Nekromanti [Null State] - Layout/designskisser

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Har just suttit och skissat ihop en första layout/designprototyp, som visar i vilken riktning jag vill.

Tanken är att de svarta huvudblocken eventuellt ska bytas ut mot bilder; det blir isåfall svartvita kollage av blodfläckar, städer som brinner, teknologi etc. En tanke jag har är att ha en ny header på varje uppslag. Tanken är att trots att jag utnyttjar så liten del av ytan till faktisk text så ska spelet bli ganska tunnt (jag siktar på 32 sidor, kan tänka mig 48).

Jag är heller inte säker på typsnittet i brödtexten; den såg knepig ut först men nu har jag kanske vant mig, för nu ser den helt OK ut...
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Okej, jag kan för lite om layout för att komma med någonting insiktsfullt - men jag tycker det är alldeles för mycket svart utrymme i övre delen.

Själva brödtexten känns annorlunda. Det får mig att stanna till och kolla på den, istället för att läsa. Men det är nog en vanesak.

Bortsett från den övre svarta rammen tycker jag dock det ser helt okej ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Endyamon said:
Okej, jag kan för lite om layout för att komma med någonting insiktsfullt - men jag tycker det är alldeles för mycket svart utrymme i övre delen.
Den ska som sagt inte vara svart, utan en bild, men jag fattar hur du menar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför inga indrag vid nya stycken?

Brödtext-typsnittet tycker jag är ok... sen skulle jag helst vilja se bilder inlagda för att kunna komma med nåt vettigt om blocket högst upp...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Arfert said:
Varför inga indrag vid nya stycken?
För att jag i stort sett inte alls pillat med själva brödtexten annat än att välja justering, typsnitt och storlek ännu, och det är inga sådana indrag per default =)

Arfert said:
sen skulle jag helst vilja se bilder inlagda för att kunna komma med nåt vettigt om blocket högst upp...
Det är nästa steg, ja. Tänkte försöka sätta ihop åtminstone ett preliminärt kollage på måndag eller så; imorgon får jag besök och har sedan en deadline till skolan.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Har jag fattat det rätt i att vissa rubriker kommer att gå över två sidor. Lite svårt att säga hur det kommer att bli men det är en ganska intressant idé. Kommer dock att krävas en hel del extra pill med layouten för att få det att passa in så du inte får tomma sidor.

Jag gillar typsnittet i brödtexten men jag vet inte riktigt hur jag tycker att den passar ihop med typsnittet i rubriken.

Det blir en väldig kontrast mellan brödtexten som är väldigt tydligt diagonal och den väldigt raka rubriken. Sen kan jag inte låta bli att tänka på nya mutant när jag ser den. Jag skulle kanske fundera på att ändra typsnittet för rubrikerna.

Sen gillar jag att du är frikostig med utrymmet. Det känns luftigt och trevligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Markehed said:
Kommer dock att krävas en hel del extra pill med layouten för att få det att passa in så du inte får tomma sidor.
Det är jag beredd på. Det är därför man har illustrationer =)

Markehed said:
Det blir en väldig kontrast mellan brödtexten som är väldigt tydligt diagonal och den väldigt raka rubriken. Sen kan jag inte låta bli att tänka på nya mutant när jag ser den. Jag skulle kanske fundera på att ändra typsnittet för rubrikerna.
Jag har ett par alternativ, men har inte hittat något som passar riktigt lika bra med min vision...

Vilket nya mutant menar du förresten? Mutant: Undergångens Arvtagare eller Nya Mutant/Cybermutant?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Hinner inte fixa en bild i toppblocket nu, men jag hann göra ett snabbt test av olika typsnitt.

Första jag visade använde Gentium Basic i brödtext, det här är Charis. Första använde Big Noodle Titling till rubriker, här har jag Prozak. Andra jag funderat på är Gotham Nights och Steelfish.

Bifogar ett test med gotham + charis.


Hittills gillar jag nog faktiskt big noddle titling bäst som rubriker. Charis gillar jag som brädtext, den är väldigt läsbar känns det som.
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillade Test 2 bäst, fast jag tycker nog Gentium har mer karaktär än Charis... även om det senare är helt ok.

Och jag gillar kontrasten mellan rubrik och text. En sak jag aldrig gillat med formen på Mutant UA är just att de valt en sans serif i brödtexten. Om än en läsbar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Markehed said:
Självklart menar jag Mutant svarta boxen aka. Nya Mutant/Cybermutant
Isåfall är ju rubriken helt rätt, för jag har inget emot de vibbarna =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Arfert said:
Jag gillade Test 2 bäst
Hm. Har funderat på det; jag tycker nog att ursprungliga testets mera kantiga typsnitt funkar bättre med mina tankar, men test2's Prozak funkar rätt OK det också.


Jag har blivit lärd att det ska vara sans serif i rubriker och serifer i brödtext; osäker vart jag fått det ifrån men det verkar vara en tumregel som ger hyfsat resultat iaf =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Okej hörni...

En header jag slängde ihop på en timme. Tanken är att det ska vara olika headers på varje uppslag, men nu får ni stå ut med att det är samma.

Jag gillade nog det lite hårdare typsnittet BigNoodleTitling som jag hade för rubriker i ettan ändå; sedan fick det bli good old Charis SIL till brödtexten.

Vad tycker ni?

EDIT: Observera förresten att det ska bli A5, om jag inte nämnt det. Så zooma ut lite om ni kollar på stor skärm.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Flyttade ner rubrikerna lite; de blev uppflyttade när jag testade ett annat typsnitt.

