Nekromanti Nummer 4...

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Protest...

...något som faktiskt jag har irriterat mig på, är att inget nummer har haft samma layout.

Jag tycker att en skrift bör ha en enhetlig layout mellan numrena...

Dock kan man byta layout senare, men inte efter varje nummer.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Protest...

Så gigantisk stor skillnad i layout är det väl ändå inte? Tre spalter text på mertalet av sidorna, och samma typsnitt i nummer 1-3 (nummer 4 använder dock ett annat typsnitt). Jag har försökt att variera layouten lite så att varje nummer inte skall vara för lika varandra.

No one shoots at Santa Claus
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Protest...

Framsidan är väl inget att bråka om, även om jag sätt att fanzinets titel och nummer sett likadant ut på alla nummer.

Inget av numrena har samma layout på ledarsidan

Nummer 2 har du blandat 2 och 3 spalter endel.

I nummer 3 har du blandat blå och svart text något.

Om du ser på detta, så är varken nummer 1, 2 eller 3 någon lik av de övriga, och nummer 4 har som du redan sagt ett annat typsnitt. Alltså har ingen samma layout.

Sedan skulle jag gärna se att du håller dig till svartvitt (med ev. undantag av omslaget). Alla har inte färgskrivare, och då kan det bli lite fult vid en utskrift, och ritprogram, t.ex. PSP 5 kan enkelt omvandla färgbilder till gråskala.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Protest...

Kul att få lite respons på fansinet. Vad gäller färger så tycker jag att det "piffar upp", men det är klart: det kanske inte blir så bra vid utskrift.

Personligen förespråkar jag lite variation vad gäller layout, spaltantal och färger (ladda ner Alter Ego om du vill ha *mycket* variation... ;)

Läste på något av de andra forumen att du själv har planer på ett e-zine. Jag kanske kan föreslå någon typ av samarbete? Maila privat om du vill.

No one shoots at Santa Claus
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Protest...

Färger piffar upp...det är sant, men har man inte färgskrivare så kvittar det om det är färg eller inte. Ett alternativ är att man gör det i två varianter, där man har färg i den ena och svartvit i den andra. Men det är lite jobbigare och tar lite extra tid.

Visst, att variera är inte fel, men det känns som att man inte är nöjd alls med utseendet om man byter hela tiden. Ett alternativ är att ha en layout per 5 nummer, per halvår eller per år, och sedan ändra den lite i nästa omgång med lika många nummer.

Jepp, fast då inriktat mot fantasy och historiska rollspel, och även kanske lite cyberpunk och sci-fi. Det är det första två som är det som ligger mig varmast om hjärtat. Har redan ett arbetsnamn, kan dock ändras, men för tillfället är det Silva Lunaris, som kanske inte är helt svårt att lista ut vad det betyder.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
I object... denied!

Jag tycker nog snarare att mer färg och variation (läs nyskapande layout) främjar tidningen. Jag gillade tidigare nummer av Alter Ego tex. men nu kör de bara svart och rött... Det är ju trots allt en ezine och ska inte skrivas ut utan läsas på dumburk nr 2. Jag är för bjärta färger. Stå på dig Andreas!

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: I object... denied!

Jag kan nog hålla med dig där (färg o variation), även om jag tycker Alter Egos design kan vara lite för experimentell ibland (ett nummer använder sig tom av liggande A4 istället för stående). Men annars tror jag nog att de flesta läsare inte bryr sig om att skriva ut fansinet, utan läser det på skärmen. Själv har jag ingen skrivare så jag skriver iaf inte ut det :(

No one shoots at Santa Claus
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: I object... denied!

"Men annars tror jag nog att de flesta läsare inte bryr sig om att skriva ut fansinet, utan läser det på skärmen. Själv har jag ingen skrivare så jag skriver iaf inte ut det :("

Jag skriver ut det jag vill läsa och behålla (läser givetvis på datorn först för att veta vad den innehåller). Men inte skriver jag ut med min egen skrivare...när jag kan använda en annans skrivare :))

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
aah... ett fansin... stiligt, jag måste säga att det nya typsnittet är bättre än det gamla. Mer lättläst. Mkt fint T20-spel, går dock att utveckla. Kul dessutom att det skrivs T20 och inte D20! Fram för gamla hederliga förkortningar!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Jo, det typsnittet är mycket enklare att läsa på en skärm. Det gamla va rätt fräckt tycker jag, men lite svårläst kanske...

Och den korta artikeln/insändaren är skriven av en polare till mig, en gammal DoD-räv som aldrig skulle få för sig att skriva D20!

You are victim of the random .sig
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
D20? BLÄ!

Hur kan man ens tänka sig att skriva D20? Blä.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: D20? BLÄ!

T = Tärning Tärning = Svenska
D = Dice Dice = Utländska

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: I object... denied!

Om det inte gör nåt att det har lagts upp förut kan du alltid plocka nånting från min sajt, men det kanske inte är lika intressant?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: I object... denied!

Om det inte gör nåt att det har lagts upp förut kan du alltid plocka nånting från min sajt, men det kanske inte är lika intressant?

Skolans till exempel =)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: D20? BLÄ!

<I>T = Tärning Tärning = Svenska
D = Dice Dice = Utländska</I>

Exakt! (-:

"Och vet ni vad de kallar Skills!? FÄÄÄÄRDIGHEEETER! Fy faan..."
     Spelkompis, mitten av 80-talet

--
Åke
 
Top