Nekromanti [Null State] - Baksidetest

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Grammatikporr!

Simon said:
Kontentan är att oavsett vilket du skriver, och även om båda är korrekta enligt språknämnden, så kommer en massa människor tycka att det ser ut som ett stavfel. Så kanske du ska överväga en annan formulering? (Typ "ett rollspel om att rädda världen" eller så.) :gremsmile:
<div>
</div> <div>Eller bara »Ett rollspel om de människor som räddar världen«. Då kan ingen med fog hävda att den tycker att det borde vara »dem« i stället. </div>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Grammatikporr!

Dante said:
Simon said:
Kontentan är att oavsett vilket du skriver, och även om båda är korrekta enligt språknämnden, så kommer en massa människor tycka att det ser ut som ett stavfel. Så kanske du ska överväga en annan formulering? (Typ "ett rollspel om att rädda världen" eller så.) :gremsmile:
<div>
</div> <div>Eller bara »Ett rollspel om de människor som räddar världen«. Då kan ingen med fog hävda att den tycker att det borde vara »dem« i stället. </div>
Fast det låter ju asklumpigt. "om att rädda världen" kan funka, men just nu känner jag mest för att peka finger åt gnällejönsarna och köra på "de som räddar världen"... =)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Grammatikporr!

Dante said:
Eller bara »Ett rollspel om de människor som räddar världen«. Då kan ingen med fog hävda att den tycker att det borde vara »dem« i stället.
Smaaart! :gremlaugh:
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Sorry krank, men det där stämmer inte alls. Din språkkänsla spelar dig ett spratt här. Att man mer och mer gått över till att skriva "de som" i stället för "dem som" även efter preposition beror på att uttrycket "de som" uppfattas som ett sammansatt uttryck med fast grammatisk form. Så är egentligen inte fallet.

I det aktuella exemplet är "som räddar världen" en relativ bisats, vilken alltså kan föregås av ett komma: "Ett rollspel om dem, som räddar världen". Byt nu ut "dem" mot "oss" och det funkar utmärkt, även om du kortar av det hela till bara första ledet. "Det är ett rollspel om oss." Det andra alternativet "Det är ett rollspel om vi" låter däremot helt kaiko.

Du kan jämföra med andra numerus och personer: "Det handlar om mig/dig/honom/henne/oss/er" är helt okej. Men meningen "Det handlar om jag/du/han/hon/vi/ni" är helt enkelt fel.

I indoeuropeiska språk bestämmer prepositioner vanligen kasus hos substantiv, adjektiv och pronomen, och så är fallet även i svenskan. Det hela är egentligen väldigt enkelt. Står en preposition precis före pronomen skall det vara objektform på pronominet. Oavsett om folk uppfattar "de som" som ett sammansatt uttryck.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Re: Grammatikporr!

Sedan tycker jag att det känns lite trist att kallas "gnällejöns" när jag i mitt ursprungliga inlägg gjorde väldigt tydligt att jag inte anmärkte på språkfelet för att gnälla, utan för att försöka bidra till en bättre produkt, d v s för att bidra med något där jag faktiskt har gedigna kunskaper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Grammatikporr!

Tridentinus said:
Sedan tycker jag att det känns lite trist att kallas "gnällejöns"
Det var absolut inte min mening att verka förolämpande; det var ett uttryck för allmän lesshet snarare än ett påhopp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Grammatikporr!

Tridentinus said:
d v s för att bidra med något där jag faktiskt har gedigna kunskaper.
Problemet är väl att det verkar som att det finns andra (som Dante) som också tycks ha hyfsat gedigna kunskaper men som inte håller med dig.

Just nu lutar jag åt varken eller, att hitta på en helt ny undertitel. Eller det än "dem", oavsett hur rätt det är så kan jag inte skriva något som jag själv tycker ser jättefel och fult ut på framsidan av mitt eget spel. Jag behöver kunna se på spelets framsida utan att störa mig på det, oavsett om min känsla är fel...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Tridentinus said:
Sorry krank, men det där stämmer inte alls. Din språkkänsla spelar dig ett spratt här. Att man mer och mer gått över till att skriva "de som" i stället för "dem som" även efter preposition beror på att uttrycket "de som" uppfattas som ett sammansatt uttryck med fast grammatisk form. Så är egentligen inte fallet.
Å andra sidan är språket inte statiskt; om vi rör oss språkligt mot att acceptera "de som" i såna här sammanhang så är det ju på väg att bli så det "är på riktigt"...


Nåja, som sagt. Just nu funderar jag starkt på att i ren lesshet ta bort konstruktionen överhuvudtaget, då jag inte kan få ihop den på ett sätt som 1) inte är klumpigt ("de människorna som...") 2) inte gör ont i ögonen på mig och 3) är korrekt enligt dig som vet.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Re: Grammatikporr!

