Nekromanti Numenéra, Mœbius och The Mercenary

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Monte Cook har ju inte precis döljt att en stor inspiration för Numenera är Moebius serier och konst. Och visst finns det tydliga drag från Incal, Metabarons och Arzach.

Men efter att ha hållit på och läst spelet ett par dagar nu, så påminner mig världen men även konsten i boken bara mer och mer om Segrelles The Mercenary ( El_Mercenario ).
Speciellt bilden på Xi-draken och dess ryttar känns tagna direkt från The Mercenary.

Lite roligt är dock att The Mercenary nämns inte ens i bibliografin över inspirationsmatrial.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det kanske beror på att Segrelles är en Moebius-epigon... Ungefär som tecknarna i Numenera. Liknar mästaren, men har inte riktigt fått till det. Jean Giraud var ett geni, Segrelles är bara en skicklig tecknare. Men lite stel. Ballt att han gör sina serier i olja, dock.
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
För att vara sjukt fördomsfull och elak så tycker jag inte att detta är speciellt ovanligt.

Den tolkningen/inspirationen/hyllningen har blivit som de flesta dylika blivit: "Slap some guns and clichés on it and call it a tribute."

De förhåller sig till Möbius på samma vis som S.T.A.L.K.E.R förhåller sig till Tarkosvskys film(och boken i viss mån.) jag tror inte vidare förklaring ger speciellt mycket.


Det må vara cyniskt men det är så jag upplever det. Fantasy har blivit så fruktansvärt fantasilöst.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Arfert said:
Det kanske beror på att Segrelles är en Moebius-epigon... Ungefär som tecknarna i Numenera. Liknar mästaren, men har inte riktigt fått till det. Jean Giraud var ett geni, Segrelles är bara en skicklig tecknare. Men lite stel. Ballt att han gör sina serier i olja, dock.
Tänkte dock mer på världen än stilen. I the mercenary så är världen en fedual medeltida värld med rustningar, pilbågar och svärd med inslag av flygande drakar och andra fantasy monster men i vilken det samtidigt existerar mystiska föremål som tex. en tunn solstråle som kan skära igenom de flesta matrial och som drivs av en liten svart kula som väger 5000 kg och gör folk sjuka om de exponeras för kulan.

Moebius må vara en mer exceptionel teknare men världen i the mercenary känns direkt tagen från Numenera (eller tvärt om rent kronologiskt).
 
Top