Nekromanti Nu skall pöbeln spela Järn

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tro det eller ej men jag har läst hela* Järn!

Tanken är att vi skall skapa klan och rollpersoner och helst spela lite nu på torsdag. Det jag innan spel ser som ett problem är det här med scener.

Troligen handlar det om att vi är ovana att spela med scener. Det kanske är lite för hett och inne för oss gamla rövhattar? Hur som så vill jag ju köra Järn by the book så jag kan ju inte skita i scener men jag kan väl få lite tips?

Om jag drar ur röven en trehörning enligt relationspluppar och liknande på klanformuläret. Rollperson1+Rollperson2+Klankamrat. Där har vi en schism eller liknande som skall spelas ut. Vad gör jag med dom andra Rollperson3, Rollperson4, Rollperson5?

I en annan scen kanske vi har Hövding, Sejdkona, Smedlärling, Ulmut Kuk och Rollperson1. Skall jag aktivera övriga spelare (rollperson 2-5) med roller som finns med i scenen eller skall jag be dem kolla på Facebook? Jag har otroligt svårt att inte få med alla i spel samtidigt kan jag lova. Det är sådant som jag gärna undviker eftersom det lätt drar iväg i en massa olika vinklar som förmodligen får vissa spelare att helt bli utan spotlight och försvinna in i en låtsasvärld så som exempelvis Facebook.

Tips? Är jag helt fel ute? Är det fett med scener? Är alla inkluderade? Yes, körba.

*med hela så menar jag nästan hela. Några saker har jag lökat förbi så min fråga ovan kanske är obefogad.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay. Jag fattar.

?Det finns ju dels en grundplåt att luta sig tillbaka på, ett koncept satt av pöbelmästaren Konrad Konvalj. Sen har vi ju diverse roller så som hövdingen som kan skicka iväg Rollpersonerna på diverse prylar (klassiskt äventyrande) och sen har vi ju en massa Öden och skit att falla tillbaka på.

Det hjälper ju mig såklart men jag har fortfarande svårt för scenerna..

Jag känner ju min pöbel och de kommer ju göra allt för att få till feta slitningar inom gruppen. Jag kommer trycka hårt på att klanen är deras allt så det kanske gör saken lite bättre, men jag vill verkligen inte ha Rollperson1 och 2 som är ute på skojs och sen får jag försöka sprida ut lite skojs för Rollperson 3 och slutligen en dubbel med Rollperson 4 och 5. Det känns som att det blir hattigt men jag kanske är fel ute.

Äller? Help me.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Du behöver inte vara så orolig att de "andra" skulle ha tråkigt, tycker jag. Det är ju som att titta på teater när scenen spelas för dem, det är inte tråkigt. Tvärtom kan jag ibland tycka att det är skönt att inte behöva agera i varje scen, pusta ut och bara njuta av allt coolt de andra hittar på. Bara scenerna inte blir för långa. Vill man absolut få in nån super idé precis nu men är inte med, kan man ju alltid vifta med handen och be om att byta scen eller ha en sorts interjection.
(Nu har jag inte läst Järn än, jag babblar bara helt oinformerad scener i allmänhet. Ifall det inte passar ihop med hur scener är tänkta i Järn ber jag om ursäkt.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag har hört att det ska komma ett Lorder och Lodisar-hack till Järn, stämmer det?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vi har spelat DnD5 nu i ett år och visst kan jag hitta en jävla massa scener i det, men oftast är ju alla inblandad i scenen. Dock så är ju inte alla aktiva i scenen så det är väl kanske lika som det fast bättre. Med scensättande kan jag aktivera de som inte är aktiva i en scen med all pöbel inblandad så på sikt ger det kanske fetare strålkastare på just den spelaren.

?Du awesome, jag Sidekick funkar säkerligen också bra om för att få in fler i en scen utan att trycka in dom i scenen bara för att alla ska mä. Då hakar ju sidekicken med och lyfter den andra muppen och det kan bli fett.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes;n168521 said:
Jag har hört att det ska komma ett Lorder och Lodisar-hack till Järn, stämmer det?
?Det stämmer.