Det här var ju riktigt intressant. Jag är bekant med språknämndens rekommendationer på den här punkten, men märk väl att den aktuella undertiteln inte faller under någon av de regler nämnden i fråga säger kräva användning av "de" respektive "dem".

Däremot kan man, som du skriver, hävda att "de som räddar världen" är att betrakta som ett oböjligt objekt, vilket ju talar för kranks ursprungliga skrivsätt. Att han uppfattat det så kan nog komma sig av att han - givetvis - är bekant med detta objekt, medan jag, som inte har läst spelet, inte är det och följaktligen inte uppfattar uttrycket i fråga som ett oböjligt objekt.

Om spelet skulle handlat om "oss" hade skillnaden blivit än mer märkbar. Jag skulle definitivt ryggat för undertiteln "Ett rollspel om vi som räddar världen", eftersom jag inte är bekant med vilka "vi som räddar världen" är (i det här sammanhanget). Krank däremot vet vilka dessa "vi" är, och för honom är det alltså naturligt att välja just den formuleringen.

Sannolikt handlar det om en skillnad i grammatisk uppfattning beroende på vem som är producent och vem som är (presumtiv) konsument. Tjusigt!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Grammatikporr!

Tridentinus said:
Jag är bekant med språknämndens rekommendationer på den här punkten, men märk väl att den aktuella undertiteln inte faller under någon av de regler nämnden i fråga säger kräva användning av "de" respektive "dem".
<div>
</div> <div>Jag skulle vilja säga att »Ett rollspel om de som räddar världen« passar alldeles utmärkt under punkt 2 under »de som« i mitt grammatikporrinlägg. Det vill säga: </div> <div>
</div> <blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin: 0 0 0 40px; border: none; padding: 0px;"> <div><span class="Apple-style-span" style="-webkit-border-horizontal-spacing: 0px; -webkit-border-vertical-spacing: 0px; "><span class="paragraphIntro">om »de«</span></span>inte används som personligt pronomen utan får sin betydelse av den fras ordet inleder: »Ett rollspel omde som räddar världen.« (Frågan »vilka de?« får sitt svar i meningen.) </div> </blockquote>
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Re: Grammatikporr!

Som du säkert redan är bekant med, så är just detta något som debatterats friskt i grammatiknördsammanhang. Somliga anser att det bara krävs en allmänbestämning i efterledet, andra att det skall vara fråga om en fras av fast karaktär. Jag har tolkat det aktuella problemet på det senare sättet.

Märk också väl att Språknämnden inte är normerande när det kommer till grammatiska frågor och dessutom fått en hel del kritik för just den här rekommendationen, bland annat för att den inte anses passa in i det grammatiska mönstret som helhet, särskilt i relation till relativsatsers funktion i satsläran.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
En liten tanke, tycker att fosterstadie siffrorna är mycket tufft. Men jag tror det skulle se bättre ut om du ristade eller graverade in det kulorna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
"Dom" FTW!

Vår vardagliga känsla för "de/dem" är helt kaiko. Jag tycker efter att ha funderat och läst de Vises inlägg att borde "de" och "dem" borde funka.

Men egentligen vet vi ju alla att det är ett rollspel om dom som räddar världen.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Hear, hear!

Det är definitivt det bästa förslaget. Slagkraften i kranks ursprungliga formulering bibehålls, och nitiska grammatiknördar av såväl dem- som de-fraktionen blir nöjda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Tridentinus said:
och nitiska grammatiknördar av såväl dem- som de-fraktionen blir nöjda.
Det vete farao. Får inte nitiska grammatiknördar röda kliande utslag av talspråk i skrift? "Dom" stör min stilkänsla av den anledningen... Eller ja, mindre än "dem" i det här sammanhanget... =)



Min tanke just nu är att just eftersom det finns nitiska grammatiknördar av båda falangerna så är "de" tillräckligt korrekt för att jag ska känna att det funkar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
krank said:
Tridentinus said:
och nitiska grammatiknördar av såväl dem- som de-fraktionen blir nöjda.
Det vete farao. Får inte nitiska grammatiknördar röda kliande utslag av talspråk i skrift? "Dom" stör min stilkänsla av den anledningen... Eller ja, mindre än "dem" i det här sammanhanget... =)

Min tanke just nu är att just eftersom det finns nitiska grammatiknördar av båda falangerna så är "de" tillräckligt korrekt för att jag ska känna att det funkar.
"Dom" är godkänt skrivspråk :gremsmile:

Det sagt så tycker jag att du ska skriva det som du tycker ser bäst ut. Jag är säker på att grammatiknördar av alla kategorier (inklusive jag själv, som är lite amatörspråkfascist) kan hitta något annat att vara missnöjda över också. Det brukar vara svårt att undvika.
 
Top