Vitulv said:Med anledning av vad vi diskuterat i tråden: Svenskt näringsliv vill sänka studiestödet för konst och humaniora.
Ooooh, SN vill göra det sämre och jobbigare för folk? Dra ner bidrag/stöd/hjälp/lön? Shocking!
Vitulv said:Med anledning av vad vi diskuterat i tråden: Svenskt näringsliv vill sänka studiestödet för konst och humaniora.
Vimes said:Lösningen på alla problem är som vanligt medborgarlön.
Vimes said:Individens frihet står i konflikt med maximering av kapitalets tillväxttakt.
Alltså, jag tycker alla själv ska få välja fritt vilken utblidning de väljer att söka in på. Men jag tycker högskolorna ska välja att att inte överutbilda mer än tiofalt jämfört med den faktiska arbetsmarknaden.
För att förtydliga: "Problemet" är att humanioran i det svenska etablissemangets ögon har låg status och avfärdas som "flum". Jämför man med andra länder har humaniorautbildningar där mycket högre status i samhället, Kina och USA är påfallande exempel. Intresse på arbetsmarknaden är något man kan skapa.
kefka said:Jag tror inte detta är specifikt för just humaniora. Bildning och kunskap iallmänhet har làg status i Sverige. Sedan vet jag inte vad etablissemanget innebär. Höga chefer i industrin? De är nog inte sà olika i sina prioriteringar runt om i världen.