Nekromanti Nu ska jag sätta in mig i D&D...

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Har just börjat spela D&D och ska nu börja sätta in mig i spelet lite bättre. Så nu ska jag in till stan och köpa Tome & Blood och Players Handbook. ( Jag ska ju spela Wizard av något slag...) Min DM har fått för sig att min nublivna lvl 3 karaktär ska börja om på level 1 eller möjligen level 2( om jag får min vilja fram, för jag fick börja gratis på lvl 2, så jag tycker att jag kan få räknas som om jag hade börjat på lvl 1 och förtjänat level 2 mha dem XP jag fått ihop...). Det gör mig lite putt...hatar att börja om...



Weeha!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det låter bra (NT)

/ the DM ....he.....he.....he.....

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Det låter bra (NT)

DM: Jaha, nu har the Monk nått lvl 4 och börjar göra lite för mycket skada... seså, gör nya characters, det är inge kul längre. (Känns det igen, König?) ;)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Det låter bra (NT)

Monk för mycket skada på level 4? Det är väl bara puttefnaskig skada jämfört med vad en Wizard gör på level 5.

;)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vänta nu, har han gjort det här innan?

Är König en sån där ogillar-rollpersoner-som-är-inte-ens-standard-mäktiga-DM?

Bra att få reda på det i så fall...

Weeha!
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
I Knooooow...

... anspelade bara lite på helgens spelmöte. Vi hade skitkul, men nu tar vi friska tag med ny characters. Munk var underbart rolig, men det kan vara kul med omväxling. Sarkasm är underbart...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Vänta nu, har han gjort det här innan?

Jag var kanske lite för otydlig. König är den bäste, mest flexible, och mest välbalanserade spelledare jag har kört med de senaste 21 åren. Jag anspelade som sagt var på helgens spelmöte och det gick visst inte fram på helt rätt sätt. Sorry...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gabri L on 2001-07-31 10:42.</EM></FONT></P>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Ok då, bara så att vi vet...

Det känns skönt att vet att han är bra...jag fick faktiskt det intrycket när jag spelade med honom. Men jag säger det, jag skulle bli glad om vi slapp dra ner lvl på våra rollpersoner...det känns som att samma problem kommer att uppstå när vi blivit förbättras till lvl 3. Sen tycker jag att argumentet att vi är av olika lvl och därför ojämna inbördes när vi träffar monster är båg, för vi har ju lvl 3-4 allihop om inte lvl 3 rakt igenom. Tycker det borde räcka med att vi modifierar ner abilities istället...det skulle vara mer resonabelt tycker jag eftersom vi ändå kommer att förbättras till lvl 3 hur som helst.


Caen/ Som såg fram emot fireball och nu är lessen för att han får börja om på lvl 2 om han har tur...

Weeha!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Storm

Barbarian level 4, sorcerer level 1......

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Ok då, bara så att vi vet...

Enligt vad jag har förstått så är det för att vi skall pröva ett nytt system för fördelning av XP´s, som kommer att tvinga alla att rollspela (om man vi nå de maximala antalen XP. Sedan kan det vara kul att alla börjar på samma nivå när alla väl träffas. Då blir det ingen competition...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Storm

Ok, jag trodde storm hade 3 lvls barbarian. Sorry. Men en annan sak som slog mig var det att det egentligen inte blir så snedfördelat om vi spelar vidare för det blir ju svårare att gå upp i lvl allteftersom, och eftersom alla får ungefär samma antal xp så innebär det att vi snart kommer att ha samma lvl på ett ungefär. Så nu kanske storm leder med lvl 5, men snart kommer han att fortfarande ligga på lvl 5 medan vi är på lvl 4 om du förstår vad jag menar. Dessutom känns det väldigt skönt för mig att vara bakom storm när vi slåss för det är tryggare så...så det är bara bra att han har sina 4 lvl barbarian. Slutligen vill jag påpeka att det blir dom som har llåg lvl som råkar illa ut om det blir obalanserat för att det är hög lvl på en karaktär, och att jag har en utav de lägsta lvl's. Därmed borde det vara lite upp till mig om jag vill stå ut med sådan obalans, och jag har gärna den för jag tycker det är värt den obalansen om jag får behålla min karaktär.