Att det kommer att lyckas är hugget i sten. Grejen för att få till hacket är att köra Järn by the book för att sedan låta pöbeln deka ner sig precis som vanligt runt spelomgång 10 där och då i stunden utvecklas själva hacket. Alla bitar kommer att falla på plats. Vissa finns redan från start. Exempelvis så läker man ju KP genom att supa och ligga. Vad man ligger med framkommer inte så länge det görs på allas villkor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konrad Konvalj;n168498 said:
Tro det eller ej men jag har läst hela* Järn!

Tanken är att vi skall skapa klan och rollpersoner och helst spela lite nu på torsdag. Det jag innan spel ser som ett problem är det här med scener.

Troligen handlar det om att vi är ovana att spela med scener. Det kanske är lite för hett och inne för oss gamla rövhattar? Hur som så vill jag ju köra Järn by the book så jag kan ju inte skita i scener men jag kan väl få lite tips?
Det där med scener är faktiskt inte så jefla blodigt. Scener står inte ens i registret, liksom.

Scener är bara en praktisk indelning av tid och rum som underlättar planering, men det är inte den enda möjliga praktiska indelningen av tid och rum. En scen är egentligen bara en avgränsning av handlingen så att man har något att få in en stårymässig poäng i. En del av dem kan man planera, typ "ska de dit så måste det bli en resa, den utgörs av den här utmaningen" eller "Ulberth hatar Alfhild enligt klanschemat, så jag behöver en scen där de kan hata varandra ordentligt, så det får ske under gillet". Andra scener bara inträffar, typ "Jag ger Håkon på käften! Fajt! Fajt! Fajt!" – och plötsligt blev det en stridsscen.

Men de fyller ingen egentlig gelémässig funktion, utan är bara till för att avgränsa ståryn/äventyret i hanterbara chunks så att man inte glömmer bort saker.

Faktum är att jag gissar att du har använt scener i ditt normala rollspelande utan att veta om det! Det är det som är det läskiga med sånt där nytt skit: det är egentligen gammal skit som någon har satt en etikett på så att vi vet vad vi talar om när vi talar om det.

Konrad Konvalj;n168498 said:
Om jag drar ur röven en trehörning enligt relationspluppar och liknande på klanformuläret. Rollperson1+Rollperson2+Klankamrat. Där har vi en schism eller liknande som skall spelas ut. Vad gör jag med dom andra Rollperson3, Rollperson4, Rollperson5?
För det mesta dras de in indirekt genom att de hör ihop med Rollperson1, Rollperson2 eller Klankamrat. Annars brukar de slänga sig in å endera sidans vägnar om de bara är närvarande. Och skulle de inte vara det så är det heller inte så farligt, eftersom schismen är den igångstartande sparken på det där introäventyret, så de kommer med alldeles strax.

Dessutom har du möjlighet att leta upp en triangel till med Rollperson3, Rollperson5 och Klankamrat2, och då har du nog bara tappat bort Rollperson4 som säkert kan dras in indirekt.

Konrad Konvalj;n168498 said:
I en annan scen kanske vi har Hövding, Sejdkona, Smedlärling, Ulmut Kuk och Rollperson1. Skall jag aktivera övriga spelare (rollperson 2-5) med roller som finns med i scenen eller skall jag be dem kolla på Facebook? Jag har otroligt svårt att inte få med alla i spel samtidigt kan jag lova. Det är sådant som jag gärna undviker eftersom det lätt drar iväg i en massa olika vinklar som förmodligen får vissa spelare att helt bli utan spotlight och försvinna in i en låtsasvärld så som exempelvis Facebook.

Tips? Är jag helt fel ute? Är det fett med scener? Är alla inkluderade? Yes, körba.
Det händer om du dels inte får in alla indirekt i scenen och dels har långa scener. Har du korta scener kan du hoppa fram och tillbaka mellan dem, och på så sätt hålla fokus på ungefär samma sätt som i strid när någon annan gör något. Har du alla med i scenen, även om det är indirekt, så har du inte problemet.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag kan ibland tycka det är frustrerande som spelare att alltid få lika mycket tid som övriga. Om gruppen är delad och min rollperson inte gör något känner inte jag något behov av att få fokus. Ett exempel är nu när vi spelade Mutant År 0 senast. Min rollperson hade lyckats ta sig igenom ett hinder och satt och väntade bakom en stängd dörr och hoppades att de andra skulle klara sig igenom. För berättelsens skull avstår jag från att hitta på egna äventyr. När SL frågar vad jag gör blir svaret helt enkelt "Jag sitter lutad mot väggen och väntar på att de andra ska komma. Tänker inte göra något förrän de andra antingen kommit hit eller inte lyckas med det." Det kan vara lika kul att lyssna på vad som händer de övriga i gruppen som att göra något själv, är min inställning till rollspel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack konstruktör Krille.

