Nekromanti [Null State] - Två kolumner?

Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Caligo said:
Vänsterjusterad text gör det lättare för ögat att byta rad och då läser man lite snabbare.
Det här är en vanlig missuppfattning. Visst skulle man kunna tro att det vore lättare för ögat att byta rad om raderna var olika långa, men så är faktiskt inte fallet. De undersökningar som gjorts visar att vi fortfarande har lättare att läsa marginaljusterad text.

Dock förefaller läsbarhetsskillnaden mellan vänsterjusterad och marginaljusterad text ha minskat. Troligen är det vanligare med vänsterjusterad text idag än det var för några decennier sedan, varför vi helt enkelt är mer vana vid det idag. (Att vänsterjusterad text ibland - dock mer sällan än många tror - kan vara mer estetiskt tilltalande lämnar jag därhän.)

Det viktigaste för läsbarbeten totalt sett är dock inte justeringen, utan radlängd och radavstånd. Radlängden bör inte överskrida ett snitt på 55-65 nedslag (alltså både tecken och mellanslag). Men även för korta rader sänker läsbarheten, och man bör inte gå ned 35-40 nedslag, vilket verkar vara fallet i kranks tvåspaltsversion. Särskilt problematiskt blir det med marginaljusterad text med för korta rader, som då - vilket påpekats - blir gluggig och ful.

Radavståndet bör idealt vara tre punkter större än typgraden i vanlig brödtext, men ofta klarar man sig med två punkter större. Väsentligt är också att undvika oskicket med styckesindelning med blankrad, som kraftigt stör ögats läsrörelse i det att hjärnan uppfattar textytan som flera separata delar. Nytt stycke markeras alltså med fyrkants indrag, d v s ett indrag som skapar en "vit kvadrat" före styckets första bokstav.

För övrigt anser jag att alla som tänker sig att formge en bok bör läsa "Ändamålsenliga och vackra trycksaker genom god typografi" av Jan Tschichold, helst innan de sätter igång med att formge. En bibel för bokformgivning!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
Caligo said:
Ser bra ut med både en och två kolumner. Två kolumner kan vara snäppet mer praktiskt om du t.ex. skall ha in bilder men en kolumn ser rent och fint ut.

Sedan skulle jag rekommendera att köra vänsterjusterad text och öka radavståndet. På en del ställen blir det större ordmellanrum än radmellanrum och det blir inte bra läsbarhet.

Vänsterjusterad text gör det lättare för ögat att byta rad och då läser man lite snabbare. Ökat radavstånd blir luftigare och snyggare samt högre läsbarhet.
Jag har nu valt att köra på en kolumn och marginaljusterat... Mest för att jag själv tycker att det blir snyggare och enklare med marginaljusterat i lite bredare kolumner. Däremot radavståndet har du en poäng i; ska ta ett par extra varv innan slutligt tryck. Just nu skickar jag dock iväg till provtryck...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
Tridentinus said:
Väsentligt är också att undvika oskicket med styckesindelning med
blankrad, som kraftigt stör ögats läsrörelse i det att hjärnan uppfattar
textytan som flera separata delar. Nytt stycke markeras alltså med
fyrkants indrag, d v s ett indrag som skapar en "vit kvadrat" före
styckets första bokstav.
Jag håller med, och kör indragsvarianten själv. Att jag sedan sparade flera sidor på att slippa extra mellanrum mellan styckena såg jag inte som någon nackdel =)

Möjligen kan det vara något för stort indrag; men det ska isf fixas innan slutversion.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Tridentinus said:
Caligo said:
Vänsterjusterad text gör det lättare för ögat att byta rad och då läser man lite snabbare.
Det här är en vanlig missuppfattning. Visst skulle man kunna tro att det vore lättare för ögat att byta rad om raderna var olika långa, men så är faktiskt inte fallet. De undersökningar som gjorts visar att vi fortfarande har lättare att läsa marginaljusterad text.
Håller helt enkelt inte med dig. Var har du läst dessa "undersökningar" som du hänvisar till? Efter 15 år i branschen (plus utbildning) har jag fortfarande inte läst någon själv. *nyfiken* :gremsmile:

I övrigt håller jag med dig :gremsmile:

Vidare är det viktigt att påpeka att "typografiregler" skiljer sig ganska mycket mellan exempelvis Sverige och USA. I Sverige har vi t.ex. oftast tätare ord-/teckenmellanrum och använder andra teckensnitt.
 
Top