Caen/ Som är förtjust i sin sunelf.

Weeha!
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Hmm

* Ni kommer att vara på level 4 igen på nolltid, i alla fall om König väljer "rätt" varelser. Det finns nämligen ett antal CR 3, CR4, och CR 5 varelser i Monster Manual som är relativt lätta att smacka ner för ett level 1 party. König kan ju dock vara elak och i stället lägga in Orcs, Hobgoblins och dylikt med riktiga class levels, då kan ni räkna med däng.

* För varje ny karaktär ni gör så blir ni säkert bättre på reglerna (vet vilka feats och classes som rockar, mäktiga combos, etc) och kan skapa mer tuffa karaktärer än de föregående. Att dumpa en halvkackig level 3-4 karaktär för en ny karaktär behöver alltså inte vara så dåligt och kan löna sig i längden.

* Spelar nog liten roll hur bra rollspelare man är, spelar man en kackig karaktär så blir det inte så kul tycker de flesta, även de som generallt inte gillar hacking. Har ni extremt låga grundegenskaper kanske ni vill överväga att köra med "the Destiny Mechanic" som Atlas Games introducerade i halvhyfsade supplementet Touched by the Gods., eller något liknande. Själv ser jag dock inte höga grundegenskaper som något problem. Det ger ju bara karaktärerna en behövlig extra knuff i början. Rollpersonerna ska väl sticka ut lite från mängden ändock och vara mer ämnade för äventyr och ära än vanliga medelmåttor?

* Undvik helst att argumentera (tjafsa?) med din DM utan försök istället att föra en öppen dialog med honom. Lyssna på vad han har att säga, chansen är stor att han har rätt. Spelledare ser oftast saker och ting i betydligt större perspektiv och vet vad som är bäst för kampanjen medan spelarens vy gärna stannar vid den egna karaktären. Det är dessutom trots allt spelledarens kampanj och han som lägger ned mest slit och pengar på den.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: König = B.A. i Knights of the Dinner Table?

Hmm. Elakheter? Nja, visst hämnas man ibland!! Jag tycker dock att det här har blåsts upp lite väl mycket. The DM´s word is final, if he has a good enough reason. ´nough said, end of discussion.

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: König = B.A. i Knights of the Dinner Table?

Men kan få protestera lite i syfte att skapa ett bättre beslut eller åtminstone förstå beslutet....

Caen/ Som håller med dig över att det blåsts upp lite för mycket

Weeha!
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag elak?

*Gapskratt* /images/icons/laugh.gif

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: König = B.A. i Knights of the Dinner Table?

Spelare brukar avsky att skapa nya karaktärer, speciellt om de är fästa vid de nuvarande. *duh* Min erfarenhet är att det brukar ta ca 3-5 spelmöten innan en spelare verkligen kommit in i ny karaktär. Så det är alltid lite "risky business" med nya karaktärer eller en ny kampanj rent allmänt. Chansen är att det finns en majoritet av spelare som är sura eller oinspirerade och det hela ballar ur rätt fort. En erfaren spelledare som König har säkert en del trick undanstoppade i ärmen för att lyckas vinna ert intresse så fort ni börjar spela.

Föresten är det väl inget som säger att en karaktär måste dumpas för all tid och evighet. En klok spelledare kanske i stället vill spara de "pensionerade" karaktärerna och använda dem igen vid något senare tillfälle, kanske som NPCs eller back-up karaktärer. För det är väl bara en tidsfråga innan någon av de nya karaktärerna dör och han kan ju inte gärna då be er alla att rulla upp nya ;)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Obalans hit och dit!

Visst är det upp till dig, om du accepterar en "obalans" mellan karaktärernas level eller ej.

Men det är upp till mig vilka äventyr som spelas, det är ändock jag som offrar mest tid på förberedelser och dyl.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 
Top