Jag övertolkade vikten av scener. Förmodligen för att jag verkligen läst Järn från sidan 1 till 108 och inbillat mig att det är the shiit. Jag brukar lixom oftast bara köra men kände att det här med scener ställde till det lite i skallen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Guran89;n168529 said:
Jag kan ibland tycka det är frustrerande som spelare att alltid få lika mycket tid som övriga. Om gruppen är delad och min rollperson inte gör något känner inte jag något behov av att få fokus. Ett exempel är nu när vi spelade Mutant År 0 senast. Min rollperson hade lyckats ta sig igenom ett hinder och satt och väntade bakom en stängd dörr och hoppades att de andra skulle klara sig igenom. För berättelsens skull avstår jag från att hitta på egna äventyr. När SL frågar vad jag gör blir svaret helt enkelt "Jag sitter lutad mot väggen och väntar på att de andra ska komma. Tänker inte göra något förrän de andra antingen kommit hit eller inte lyckas med det." Det kan vara lika kul att lyssna på vad som händer de övriga i gruppen som att göra något själv, är min inställning till rollspel.

?Ah, det är fresht Guran.

Det finns ju olika typer av spelare och jag har vissa som du, som skulle kunna tänka sig att sitta och lyssna lite i väntan på övriga. I min pöbel funkar det rätt bra skulle jag tro. Jag har så pass bra koll på vilka jag måste mata med fokus och vilka som kan ligga och skvalpa i bakgrunden. Den största rädslan jag hade för scener innan Krille rättade till det var att random spelare helt frikopplas och kollar Facebook och det har jag lite svårt för.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ni har skapat klanen tillsammans. Om en scen inte innehåller en rollperson, men spelaren ser litet uttråkad ut, låt dem hjälpa till att skapa scenen för de andra? Klankartan innehåller tex massor av roller alla känner, och klanen innehåller fler personer än kartan.
Ser de inte uttråkade eller utanför ut, låt dem ta det lugnt en stund bara :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Konrad Konvalj;n168535 said:
Den största rädslan jag hade för scener innan Krille rättade till det var att random spelare helt frikopplas och kollar Facebook och det har jag lite svårt för.
Få saker får en att tvivla på sin SL-förmåga som spelare som sitter nedsjunkna i mobilen. Särskilt under scener som man tycker borde vara relevanta för dem, även om de inte är med i dem. Och med "en" menar jag "mig", och med "sin" menar jag "min".

EDIT: Nu blev det visst lite OT. Jag ska inte kapa tråden. Ses på andra ställen på forumet!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Xhakhal;n168539 said:
Ni har skapat klanen tillsammans. Om en scen inte innehåller en rollperson, men spelaren ser litet uttråkad ut, låt dem hjälpa till att skapa scenen för de andra? Klankartan innehåller tex massor av roller alla känner, och klanen innehåller fler personer än kartan.
Ser de inte uttråkade eller utanför ut, låt dem ta det lugnt en stund bara :)
?Yes, klankartan är the shiit. Det kommer finnas många trådar och anknytningar att dra i.

Sidnot. Hur många fler personer innehåller klanen utöver kartan? Känns som det framkommer lite dåligt (mer troligt har jag skummat mig förbi den delen på ett slarvigt vis). Eller så baseras klanens storlek på nått annat som jag inte läst fullt ut.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
En annan klassiker i de flummigare spelen är ju att låta spelare som inte har någon rollfigur med i en scen spela bifigurer/spelledarpersoner. Det kanske är i flummigaste laget för en tradpöbel men jag tänker att det kan vara en kul upplevelse även där. Och man kan ju givetvis inte kolla fejan samtidigt som man spelar klanens bästa sejdkona.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
kloptok;n168549 said:
En annan klassiker i de flummigare spelen är ju att låta spelare som inte har någon rollfigur med i en scen spela bifigurer/spelledarpersoner. Det kanske är i flummigaste laget för en tradpöbel men jag tänker att det kan vara en kul upplevelse även där. Och man kan ju givetvis inte kolla fejan samtidigt som man spelar klanens bästa sejdkona.
?Det här var lite min tanke när jag snöade in på att scenerna var viktigt för Järn helt plötsligt. En perfekt lösning. Samtidigt hade jag ju läst mig till att det är min roll som pöbelmästare att leda birollerna/spelledarpersonerna och då fick jag lite mer vatten på kvarn. De där scenerna är lite för läskiga och de kommer splittra mupparna för håååårt.

