i rollspel

Gjorde jag oxå innan något som hette warty warthog kom. :gremlaugh:

Ubuntu (linux för människor), måste älska det...

Där har vi krångliga versionsnummer, inte nog med att de heter något i stil med (adjektiv) (djur) medan det utvecklas, det får versionsnummer av typen (år).(månad) när det släpps.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Rasism i rollspel

Gjorde jag oxå innan något som hette warty warthog kom.

Ubuntu (linux för människor), måste älska det...
Japp, jag kör själv Linux på några maskiner (6 st Kubuntu, 1 Xubuntu, 1Smoothwall och några till är på gång), men av historiska skäl så sitter jag fortfarande fast i Windows på de flesta maskinerna. Det är dock övergående, men det är en seg process.

Där har vi krångliga versionsnummer, inte nog med att de heter något i stil med (adjektiv) (djur) medan det utvecklas, det får versionsnummer av typen (år).(månad) när det släpps.
Jag tycker det funkar rätt bra, speciellt år.månad. Djuren är lättare att komma ihåg, och funkar därför bra som "populärnamn". Nu är man uppe på G (Gutsy Gibbon), så nästa blir antagligen H. Jag gissar på Horny Hamster. Synd att det inte är L, nästa verion är en Long Term Support-version, och då hade Loyal Lemur varit självskriven.

(Varsågod att klippa ut den här utvikningen till en egen tråd om ni tycker att den är för OT)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Stopp v. 1.2

Om ni vill diskutera numrering av andra saker än rollspel, gör det på OT-forumet.

/tobias
 
Top