EDIT: Snabbt test med att flytta ner punkbruden lite. Jag föredrar att ha henne lite större; bilden är snorsnygg och har massor av detaljer jag ogärna går miste om. Om folk verkligen inte tycker att lodräta vita kolumner funkar (jag gillar dem) så får jag ha nån speciallösning för illustrationer =)
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Sådär. Sexan är bättre (bortsett från en liten vit linje som befläckar den vackra natthimlen). Bilden är fin så den får inte förminskas för mycket heller. Det här fungerar helt klart - även om om jag tror att friläggandet av huvudet mot natthimlen kan bli bra. Men bättre än fyra som sagt var!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
krank said:
Om folk verkligen inte tycker att lodräta vita kolumner funkar (jag gillar dem) så får jag ha nån speciallösning för illustrationer =)
Jag tycker 5:ans vita kolumn är bättre än 6:an inklämda punkbrud. Det såg väldigt trångt ut i jämförelse. Det sagt så tycker jag att kolumnen går lite väl högt upp i 5:an däremot - jag hade valt nåt lite mer konventionellt förhållande mellan höjden och hur mycket av bakgrunden som skulle synas ovan. Typ att kolumnen får sticka upp två tredjedelar in på bakgrundsgrafiken eller så.

Dessutom: utöver min kommentar om det lustiga sammanträffandet att tornet lägger sig bakom o:et i rOllspel så tycker jag faktiskt att det ligger rätt olyckligt till öht sådär mitt i sidan. Det gör det hela lite för symetriskt i mina ögon, vilket jag tycker krockar med rubrikerna som går över hela sidorna (vilket är snyggt men lite vågat av de tekniska skäl IMO).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
DeBracy said:
Jag tycker 5:ans vita kolumn är bättre än 6:an inklämda punkbrud. Det såg väldigt trångt ut i jämförelse. Det sagt så tycker jag att kolumnen går lite väl högt upp i 5:an däremot - jag hade valt nåt lite mer konventionellt förhållande mellan höjden och hur mycket av bakgrunden som skulle synas ovan. Typ att kolumnen får sticka upp två tredjedelar in på bakgrundsgrafiken eller så.
Jag testade lite sådant också; problemet är att antingen kändes det taffligt inklippt eller så skulle det krävas rätt ordentligt friläggningsarbete...

Jag ska fundera vidare, men det är inte helt omöjligt att jag bestämmer mig för att gå emot majoritetens önskningar i den här frågan =)

DeBracy said:
Dessutom: utöver min kommentar om det lustiga sammanträffandet att tornet lägger sig bakom o:et i rOllspel så tycker jag faktiskt att det ligger rätt olyckligt till öht sådär mitt i sidan. Det gör det hela lite för symetriskt i mina ögon, vilket jag tycker krockar med rubrikerna som går över hela sidorna (vilket är snyggt men lite vågat av de tekniska skäl IMO).
Det har du en god poäng i; jag kan låta den headern ligga på ett uppslag utan rubrik och så tänka på det i fortsättningen. Och blir det för uppenbart keff när en header är symmetrisk och resten inte får jag väl tänka om.

Mjo, jag vet att det är vågat - samtidigt har jag bestämt för mig att Publit faktiskt (till skillnad från Lulu) har ganska bra precision vad gäller sånt där; jag har ingen EB hemma just nu (skäms på mig) men du kan väl alltid ta en linjal och kolla om textraderna där ligger i fas med varandra?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
krank said:
Mjo, jag vet att det är vågat - samtidigt har jag bestämt för mig att Publit faktiskt (till skillnad från Lulu) har ganska bra precision vad gäller sånt där; jag har ingen EB hemma just nu (skäms på mig) men du kan väl alltid ta en linjal och kolla om textraderna där ligger i fas med varandra?
Ja, jag tycker nog att man kan lita på Publit i det här avseendet, så länge man inte går till överdrift. Avsevärt bättre skärning (för det är ju vad det handlar om) än Lulu i alla fall. Jag skulle nog våga ha en sådan linje på Publit.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Dimfrost said:
Ja, jag tycker nog att man kan lita på Publit i det här avseendet, så länge man inte går till överdrift. Avsevärt bättre skärning (för det är ju vad det handlar om) än Lulu i alla fall. Jag skulle nog våga ha en sådan linje på Publit.
Jag är inte orolig för skärningen eller att det ska linjera dåligt, utan jag tänker främst på hur det funkar i mitten av boken. Om det blir limbundet så går det ju bort rätt mycket där. Dock har ju krank sagt att han siktar på häftat och då borde det väl funka rätt bra kan man tycka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
DeBracy said:
Jag är inte orolig för skärningen eller att det ska linjera dåligt, utan jag tänker främst på hur det funkar i mitten av boken. Om det blir limbundet så går det ju bort rätt mycket där. Dock har ju krank sagt att han siktar på häftat och då borde det väl funka rätt bra kan man tycka.
Japp.

Enkel plan: Om jag kan hålla mig under 50 sidor (teoretiskt möjligt, antar jag) så kör jag på breda rubriker, annars använder jag ett mindre typsnitt eller lämpliga radbrytningar.


Jag kommer inte att skapa fler headers innan texten är färdig, speltestad och layoutad för övrigt. Varför? För att jag tänkte låta varje uppslags header helst på något sätt återspegla texten =)
 
Top