Nu är jag lugnad.

Sen är det ju en rätt naturlig del att slänga in en spelare som biroll och låta den spelaren spela en spelledarperson. De har ju trots allt varit med och skapat karaktären så det är ju bara fresh om de ger färg åt den. Troligen en feature som skulle funnits med i Järns regelverk.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konrad Konvalj;n168542 said:
Sidnot. Hur många fler personer innehåller klanen utöver kartan? Känns som det framkommer lite dåligt (mer troligt har jag skummat mig förbi den delen på ett slarvigt vis). Eller så baseras klanens storlek på nått annat som jag inte läst fullt ut.
När ni har gjort de bestämda personerna och relationerna så tittar du på kartan. Hittar du en klase trianglar som du kan använda för första spelmötet så är det lugnt. Om inte så fortsätter ni att stoppa in personer och fler relationer tills du hittar en klase trianglar som kan användas.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
(Jag vet typ inget mer om Järn än att Xhakhal har haft ett finger i det. Men jag har spelat scen-baserat i många år, och har byggt några hjälpligt populära spel i genren.)

Jepp, scenbaserat spel är fantastiskt. Nu är ni ju rätt pepp på att dra igång just Järn, annars hade jag föreslagit att ni spelade världens bästa finska zombiefilmsrollspel - Zombie Cinema - en eller två gånger, som är en fantastisk skola i just den spelformen.

Men till dig som SL:
- Att ha lika mycket handling på ett 4-timmars spelmöte som man i vanliga fall ser i en 90minuters action-film är inget ovanligt.

- Håll scenerna korta och koncisa.

- Dravla inte runt med att shoppa prylar eller liknande. Skulle du zappa till nästa kanal om det var TV är det dax att klippa scenen.

- Hoppa över tom tid i berättelsen, det finns ingen poäng att slentrianspela en resa i två timmar. Skippa vidare direkt till nästa spännande situation.

- Lär spelarna att signalera när de tycker att en scen har gått i stå genom att klippa med fingrarna i luften. Det blir en påminnelse till de som är aktiva i scenen att komma till sak, eller att inse att scenen inte är på väg någonstans och att det går att avsluta den och gå vidare.

- När du skall sätta nästa scen låt fokus falla på den spelare som inte har spelat på längst tid.

- Du måste inte sätta alla scener själv. Har en spelare en ide om vad hum vill se, låt dem sätta scenen själva, eller hjälp till om det behövs.

- En scen måste inte vara lång för att vara bra. En spelare kan sätta en scen där hums rollperson vallar lite getter och det är fin solnedgång, och sedan avsluta scenen innan någon annan har gjort något. Det är coolt.

- Sätt scener som handlar om något. Bra scener visar oss något om en huvudperson som vi inte visste före scenen.

- Bara för att en spelares rollperson inte är med i scenen så är inte spelaren utesluten ur spelet. Man kan spela biroller, göra ljudeffekter, ställa frågor, fylla på detaljer, jubla, nicka instämmande, klippa med fingrarna om folk tappar tråden osv.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Konrad Konvalj;n168555 said:
?Det här var lite min tanke när jag snöade in på att scenerna var viktigt för Järn helt plötsligt. En perfekt lösning. Samtidigt hade jag ju läst mig till att det är min roll som pöbelmästare att leda birollerna/spelledarpersonerna och då fick jag lite mer vatten på kvarn. De där scenerna är lite för läskiga och de kommer splittra mupparna för håååårt.

Nu är jag lugnad.

Sen är det ju en rätt naturlig del att slänga in en spelare som biroll och låta den spelaren spela en spelledarperson. De har ju trots allt varit med och skapat karaktären så det är ju bara fresh om de ger färg åt den. Troligen en feature som skulle funnits med i Järns regelverk.

Det var även precis vad jag menade också :) Och klanens storlek varierar väl lämpligtvis med den handling du vill ha på ditt äventyr.
 
Top